کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توزیع متادون در داروخانه‌ها ممنوع شد

18 خرداد 1400 ساعت 13:21


گروه جامعه: مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر از عدم توزیع متادون در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: یکی از دلایل اصلی حساسیت روی نحوه توزیع داروی متادون بحث مالی قضیه است.به گزارش مهر، رضا تویسرکان‌منش مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: موضع ستاد مبارزه با مواد مخدر دقیقاً همین چیزی است که رسماً اعلام شد. یعنی توزیع و عرضه داروهای آگونیست مورد استفاده در درمان اعتیاد به‌خصوص متادون، بدون اخذ مجوز از کمیته درمان، کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر وجاهت قانونی ندارد و مورد تأیید نیست.
 

وی افزود: در حال حاضر اصلاً قراری بر این نیست که بخواهند متادون را در داروخانه‌ها عرضه کنند چراکه اصلاً زیرساخت این کار در حال حاضر مهیا نیست.مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: بر فرض اینکه روزی قرار بر ارائه متادون در داروخانه‌ها باشد باید این را بگویم لطمه‌ای بر کار صنف نمی‌خورد، یعنی همچنان مسیر عرضه‌ای که در مطب‌ها است قطع نمی‌شود و مطب همچنان می‌تواند دارو را به مراجعه‌کنندگانش بدهد.
 
تویسرکان منش منش گفت: یک ایده‌ای در حال حاضر وجود دارد که البته قطعی نشده و در حال بحث و بررسی است که گروه‌های خاصی مانند بیماران سرطانی که برای تسکین دردشان لازم است از برخی داروهای مخدر مانند متادون، شربت تریاک و مورفین استفاده کنند، به مطب‌ها مراجعه نکنند و به داروخانه‌ها بروند.

علت تعصب درمانگران روی متادون
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: شاید جالب باشد بدانید که بحث خیلی بر روی داروهای دیگر مانند بوپرنورفین نیست و تعصب الان بر روی متادون است. به‌عنوان مثال الان داروی نالتروکسان در داروخانه‌ها با نسخه پزشک تحویل داده می‌شود و هیچ وقت برای این دوستان جای اعتراض نبوده اما الان حساسیت‌ها فقط روی متادون است.وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی حساسیت روی داروی متادون بحث مالی قضیه است که صنف درمانگران می‌گویند ما باید این دارو را بفروشیم و سود کنیم و صنف داروخانه‌ها هم علاقه‌مند به توزیع این دارو برای سود بیشتر هستند.

توزیع متادون نفع مالی دارد
تویسرکان‌منش تاکید کرد: نکته اصلی و بحث اصلی بر روی اقتصاد درمان داروهای اعتیاد است. وی تصریح کرد: دوستان نگران هستند که اگر یک روزی طرحی بیاید که بخواهد توزیع متادون را از مطب به بیرون ببرد یک سودشان کم می‌شود و دو شاید دیگر مریض به آنها مراجعه نکند.مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد مبارزه با مواد در جایگاه حاکمیتی قرار دارد و اصلاً درگیر این بازی‌های صنفی نمی‌شود و منافع ملت، جامعه و حاکمیت را در نظر می‌گیریم و چیزی را عنوان می‌کنیم که به نفع جامعه باشد.


کد مطلب: 276773

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276773/توزیع-متادون-داروخانه-ها-ممنوع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir