به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب : ۲۷۶۷۱

کشف یک‌سیارک احتمالا خطرناک برای‌زمین

گروه علمی: آخرین فضانورد ناسا که در عرصه تهیه نقشه آسمانی کار می‌کند به تازگی یک سیارک با فاصله 43 میلیون کیلومتری از زمین کشف کرده که یک خطر احتمالی برای زمین محسوب می‌شود.
کشف یک‌سیارک احتمالا خطرناک برای‌زمین
این نخستین کشف کاوشگر کشف اجسام نزدیک به زمین ناسا است که پس از بیداری از خواب زمستانه سال گذشته خود یافته است. این کاوشگر سیارک نزدیک به زمین را در 29 دسامبر با نام 2013 YP139  کشف کرده است. نرم افزار پیچیده این کاوشگر یک جسم در حال حرکت را بر پس زمینه ستارگان ایستا کشف کرده است. درحالی که این کاوشگر به دور زمین می‌چرخد و آسمان را رصد می‌کند، این سیارک را چندین بار طی یک نیم روز مشاهده کرده است و پس از آن این سیارک از مقابل دید رفته است.

محققان دانشگاه آریزونا از تلسکوپ فضایی رصدخانه کیت پیک در جنوب غربی توسان در آریزونا برای تأیید این اکتشاف استفاده کردند. کارشناسان ناسا پیش‌بینی کرده‌اند که سیارک 2013 YP139 اولین اکتشاف جدید سیارکی این کاوشکر درمیان صدها سیارک دیگر باشد. این سیارک در فاصله 43 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و براساس روشنی مادون قرمز آن دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که قطر آن 650 متر و از نظر ظاهر بسیار تیره شبیه یک تکه ذغال باشد و این احتمال وجود دارد که مدار آن در فاصله 482803 کیلومتری زمین قرار بگیرد، این فاصله تنها اندکی بیشتر از فاصله ماه تا زمین است.

پیش‌بینی شده است که این سیارک تا قرن آینده به زمین نزدیک نمی‌شود. کاوشگر اجسام نزدیک به زمین ناسا در اولین مأموریت خود در سال 2010 بیش از 34 هزار سیارک کشف کرد و ویژگی‌های 158 هزار سیارک را در سراسر منظومه شمسی تهیه کرد. فعالیت مجدد این کاوشگر در ماه سپتامبر گذشته به دنبال 31 ماه خواب زمستانی صورت گرفت.
مرجع : مهر