به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۷۶۷۹۰

بازگشت بویایی مبتلایان به کرونا زمان بر است

بازگشت بویایی مبتلایان به کرونا زمان بر است
گروه علمی: با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا بسیاری از بهبودیافتگان همچنان با عوارض این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از اصلی ترین علائم ابتلا به این ویروس، کاهش حس بویایی است. این عارضه خیلی‌ها را نگران کرده است زیرا گمان می‌کنند که قرار است دیگر حس بویایی نداشته و نتوانند بوی هر چیزی را استشمام کنند. البته درصد این نوع عارضه در تمام افراد متفاوت بوده به همین دلیل نمی‌توان گفت که همه افراد در یک زمان مشخص و یکسان بهبود پیدا می‌کنند.محققان می‌گویند افرادی که پس از ابتلا به کووید ۱۹، حس بویایی خود را از دست داده و در صددند تا بار دیگر این حس را بدست آورند به جای درمان با استروئیدها تحت "آموزش بویایی" قرار بگیرند.

چند تمرین برای بازگشت حس بویایی
علیرضا مصباحی، متخصص گوش و حلق و بینی  اظهار کرد: بیماری کرونا باعث می‌شود که عوارض متفاوتی در افراد ظاهر شود که یکی از آن‌ها از دست دادن حس بویایی است.او افزود: زمان بازگشت حس بویایی در بعضی از افراد کرونایی ۲ تا ۳ هفته بعد از بهبود است. البته در برخی هم تا ۳ ماه یا حدود یک سال طول می‌کشد.
مصباحی ادامه داد: بیماران مبتلا به کرونا با از دست دادن حس بویایی دچار مشکلات زیادی می‌شوند و حتی تجربه غذا خوردنشان هم به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌گیرد، استشمام بوی غذا نقش مهمی در لذت بردن از آن دارد که اختلال بویایی و حس چشایی را هم تا حدی مختل می‌کند.

او گفت: با وجود این که بیماران مبتلا به کرونا برای بازگشت حس بویایی و چشایی خود باید صبر کنند، ولی برای بازگشت زودتر این حس بهتر است برای مدت ۲ تا ۴ هفته، روزانه ۲ تا ۳ بار بینی شان را با سرم شستشوی ولرم بشویند. با بکارگیری این روش به کاهش التهابات و آثار عفونت در مجرای تنفسی کمک زیادی می‌کنند. همچنین استشمام ۴ عصاره از ۴ رایحه، برای بازگشت هر زودتر حس بویایی و چشایی می‌تواند مؤثر باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: مصباحی درباره روش درمان این نوع عارضه تصریح کرد: عصاره رز، لیمو، آویشن یا اکالیپتوس را انتخاب کرده و هر عصاره را دو بار در روز (صبح و عصر) به مدت ۱۰ ثانیه استشمام کنید. بین استشمام هر عصاره ۱۰ ثانیه فاصله دهید. بهتر است این عصاره با غلظت بالا در دسترس بیمار قرار بگیرد.

او افزود: گاهی ممکن است طول درمان بین ۴ تا ۱۲ هفته زمان ببرد. استشمام مرتب این عصاره‌ها می‌تواند در درمان اختلال‌های بویایی مؤثر باشد. این عصاره‌ها جایگزین هم دارند، به جای رز از نسترن، بابونه، بهارنارنج، نرگس، یاس و سنبل می‌توانند استفاده کرد. جایگزین‌های لیمو در این روش درمانی پرتقال و نارنگی هستند. افراد به جای آویشن می‌توانند از میخک، دارچین، هل، وانیل و گلپر استفاده کنند.مصباحی با بیان اینکه عامل اصلی همه بیماری‌ها اضطراب است، گفت: داشتن اضطراب و نگرانی به شدت گرفتن بیماری‌ها دامن می‌زند. هر چه میزان استراحت و دوری از استرس بیشتر باشد نتیجه گرفتن از این روش‌های درمانی زودتر اتفاق می‌افتد. 

 ویروس‌ها باعث ایجاد التهاب در نورون‌های حسی بینی می‌شوند
بیژن نقیب زاده، متخصص گوش و حلق بینی  درباره از دست رفتن حس بویایی در دوران کرونا اظهار کرد: خوشبختانه از دست دادن حس بویایی ناشی از عفونت لزوما به معنای از بین رفتن دائمی آن نیست. اعتقاد بر این است که ویروس‌ها باعث ایجاد التهاب در نورون‌های حسی بینی می‌شوند و بدین ترتیب اختلالی در توانایی سلول‌های عصبی در انتقال اطلاعات بو به مغز ایجاد می‌شود؛ اما برخلاف چشم و گوش، سلول‌های عصبی آسیب‌دیده در پیاز بویایی می‌توانند در طول زندگی ما بازسازی شوند.

او گفت: از بین رفتن حس بویایی و چشایی بعد از عفونت ویروسی می‌تواند طولانی شود و بین چند ماه تا دو سال یا بیشتر ادامه داشته باشد. حتی ممکن است برخی از افراد فقط بخشی از عملکرد بویایی‌شان برگردد و یا اصلا بهبود پیدا نکنند که همه این موارد به زمان بستگی دارد.نقیب زاده بیان کرد: مصرف قطره‌هایی مانند فنیل آفرین، نفازولین و شربت پسودوافدرین ممکن است در ابتدای زمان مصرف در کاهش گرفتگی بینی موثر باشد اما اگر زمان استفاده از آن‌ها بیش از ۴ روز شود، احتمال وابستگی به این دارو‌ها در افراد تشدید خواهد شد. بهتر است سراغ آن‌ها نروند و اگر برای رفع گرفتگی مجرای بینی از آن‌ها استفاده می‌کنند، حواس‌شان باشد که این مدت زمان مصرف آن‌ها بیش از ۴ روز طول نکشد.

او گفت: کووید ۱۹ یک کرونا ویروس جدید با مکانیزم رفتاری و تاثیری متفاوت از سایر کرونا ویروس هاست. در مقابل تنفس درک، تب بالا و سرفه‌های خشک از دست رفتن حس بویایی کمتر از نشانه‌های دیگر ابتلا به این بیماری بوده که مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این که هنوز به طور صد در صد از شناخت همه مکانیزم‌های کووید ۱۹ و پیامد‌های آن ادعایی از سوی جامعه پزشکی نیست؛ اما تجربه‌های مشابه نشان می‌دهد که این اختلال کوتاه مدت است و نهایتا بعد از ۴ تا ۱۲ هفته از زمان بهبود نشانه‌های بیماری حس بویایی‌تان بر می‌گردد. پس افراد باید صبور باشند و با بکارگیری برخی اقدامات درمانی و تقویتی روند و مدت زمان بازگشت این حس را کاهش دهند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها