به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۲۷۶۶۳۲

کشف روشی جدید برای درمان سرطان لوزالمعده

کشف روشی جدید برای درمان سرطان لوزالمعده
گروه علمی: یک تیم بزرگ بین‌المللی موفق شدند با مهندسی ژنتیک سلول‌های T راهی برای درمان و مقابله با سرطان لوزالمعده بیابند.یک تیم بزرگ بین‌المللی از محققان، از طریق انجام مهندسی ژنتیک روی سلول‌های T به عنوان راهی برای مقابله با سرطان لوزالمعده این بیماری را درمان کنند. این گروه مهندسی در مقاله خود که در مجله مهندسی پزشکی طبیعی منتشر شده است، انواع خاصی از سلول‌های T و چگونگی عملکرد این روش را هنگام آزمایش در شرایط آزمایشگاهی توصیف می‌کند.
 
سرطان لوزالمعده یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان هاست؛ تنها ۵ درصد از بیماران مبتلا به این سرطان می‌توانند تا پنج سال پس از تشخیص زنده بمانند. دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر، فقدان علائم تا پایان مرحله سرطان و گسترش سریع آن است. همچنین ثابت شده است معالجه بیماری از بیشتر انواع دیگر سرطان دشوارتر است. در سال‌های اخیر محققان پزشکی شروع به بررسی امکان استفاده از ایمونوتراپی برای مقابله با بیماری کرده‌اند که طی آن، سعی می‌کنند سیستم ایمنی بدن را وادار به حمله به تومور‌ها کنند.

برای موثر بودن سیستم ایمنی درمانی، سلول‌های T باید بتوانند به تومور‌ها برسند و سپس آن‌ها را از بین ببرند. سلول‌های تومور در لوزالمعده به طور معمول توسط بافت استروما پوشانده شده است که استفاده از دارو برای از بین بردن آن‌ها را دشوار می‌کند، سلول‌های ایمنی چنین مشکلی ندارند. همچنین تحقیقات قبلی نشان داده است که تومور‌های موجود در پانکراس ماده‌ای به نام CXCL۱۶ ساطع می‌کنند که سلول‌های ایمنی غیر سلول T را جذب می‌کند که توانایی حمله به تومور‌ها را ندارند و وجود آن‌ها با سلول‌های ایمنی که قادر به حمله هستند، تداخل می‌کند.

در این مطالعه محققان بر روی نوعی سلول T متمرکز شدند که توانایی تخریب تومور‌های پانکراس را نشان داده است، اما این کار را انجام نمی‌دهد، زیرا فاقد گیرنده مناسب است که باعث جذب آن به CXCL۱۶ می‌شود. برای غلبه بر این مشکل محققان با استفاده از مهندسی ژنتیک، گیرنده گمشده را به سلول‌های T رساندند.

محققان سلول‌های T مهندسی شده را به دو روش مختلف آزمایش کردند؛ در مرحله اول آن‌ها را به تومور‌های لوزالمعده که در زیر پوست موش‌های آزمایشگاهی قرار داشت، تزریق کردند. در مرحله دوم آن‌ها به بافت میزبان تومور‌های لوزالمعده که به لوزالمعده موش پیوند زده شده، تزریق شدند. در هر دو مورد سلول‌های T مهندسی شده فعالیت ضد توموری پایدار و همچنین میزان بقا را نشان دادند. محققان با الهام از نتایج خود روند شروع آزمایش‌های بالینی را آغاز کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها