کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وعده‌های میلیونی دردی از جوانان دوا نمی‌کند

17 خرداد 1400 ساعت 10:27


گروه جامعه: معاون امور جوانان رفع مشکلات پیرامون اشتغال و بیکاری جوانان را مهم‌ترین مطالبه جوانان از دولت سیزدهم دانست و با اشاره به وعده‌ پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی یکی از کاندیداها، گفت: به طور کلی پرداخت مبالغ این چنینی با هر عدد و رقمی دردی از جوانان دوا نمی‌کند. اگر کاندیداها بجای وعده افزایش یارانه یا وام ازدواج، تعهد دهند که می‌توانند در عرض یک ماه ۵۰۰ هزار اشتغال ایجاد کنند، قطعا لیاقت رسیدن به مقام رییس جمهوری را خواهند داشت.
 

 به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان با اشاره به وعده پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی، اظهار کرد: بجای اعلام مبالغ این چنینی باید به تامین اشتغال جوانان توجه کرد که در آن صورت دیگر نیازی به پرداخت وام نخواهد بود. مهم ترین مطالبه جوانان از دولت سیزدهم به بحث اشتغال و رفع معضل بیکاری معطوف می‌شود چراکه جوانی که اشتغالش تامین نشده چگونه می‌تواند اقساط وام را بپردازد؟.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: یکی از آسیب های جدی ما در بحث مشارکت در انتخابات، وعده‌های انباشته شده‌ای است که در دورهای قبلی نیز داده شده و عملیاتی نشده است. توصیه می‌کنم کاندیداها وعده‌هایی ندهند که به وعده‌های قبلی اضافه شود و این ناامیدی سال به سال در جوانان بیشتر شود.
وی معتقد است: کاندیداها می‌توانند به جای سر دادن وعده‌هایی که به وعده‌های پیشین دولت‌های قبل اضافه شده و تبدیل به مطالبه مضاعف می‌شود، وعده ندهند و تنها ترسیمی از واقعیت موجود ارائه دهند و سپس برنامه درستی را مطرح کنند. 

پس از اشتغال و رفع بیکاری، تامین مسکن جوانان مهم است
تندگویان ادامه داد: به ویژه جوانانی که علیرغم گرفتن مدارک دانشگاهی خروجی اشتغال ندارند عمدتا معتقدند اگر اشتغالشان درست و ایمن تامین شود، می‌توانند مشکلات دیگر خود را رفع کنند. پس از اشتغال و بیکاری بحث تامین مسکن نیز به ویژه برای جوانانی که قصد تشکیل خانواده دارند مهم است چراکه تامین استیجاری ملک سخت شده و به نظر هیچ کدام از طرحهای اجرا شده نظیر مسکن مهر نتوانسته مشکل مسکن جوانان را حل کند.

برای مردم سوال است منبع تامین وعده‌های انتخاباتی چیست؟
معاون امور جوانان با بیان اینکه برای مردم سوال است که منبع تامین وعده‌های انتخاباتی کاندیداها چیست و این وام‌ها از کجا تامین خواهند شد؟، گفت: حتی با پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی اگر اشتغال جوان تامین نباشد در بحث بازپرداخت وام با مشکل مواجه خواهد شد. مطالبه اصلی جوانان اشتغال است و کاندیداها به جای دادن وعده‌های این چنینی باید وعده تامین اشتغال مشخص و ایمن جوانان را سر بدهند.

اهمیت "آمایش سرزمینی اشتغال" و "آمایش سرزمینی تحصیلات تکمیلی"
تندگویان با بیان اینکه تامین اشتغال جوانان به دو مولفه اصلی "آمایش سرزمینی اشتغال" و "آمایش سرزمینی تحصیلات تکمیلی" معطوف می‌شود، تصریح کرد:  تا زمانی که این دو آمایش انجام نشود مطالبات جوانان باقی می‌ماند. البته بخشی از کارهای آمایش سرزمینی انجام شده و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کشور اقدامات اولیه آن را انجام داده و بخشهایی از لایه‌های آمایش به استانها و وزارت خانه‌ها ارسال شده است. اگر وضعیت موجود احصاء شود، آمایش تجمیع و برش ملی آن آماده شود بحث اشتغال و مدرک گرایی حل می‌شود.

معاون امور جوانان، ادامه داد: برشهای استانی این آمایش به استانها ابلاغ شده اما جامع نیست چراکه لایه‌های مختلف اشتغال باید روی هم بنشیند و عملا اعلام رسمی شود. در این صورت به طور دقیق اعلام می‌شود که به کدام رشته‌های دانشگاهی به دلیل عدم امکان تامین شغل آن نیازی وجود ندارد. بنابراین میزان نیاز کشور به مقاطع تحصیلی باید مشخص شود که در این صورت برخی رشته ها حدف می‌ شوند. 

به گفته وی، با اجرای آمایش سرزمینی مشخص می‌شود که برای مثال پس از مقطع دیپلم با اجرای مدل آموزش مهارتی، ادامه تحصیلات تکمیلی حذف و نیاز به آموزش مهارت حرفه‌ای جایگزین آن شده که خود منجر به تامین اشتغال جوان می‌شود. جوان نیز آزادانه می‌تواند بین دریافت مدرک و ورود به بازار کار انتخاب کند.

تندگویان با تاکید بر اینکه رفع موانع یاد شده جدی است، افزود: اکنون جوانان به قدر کافی دارای ایده و خلاقیت هستند اما برای گرفتن یک مجوز ساده باید یک سال دوندگی کنند، حتی پروسه دریافت وام تولید و اشتغال به قدری بالا است که ممکن است جوان سهمیه وامی که قرار است پرداخت شود را از دست دهد و بسیاری از جوانان در پروسه پرونده‌های اخذ تسهیلات اشتغال دچار مشکل می‌شوند. این پروسه به قدری طولانی است که وام اشتغال به ندرت توسط یک جوان اخذ می‌ شود.

لزوم اهمیت به "پنجره واحد خدمت"
وی با اشاره به بحث "پنجره واحد خدمت"، یادآور شد: سالها درباره "پنجره واحد خدمت" در کشور صحبت، اما اجرایی نشده است. مطابق با آن اگر کسی خواهان ورود به چرخه تولید است، به جای گرفتن چندین مجوز می‌تواند تنها به یک نهاد مراجعه و تمام مجوزهای لازم را اخذ کند که درحال حاضر فاقد آن هستیم و اینها مانع بزرگی برای ورود جوان به چرخه تولید هستند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: با پیگیری مناسب، استفاده از ظرفیت نیروهای موجود با سیاست گذاری مرکزی مشخص و اخذ نظرات دستگاه‌های ذی ربط در یک اقدام یک ساله "آمایش سرزمینی" قابل انجام است که در آن می‌توان چشم انداز بسیاری از اشتغالها را تعریف کرد. 

انتصاب جوانان نیازی به وعده و قانون ندارد
تندگویان در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت انتصابات جوانان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه انتصابات جوانان نیازی به وعده و قانون نیست. به قدر کافی قانون داریم و وعده‌هایی داده شده که هیچ گاه عملیاتی نشده است. موضوع اصلی به "اعتماد به جوانان" در عرصه های مدیریتی کشور معطوف می‌شود. به نظر بنده هیچ محدودیتی برای انتصاب جوانان و بهره‌برداری از ظرفیت آنها حتی در جایگاه‌های حساس کشوری وجود ندارد. 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: باید به ارتقای جوانانی که اکنون در سیستم های دولتی مشغول هستند بپردازیم اما متاسفانه شاهد برخورد شایسته سالارانه‌ برای رشد جوانان درون سیستم نیستیم.  انتصابات ما بر اساس روابط و نه شایسته سالاری شکل می‌گرد. هم‌اکنون جوانانی در وزارتخانه‌ها هستند که مستعد فعالیت در سطح وزیر هستند و ما می‌توانیم همین جوانان را در وزارت خانه‌ها ارتقاء دهیم و شایسته سالاری را از راس هرم استخدامی آغاز کنیم. 

تندگویان در پایان یادآور شد: به جای اینکه برای انتصابات دولتی لیستی از اسامی مشخص که وابستگی سیاسی به کاندیداهای ریاست جمهوری دارند تهیه کنیم، این انتصابات را از جوانانی آغاز کنیم که اکنون در وزارتخانه‌ها هستند و تجربه لازم و استعداد ارتقای سمت را دارند. اگر به جای استخدام افرادی که مدعی سهم طلبی در کابینه هستند، نیروهای جوان موجود را در سطح وزراء ارتقاء دهیم، شاهد رونق انتخابات خواهیم بود.


کد مطلب: 276485

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276485/وعده-های-میلیونی-دردی-جوانان-دوا-نمی-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir