کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هسته زمین یک طرفه رشد کرده است

18 خرداد 1400 ساعت 12:24


گره علمی: محققان متوجه شده اند رشد هسته داخلی زمین در یک سمت بیشتر از سمت دیگر بوده است. این امر به تعیین سن هسته داخلی زمین کمک کرده است. براساس تحقیقی جدید طی بیش از ۵۰۰ میلیون سال، هسته داخلی زمین که از جنس آهن جامد است در یک سمت بیشتر از سمت دیگر رشد کرده است.هرچند محققان در ابتدا تصور می‌کردند هر مرحله رشد هسته داخلی زمین به طور تصادفی و به شکل کروی اتفاق می‌افتد، اما یافته‌های محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا برخلاف این تصورات بود.
 

هر مرحله رشد زمین در نتیجه خنک شدن آهن مذاب اطراف آن به وقوع می‌پیوندد.این گروه از پژوهشگران با مطالعه امواج ارتعاشی داخل زمین متوجه شدند هسته سیاره خاکی در زیر دریای باندا واقع در شرق اندونزی سریع‌تر رشد می‌کند. زیرا آهن مذاب در هسته این بخش از زمین نیم میلیارد سال زودتر سرد شده است. اما این بدان معنا نیست که هسته کره خاکی یک طرفه است. گرانش زمین سبب شده تا رشد هسته داخلی آن به طور متوازن توزیع شود. در نتیجه هسته داخلی کره زمین حالتی کروی دارد، به طوری که شعاع آن سالانه یک میلیمتر رشد می‌کند.

اما افزایش رشد هسته داخلی زمین در یک سمت نشان می‌دهد چیزی در هسته خارجی یا پوسته زمین زیر دریای باندای اندونزی گرمای هسته داخلی را با سرعتی بیشتر از طرف دیگر زمین (زیر برزیل) جابجا کند. هرچه فرایند خنک شدن کره خاکی در یک طرف سریع‌تر باشد، کریستالیزه شدن آهن مذاب و رشد هسته داخلی در یک سمتر بیشتر خواهدبود.

چنین وضعیتی به میدان مغناطیسی زمین و تاریخچه آن مربوط است. زیرا انتقال گرما در پوسته خارجی زمین در نتیجه همان فرایندی است که میدان مغناطیسی به وجود می‌آورد که از انسان در برابر ذرات خطرناک خورشید محافظت می‌کند.

باربارا رومانویچ از دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌گوید: می‌دانیم که میدان مغناطیسی زمین از ۳ میلیارد سال قبل وجود داشته و بنابراین فرایندهای دیگری نیز احتمالاً به انتقال گرما به پوسته خارجی منجر می‌شدند.محققان با کمک این کشف ثابت کردند سن هسته داخلی زمین بین نیم و ۱.۵ میلیارد سال است. تعیین بازه ای به عنوان سن تقریبی هسته زمین به محققان کمک می‌کند اطلاعات بیشتری درباره میدان مغناطیسی آن دست یابند.


کد مطلب: 276750

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276750/هسته-زمین-یک-طرفه-رشد-کرده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir