کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارگران امیدی به خانه‌دار شدن ندارند

ایلنا , 17 خرداد 1400 ساعت 11:53


گروه اقتصادی: داود میرزایی (دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه) در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مطالبات کارگران از رئیس‌جمهور آینده چیست، گفت: مهم‌ترین خواسته‌ی کارگران، سرو سامان دادن به قرارداهای موقت بعد از سه دهه است. به‌علاوه تشکل‌های کارگری باید جایگاه واقعی خود را که مطابق قانون تعریف شده، پیدا کنند. شوراهای اسلامی کار باید همانند دهه اول انقلاب در کارخانه‌ها نهادینه و اختیارات و مصونیت شوراها در آنجا لحاظ شود. اصل سه‌جانبه گرایی در شورایعالی کار و سازمان تامین اجتماعی به معنای واقعی رعایت شود. 
وی افزود: سرانه‌ی درمان کارگران باید از طرف دولت پرداخت و چشم طمع از سازمان تامین اجتماعی برداشته شود. دولت مکلف است مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند؛ درحال حاضر بزرگترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی دولت است و امیدواریم در دولت بعدی همه‌ی این‌ها سروسامان داده شود و تورم کنترل شود و حقوق واقعی کارگران پرداخت شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: الآن خیلی از کارخانجات هم از نظر سنی و هم حجمی بزرگ شده‌اند و متاسفانه علی‌رغم اینکه در قانون، نماینده کارگر هم پیش‌بینی شده است ولی انتخاب یک نماینده کارگر در یک کارخانه هزار نفره اصلا نمی‌تواند جوابگوی مطالبات کارگری باشد و یک نماینده نمی‌تواند خواسته‌های کارگران را رصد کند. 

میرزایی تاکید کرد: ما انتظار داریم که در کارخانه‌هایی که حداقل بالای ۲۰۰ یا۳۰۰ نیروی کار دارند حتما شورای اسلامی کار ایجاد شود و این شوراها با اختیارات و مصونیتِ قانونی، بتوانند فعالیت کنند و مطالبات کارگری را در آنجا رصد کنند. کمیته‌های انضباطی، کمیته‌های طبقه‌بندی مشاغل، کمیته‌های حفاظت ایمنی باید به صورت اصولی در کارخانه‌ها تشکیل شود و فعالیت آن‌ها ظاهری نباشد. 

وی در خصوص معیشت کارگران گفت: در دوسال اخیر علی‌رغم اینکه حقوق کارگران نسبت به ادوار گذشته، افزایش خوبی داشته و در تعیین حقوق امسال تقریبا بحث سه‌جانبه گرایی در شورایعالی رعایت شده و نمایندگان کارگران رضایت نسبی داشته‌اند، اما متاسفانه تورم افسارگسیخته و این افزایش حقوق را به کام کارگران تلخ کرده است. 

میرزایی افزود: ما هم خواستار این هستیم که حقوق واقعی کارگران پرداخت شود و هم می‌خواهیم تورم مهار شود تا کارگران بتوانند معیشت خود را تامین کنند. درحال حاضر حقوق کارگران نسبت به سبدمعیشت واقعی حدود ۵۰درصد عقب‌تر است. وضعِ بد معیشت، مشکلات بسیاری را برای کارگران به وجود آورده است به طوری که در تعداد قابل توجهی از خانواده‌های کارگری، فرزندان ترک تحصیل کرده‌اند، از طرفی جوانان به سمت تشکیل خانواده و ازدواج نمی‌روند و اگر هم ازدواج کنند فرزندآوری ندارند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه همچنین تصریح کرد: به خاطر بالا بودن هزینه‌های زندگی، خانه‌دار شدن برای کارگران تبدیل به رویا شده است و آن‌ها امیدی به خانه دار شدن ندارند. ما انتظار داریم مثل همان اوایل انقلاب برای خانه دار کردنِ کارگران اقداماتی انجام شود و تعاونی‌های مسکن رونق پیدا کند. از طرفی بن‌های غیر نقدی به کارگران تخصیص داده شود. اینها اقداماتی است که می‌تواند معیشت کارگران را بهتر کند و به زندگی کارگران امید بخشد.


کد مطلب: 276530

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276530/کارگران-امیدی-خانه-دار-شدن-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir