کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسیناسیون رایگان کرونا در هند

روزنامه همشهری , 18 خرداد 1400 ساعت 9:06


گروه جامعه: نخست‌وزیر هند که با موج شدید پاندمی کرونا درگیری است در تلاش برای مهار آن روز دوشنبه اعلام کرد که واکسن‌های رایگان کووید-۱۹ در اختیار همه بزرگسالان در این کشور قرار خواهند گرفت.این اعلام نارندرا مودی در تلویزیون ملی هند پس از هفته‌ها انتقاد درباره عرضه کند واکسن‌های کرونا در این کشور صورت می‌گیرد که کمتر از ۵ درصد از جمعیت بزرگسال حدود ۹۵۰ میلیون نفری این کشور را پوشش داده است.کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند که پس از موج دوم پاندمی کرونا در ماه‌های آوریل- مه (فروردین- اردیبهشت)‌ در هند که باعث از توان انداختن بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ و مناطق وسیع روستایی در این کشور شد، تنها را ه نجات جان مردم در موج سوم بعدی واکسیناسیون عمومی است.

مودی گفت دولت فدرال کنترل برنامه واکسیناسیون را از ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) از دولت‌ای ایالتی خواهد گرفت و سیاست قبلی را که بر مبنای ایالت‌های بخشی از این برنامه را اداره می‌کردند، کنار خواهد گذاشت.او گفت: «هر کسی چه فقیر باشد، چه از طبقه متوسط پایین، چه طبقه متوسط یا طبقه بالای متوسط بر اساس برنامه دولت فدرال واکسن‌های رایگان خواهد گرفت.»

دولت فدرال هند بر اساس سیاست قبلی‌اش به سالمندان و کارکنان خط مقدم واکسن رایگان می‌داد و دادن دوزهای واکسن برای افراد گروه سنی ۱۸ تا ۴۵ سال در برابر پرداخت پول را به دولت‌های ایالتی و بیمارستان‌های خصوصی واگذار می‌کرد.دولت‌های ایالتی همچنین برای سفارش دادن واکسن‌ها از تولیدکنندگان محلی و نیز شرکت‌های خارجی رقابت می‌کردند، بدون اینکه به موفقیتی برسند.

چندین ایالت هند در مواجهه با کمبود شدید واکسن، محدودیت‌های شدیدی از جمله تعطیل بازارها را در هفته‌های اخیر اعمال کرده‌اند.چندین مرکز واکسیناسیون نیز در طول چند روز پس از گسترش کارزار واکسیناسیون به هرمه افراد بالای ۱۸ سال به علت کمبود واکسن کارشان به تعطیلی کشید.

مودی گفت: «ما سرعت سفارش واکسن و نیز سرعت برنامه واکسیناسیون را افزایش خواهیم داد.»دولت هند هفته گذشته اعلام کرد که می‌تواند در ماه ژوئیه (تیر) و اوت (مرداد) میزان تهیه واکسن را از رقم اندکی کمتر از سه میلیون دوز در روز به ۱۰ میلیون دوز در روز برساند.مسئولان برخی بیمارستان‌ها در هند می‌گویند سیاست یکپارچه برای توزیع واکسن می‌تواند بار سفارش و قیمت‌ها را از دوش آنها بردارد.

هند مردم این کشور را با واکسن آسترازنکا تولیدشده به طور محلی بوسیله «انستیتو سرم هند» و واکسن «کوواکسین» ساخت شرکت داخلی بهارات بیوتک واکسینه می‌کند. این کشور قرار است تولید تجاری واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V را هم این ماه شروع کند.

مودی گفت دولتش به بیمارستان‌های خصوصی اجازه خواهد داد ۲۵ درصد عرضه واکسن را در اختیار داشته باشند، اما نباید دوزهای واکسن را با قیمتی بیش از ۱۵۰ روپیه (۲.۰۶ دلار) بالاتر از هزینه تهیه هر دوز عرضه کنند.
هند روز دوشنبه ۱۰۰۶۳۶ مورد جدید عفونت کرونا را گزارش کرد که کمترین مقدار اعلام‌شده در این دومین کشور پرجمعیت جهان از ۶ آوریل (۱۷ فروردین) تا به حال و بسیار پایین‌تر از قله بیش از ۴۰۰۰۰ مورد عفونت در روز در ماه پیش است و اکنون مقامات اجازه بازگشایی بخش‌هایی از اقتصاد را داده‌اند.


کد مطلب: 276671

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276671/واکسیناسیون-رایگان-کرونا-هند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir