به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۲۷۶۴۳۷

بزرگ‌ترین رزمایش اف-۳۵ ‌های اسرائیل

بزرگ‌ترین رزمایش اف-۳۵ ‌های اسرائیل
گروه بین الملل: همزمان با آغاز یک رزمایش مشترک نیروهای هوایی اسرائیل، ایتالیا، آمریکا و بریتانیا در آسمان ایتالیا، یک «افسر ارشد» اسرائیلی می‌گوید که خلبانان کشورش با هدف «آمادگی برای مقابله با ایران» به این مانور اعزام شده‌اند.
 در این رزمایش هوایی که دو هفته ادامه دارد، جنگنده‌های رادارگریز پیشرفته اف-۳۵ «در بزرگ‌ترین و دورپروازترین تمرین خود تاکنون» شرکت دارند.
سایت خبری تایمز اسرائیل  به نقل از «افسر ارشد» اسرائیلی نوشت که این رزمایش با «هدف تمرکز بر اهداف خاص» انجام می‌شود و «ایران در کانون توجه ما قرار دارد».این افسر که نام او برده نشده، افزود که منظور ما از فرستادن خلبانان‌مان «مهیا کردن آنها برای حملات علیه نیروهای ایران است».
مفسران نظامی در سایر رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که هدف از این تمرین انجام این ارزیابی است که در صورت حمله اسرائیل به ایران، جنگنده‌های اف-۳۵ چگونه می‌توانند تا اهداف دور پرواز کرده و مأموریت جنگی خود را انجام دهند.اسرائیل به دلیل حریم هوایی اندکی که در اختیار دارد، معمولاً رزمایش‌های هوایی خود را در کشورهای دوست برگزار می‌کند.به تازگی نیز شماری از جنگنده‌های اسرائیلی در مانور هوایی مشترکی در یونان، و پیش از آن در شماری از کشورهای اروپای شرقی که با اسرائیل مناسبات نزدیکی دارند، مشارکت کردند.رسانه‌های اسرائیلی مشارکت نیروی هوایی کشورشان در رزمایش یونان و کشورهای اروپای شرقی را نیز بخشی از آمادگی برای حمله احتمالی به ایران عنوان کردند.با این حال، کارشناسان امور هوایی و نظامی اسرائیلی اذعان کرده‌اند که جنگنده‌های کشورشان برای مشارکت در حملات احتمالی به ایران نیاز دارند که دست‌کم دو بار سوخت‌گیری در هوا را انجام دهند و این امر مستلزم آن است که عربستان به نیروی هوایی اسرائیلی اجازه دهد که جنگنده‌ها از حریم سعودی برای حمله به ایران عبور کند.
به گزارش کارشناسان اسرائیلی، حضور جنگنده‌های اسرائیلی در رزمایش کنونی در ایتالیا تنها از آسمان این کشور اروپایی مد نظر نیست بلکه نحوه آغاز عملیات نظامی از اسرائیل بر فراز دریای مدیترانه تا ایتالیا و رفت و برگشت آن، زیر نظر و مورد ارزیابی است.بر اساس این گفته‌ها، ایتالیا از این نظر اهمیت دارد که فاصله اسرائیل تا آن، کمابیش مانند فاصله اسرائیل تا ایران است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر  اسرائیل، هفته گذشته در تأکیدی دوباره بر «احساس خطر» از برنامه اتمی ایران، گفت کشورش حتی به قیمت درگیری با آمریکا، مانع از برنامه اتمی ایران خواهد شد.به نوشته تایمز اسرائیل، رزمایشی که از روز ۱۶ خرداد در ایتالیا آغاز شده و تا پایان روز ۲۶ خرداد ادامه خواهد داشت، «بزرگ‌ترین تمرین هوایی است که جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل تا حال در آن مشارکت داده شده‌اند».
اسرائیل ۶ فروند جنگنده اف-۳۵ را برای مشارکت در این رزمایش به ایتالیا فرستاده‌است. شمار خلبانان اعزامی از اسرائیل اعلام نشده اما نظر به سابقه این نوع مشارکت‌های نظامی، ممکن است ده‌ها تن از آنها در این مانور حضور دارند.جنگنده‌های سه کشور مهمان در جریان رزمایش، با جنگنده‌های نیروی هوایی ایتالیا که «دشمن فرضی» و «تیم قرمز هدف» هستند، مقابله و تمرین خواهند کرد.شماری هواپیمای سوخت‌رسان نیز در این مانور حضور دارند. این امر ممکن است شائبه احتمال تمرین اسرائیل برای حملات احتمالی به ایران را تقویت کند.
جنگنده‌های اعزامی از اسرائیل بخشی از ده‌ها جنگنده‌ای هستند که آمریکا آن را در چارچوب معامله ۵۰ بمب‌افکن نوع اف-‎۳۵ به اسرائیل داده‌است. این هواپیماهای آمریکایی رادارگریز هستند.
به تازگی با دریافت سه جنگنده دیگر از این معامله که به اسرائیل رسید، به نظر می‌رسد شمار بمب‌افکن‌های تحویلی، به ۲۷ فروند رسیده که اسرائیل آنها را در دو اسکادران فعال و کاملاً عملیاتی کرده‌است. آمریکا قول داده که ۲۳ فروند دیگر را تا سال ۲۰۲۴ به اسرائیل تحویل دهد.دولت این کشور چندی پیش نیز با اختصاص بودجه ۹ میلیارد دلاری، خرید جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت‌رسان بیشتر از آمریکا را در دستور کار قرار داد.


 
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها