به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۲۷۶۴۵۲

فتح‌الله‌زاده: شب سختی در انتظار بحرین است

فتح‌الله‌زاده: شب سختی در انتظار بحرین است
گروه ورزشی: علی فتح‌الله‌زاده به روزهایی اشاره دارد که مدیرعامل باشگاه استقلال بود و برای اداره امور باشگاه حتی با رئیس‌جمهورهای وقت نشست خصوصی برگزار می‌کرد. مدیرعامل سابق باشگاه استقلال اعتقاد دارد که مدیریت این باشگاه باید با کمک مقامات بلندپایه انجام شود نه اینکه تصمیم‌گیری‌ها تا سطح معاونان وزیر پایین بیاید. مدیرعامل سابق استقلال اعتقاد دارد اگر تصمیم‌گیران می‌خواهند این باشگاه به شکل مناسبی اداره شود باید اجازه دهند مدیرعامل رأساً کارش را انجام دهد. اتفاقی که او معتقد است در زمان حضور کوتاهش در روزهای پایانی سال 98 در استقلال رخ نداد و سرانجام موجب جدایی‌اش از این باشگاه شد.

در روزهای اخیر حواشی عجیبی در هیأت مدیره استقلال به وجود آمد که باعث حیرت بسیاری از استقلالی‌ها شد. ریشه این مشکلات چیست؟
مسأله چندان پیچیده نیست. وقتی نمی‌گذارند مدیرعامل کارش را انجام دهد و مدام در کارش دخالت می‌شود نتیجه‌ای بهتر از این عاید باشگاه نمی‌شود. شما فکر می‌کنید اگر مددی از استقلال کنار گذاشته می‌شد اتفاق خاصی رخ می‌داد؟ شما مطمئن باشید هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد چون تا زمانی که اجازه ندهند مدیرعامل کارش را انجام دهد همین آش و همین کاسه است.

در روزهای پایانی سال 98 برای زمان اندکی مدیرعامل باشگاه استقلال شدید. آیا در آن دوران نیز همین مشکلات وجود داشت؟
آن زمان من را به خواست هواداران آوردند. اگر یادتان باشد در ماه‌های قبل از حضورم در باشگاه استقلال هواداران خیلی ابراز علاقه کردند و در نهایت تصمیم‌گیران باشگاه از من خواستند مدیریت باشگاه را به عهده بگیریم. من هم برگشتم تا صادقانه کار کنم اما اجازه ندادند چون توقع داشتند هر روز تمام کارها را با آنها هماهنگ کنم. اینطور نمی‌شد کار کرد. من وقتی دیدم فضا برای کار در باشگاه استقلال مناسب نیست برخلاف میل باطنی‌ام استعفا دادم و رفتم. مثل بعضی‌ها هم نبودم که پای استعفایم نایستم. ایستادم چون دلایل روشنی برای کناره‌گیری از مدیریت باشگاه داشتم.

با توجه به شرایط موجود دورنمای مطلوبی برای باشگاه تصویر می‌کنید؟
تا وقتی دخالت باشد نمی‌شود کار کرد. حالا اگر آن شخصی که دخالت می‌کند صاحب‌نظر و با‌تجربه باشد مسأله دیگری است اما امروز اداره امور باشگاه استقلال را دست فردی سپرده‌اند که خودش معاون وزیر است. آن طرف وزیر بر امور باشگاه پرسپولیس اشراف دارد و اداره این سمت را به معاون خود سپرده است. حقیقتاً من اگر امروز مدیرعامل باشگاه بودم از برخی از این معاونان برای اداره امور باشگاه استفاده نمی‌کردم چه رسد به اینکه بخواهم پشت پرده تمام تصمیم‌گیری‌ها را به عهده او بسپارم. زمانی که مدیرعامل باشگاه بودم مدیریت باشگاه را تا سطح ریاست‌جمهوی ارتقا می‌دادم. من در دوران مدیرعاملی باشگاه استقلال با 3 مدیرعامل کار کردم. در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم آقای هاشمی من بارها با ایشان جلسه خصوصی داشتم و برخی مسائل را برای ایشان بازگو می‌کردم.

ایشان علاقه‌مند به جوان‌ها بود و به زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای داشتند، به همین دلیل ما را می‌پذیرفتند. در دوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم همینطور بود. من برای اداره باشگاه نشست‌هایی با ایشان برگزار کردم چون اعتقاد داشتم کار باید از سوی آنها دنبال شود. الان ولی اوضاع استقلال به جایی رسیده که معاون وزیر برایش تصمیم می‌گیرد. حالا اگر این معاون با تجربه باشد خوب است اما اینطور نیست و نتیجه تصمیم‌گیری‌ها را ما می‌بینیم. تصمیم‌گیری برای باشگاه بزرگی همچون استقلال که دو ستاره در آسیا داشته باید در حد و اندازه خودش باشد.

دلیل ناکامی‌های استقلال در سال‌های اخیر چیست. آیا به همین مسائل ارتباط دارد؟
شما بروید پاسخ این سؤال را پیدا کنید که چرا استقلال 7 سال است قهرمان نمی‌شود. چرا از وقتی من رفتم دیگر استقلال قهرمان نشد؟ آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر در دوران حضور من بود. نمی‌خواهم بگویم شخص من باعث این موفقیت شد. نه هرگز. کار جمعی انجام شد اما همه دل به کار می‌دادند. همه دلسوز باشگاه بودند. ما آن زمان ارزش و اعتبار باشگاه را خوب درک کرد می‌کردیم. تصمیم‌های ما در حد تیمی بود که 2 قهرمانی در آسیا داشت.

بحث‌هایی مانند تیم حکومتی را قبول دارید؟
تیم ما باید آنقدر به زور بازوی خودش متکی باشد که به این حرف‌ها توجهی نکند. تیم ما می‌تواند خودش ستاره به دست آورد. متأسفانه بعضی‌ها با سردی وجود خودشان ستاره‌های ما را سیاره دیدند.

ماجرای خصوصی‌سازی هم به بن‌بست خورد.
از ابتدا هم معلوم بود به بن‌بست می‌خورد و در این دولت هم این کار به سرانجام نمی‌رسد. من 7 سال است دارم فریاد می‌زنم که نمی‌شود باشگاه را خصوصی کرد. بارها این موضوع را در مصاحبه‌هایم گفته‌ام اما کو گوش شنوا؟ حرف من این است که اگر می‌خواهند باشگاه را خصوصی کنند ابتدا به شکل پیمانکاری باشگاه را به مدت 5 سال در اختیار افراد امین قرار دهند. اگر این کار جواب داد تمدید کنند اگر نداد به طور کلی پرونده این پروژه را ببندند. باشگاه استقلال باشگاه بزرگی است. قهرمانی‌هایش به شکل اسنپی نیامده که بخواهیم برایش سطح پایین تصمیم‌گیری کنیم. اعقتاد دارد که باید درست تصمیم‌گیری شود. ماجرای خصوصی‌سازی هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد چون راهکار مناسبی برای اجرای آن وجود ندارد. ما اگر به طور آزمایشی بتوانیم این پروژه را اجرا کنیم شاید درآینده بتوانیم این دو باشگاه را خصوصی کنیم.

از بحث باشگاه که بگذریم تیم ملی ایران در یک پیچ تاریخی قرار گرفته و اگر نتواند بحرین را شکست دهد به احتمال خیلی زیاد از مرحله پیش مقدماتی انتخاب جام جهانی حذف و بسیاری از ستاره‌های حال حاضر فوتبال ایران از حضور در جام جهانی فوتبال محروم خواهند شد. ما در حالی به مصاف بحرین می‌رویم که آنها از امتیاز میزبانی سود می‌برند و علاوه بر آن در بازی دور رفت نیز با یک گل ما را شکست دادند.
بحرین همیشه در سطح ملی تیم‌های خوبی داشته و نمی‌شود این موضوع را کتمان کرد. آنها همیشه برای بردن تیم‌های بزرگ قاره تلاش می‌کنند اما خب، تلاش آنها نتیجه‌ای نداده چون سطح تیم‌هایی مانند ایران بسیار بالا‌تر از تیم‌هایی مانند بحرین است. شاید یکی از دلایلی که باعث شده این کشور کوچک حرف‌هایی در فوتبال برای گفتن داشته باشد، تغذیه و تدارک مناسب باشد اما همه اینها به کنار، ما تیمی در اختیار داریم که بازیکنانش فوق‌العاده‌اند و هیچ تیمی در آسیا خمیره فوتبال ما را ندارد. شاید بحرین گاهی توانسته از نظر روحی ما را دچار مشکل کند اما از نظر فنی هرگز نمی‌تواند مشکلی برای فوتبال ایران ایجاد کند.

اعتقاد دارید که در بازی دوشنبه شب تیم ملی ایران بحرین را شکست خواهد داد.
شک ندارم که بحرین به شدت از نام ایران می‌ترسد. آنها بیشتر از ما استرس دارند. امیدوارم بازیکنان تیم ملی نیز به این موضوع واقف باشند چون حساسیت این بازی بالا رفته استرس بحرینی‌ها هم زیاد می‌شود. آنها وقتی می‌فهمند که باید مقابل این همه نام بزرگ که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند، قرار بگیرند با مشکل روحی و روانی مواجه می‌شوند. شاید خیلی‌ها تصور می‌کنند که احتمالاً ما مقابل آنها با این چالش مواجه می‌شویم اما اعتقاد من این است که بحرینی‌ها شدیداً دچار اضطراب و نگرانی خواهند شد و نمی‌توانند تاکتیک‌های‌شان را در میدان پیاده کنند. پیش‌بینی من این است که با اختلاف 3 یا 4 گل بحرین را می‌بریم.

اما در بازی اول ما خوب نبودیم. بخصوص بازیکنانی که انتظارات زیادی از آنها می‌رفت.
همینطور است. خوب نبودیم اما خدا را شکر بردیم. مهم برد بود اما شرایط این بازی متفاوت است. دوشنبه شب بچه‌ها دیدنی خواهند شد. شک نکنید.
مرجع : خبر ورزشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها