به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۲۷۶۶۵۸
تردید دوباره آمریکا نسبت به آمادگی ایران در مذاکرات وین

بلینکن: ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیک‌تر می‌شود

بلینکن: ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیک‌تر می‌شود
گروه سیاسی:  وزیر خارجه آمریکا گفت: کشورش همچنان از قصد ایران برای اجرا یا عدم اجرای تعهداتش در چهارچوب توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ اطلاع ندارد.
سخنان آنتونی بلینکن در حالی بیان شد که واشنگتن از دو ماه پیش مذاکرات غیرمستقیم با تهران بر سر احیای برجام را آغاز کرده است. آنتونی بلینکن که پیش از این نیز نسبت به «تمایل» ایران به توافق جدید ابراز تردید کرده بود گفت: «هنوز نمی دانیم ایران تمایل و آمادگی اش را دارد آنچه را که برای پایبندی به توافق جدید نیاز است انجام دهد یا خیر.»وی افزود: «همچنان در حال تلاش هستیم تا دریابیم اینگونه هست یا خیر.»
وی افزود: اگر روند کنونی عدول ایران از تعهدات برجامی‌اش ادامه یابد، زمان ایران به «نقطه فرار، یعنی مرحله انباشتن مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک واحد از جنگ‌افزار اتمی» به چند هفته کاهش پیدا خواهد کرد.
بلینکن گفت که «نقطه گریز» ایران برای رسیدن به آن مرحله بنابر گزارش‌ها اکنون «در بهترین حالت چند ماه است.»
او در ادامه افزود که «هنوز معلوم نیست ایران آمادگی دارد کارهای لازم را برای بازگشت به پیروی [از برجام] انجام بدهد یا نه؛ اما در این اثنا، برنامه هسته‌ای‌اش به جلو می‌تازد ... و اگر این روند ادامه پیدا کند ... [نقطه گریز] به چند هفته خواهد رسید.»
در همین زمینه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با اعلام عدم همکاری و پاسخگویی ایران به منشأ ذرات اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده گفت سطح غنی‌سازی اورانیوم که توسط ایران انجام می‌شود، «خیلی نزدیک به سطح لازم برای تولید سلاح هسته‌ای است». وی خواستار ملزم کردن حکومت ایران به پاسخ به پرسش‌های آژانس به شکل «روشن و بدون تأخیر» شد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین روز ۲۲ اردیبهشت امسال اعلام کرده بود که نمونه‌گیری‌های انجام شده از تأسیسات هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که «نوسانات» غنی‌سازی اورانیوم تا سطح غنای ۶۳ درصد رسیده است.
این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام، رسیده است.آژانس تخمین زده که این ذخایر بالغ بر سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم است، ولی هشدار داده که نمی‌تواند رقم دقیق را اعلام کند. سقف تعیین شده برای اورانیوم غنی شده ایران ۲۰۲ کیلوگرم است.
آژانس در گزارش خود گفته‌است که از زمان متوقف شدن پروتکل الحاقی توسط ایران در اسفند پارسال، به داده‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ضروری است دسترسی ندارد و ارقام اعلام شده تنها ارزیابی تخمینی خود آژانس است.این گزارش می‌گوید که این نهاد به «داده‌های دوربین‌های نظارتی آژانس و دستگاه‌های مهر و موم الکترونیکی خود یا به اطلاعاتی که توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری ثبت می‌شوند دسترسی ندارد».
واکنش ظریف به اظهارات بلینکن
«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی‌اش درباره بازگشت به برجام در توئیتی نوشت: هنوز مشخص نیست آیا رئیس‌جمهور آمریکا و بلینکن آماده‌اند سیاست "فشار حداکثری" ترامپ و پومپئو را کنار گذاشته و استفاده از تروریسم اقتصادی به عنوان اهرم فشار برای چانه‌زنی را متوقف کنند یا خیر. ایران به برجام پایبند است. کافی است بند ۳۶ را مطالعه کنید. زمان تغییر مسیر است.
آلمان: ایران تلاش‌های دیپلماتیک خود را تسریع کند
وزیر خارجه آلمان از ایران خواست، تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای احیای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی سرعت ببخشد.
هایکو ماس در کنفرانس سالانه سفیران آلمان که در برلین برگزار شد گفت "ما اکنون امیدواریم که ایران به سرعت اراده سیاسی لازم" را با هدف دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین به‌کار گیرد.قرار است دور ششم مذاکرات برای احیای برجام در هفته جاری برگزار شود.
هفته گذشته ماریا آدبار، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان ضمن ابراز خوش‌بینی محتاطانه در مورد مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت، هنوز تفاهم بر سر "نقاط مهم" صورت نگرفته است.
او تاکید کرد: «به‌طور کلی چشم انداز مثبت است، اما هنوز هیچ موفقیتی برای گزارش وجود ندارد و بحث‌ها همچنان شدید است. از این منظر، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا توفیقی حاصل خواهد شد یا خیر.»آدبار تأكید كرد كه آلمان خواهان بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

 
برچسب ها: مذاکرات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها