به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۷۶۴۳۳

آمریکا و ژاپن به تایوان واکسن می‌دهند

آمریکا و ژاپن به تایوان واکسن می‌دهند
گروه بین الملل: آمریکا اعلام کرد ۷۵۰ هزار دوز واکسن به تایوان اهدا می‌کند. ژاپن نیز یک میلیون دوز واکسن کرونا به تایوان ارسال خواهد کرد. این اقدام آمریکا و ژاپن سبب نارضایتی پکن شده است. چین تایوان را بخشی از کشور خود می‌داند.یک هیات آمریکایی متشکل از اعضای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به تایوان سفر کرده و صدها هزار دوز واکسن کرونا به اهالی این کشور اهدا کرده است.
سناتور آمریكایی تامی داكوورث، كریستوفر كونز و دن سالیوان در تایپه اعلام كردند كه واشنگتن در مجموع ۷۵۰ هزار دوز واكسن به تایوان اهدا خواهد كرد.داكوورث، كونز و سالیوان  با یک هواپیمای نظامی به تایوان سفر کردند. سفر هیاتهای رسمی ایالات متحده آمریکا با هواپیمای نظامی به تایوان بسیار غیرمعمول است.واشنگتن مهم‌ترین متحد بین‌المللی تایوان محسوب می‌شود اما به طور رسمی روابط دیپلماتیک با تایپه ندارد.
سناتور داکوورث پس از ورود به تایپه گفت: «ما به عنوان دوست به اینجا آمدیم زیرا می‌دانیم كه تایوان دوران سختی را پشت سر می‌گذارد. بنابراین سفر این هیات فراحزبی برای تایوان بسیار مهم است.»داكوورث و كونز اعضای حزب دموكرات هستند، سالیوان از حزب جمهوری خواه.تایوان ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۵۰۰ مورد کرونا در این جزیره ثبت می‌شود.مشکل اساسی تایوان عدم دریافت واکسن کرونا است. تاکنون شهروندان تایوانی واکسن تزریق نکردند. دلیل آن مانع‌تراشی پکن اعلام شده است. دولت تایوان تا کنون برای دریافت واکسن کرونای بیون‌تک-فایزر تلاش کرده اما با فشارهای پکن این تلاش‌ها به شکست انجامیده است.ژاپن نیز اعلام کرده است که حدود یک میلیون دوز واکسن کرونا به تایوان ارسال خواهد کرد.
دولت جو بایدن اخیرا از اهدا ۲۵ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای نیازمند آسیایی و آفریقا و از جمله به تایوان خبر داد.جوزف وو، وزیر خارجه تایوان گفته است دولت تایپه تمام تلاش خود را برای وارد كردن واكسن کرونا انجام می‌دهد اما با مشکلات و مانع‌تراشی پکن روبرو شده و موفق به دریافت واکسن کرونا نشده است. تایوان در سال ۱۹۴۹ از چین جدا شد اما پکن این جزیره  را به عنوان یک استان جدا شده تلقی می‌کند. چین گفته است برای پیوستن تایوان به سرزمین اصلی در صورت لزوم حتی از طریق نظامی اقدام خواهد کرد.چین پس از انتخاب تسای اینگ ‌ـ ون، به عنوان رئیس‌جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶ فشارهای دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی را افزایش داده است.
چین تاکنون استقلال تایوان را نپذیرفته و به کشورهای دیگر نیز هشدار داده است، اگر می‌خواهند رابطه با پکن را ادامه دهند باید روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کنند.


 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها