به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۲۷۶۸۲۹

۹۰۰ هزار دُز واکسن کرونا گم شد؟

۹۰۰ هزار دُز واکسن کرونا گم شد؟
گروه جامعه: از بهمن ۹۹ تا اواخر اردیبهشت سال جاری، حدود ۵٫۷ میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد شده که ۴٫۸ میلیون دز آن تزریق شده است. اگرچه مسئولان توقف واکسیناسیون را رد می‌کنند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن کرونا نیست. پس ۹۰۰ هزار دز از واکسن‌های وارداتی کجاست؟

سیامک پیربابایی، عضو اتاق ایران چندی پیش آمار واردات واکسن کرونا را منتشر کرد. آماری که نشان می‌داد از ۱۵ بهمن سال گذشته تا ۲۶ اردیبهشت امسال حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن از کشورهای مختلف وارد کشور شده است.در روز پنجشنبه نیز اعلام شد که هشتمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به حجم ۱۰۰ هزار دز با پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به تهران ارسال شد. بنابراین در مجموع ۵٫۷ میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد شده است.
 
براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، از مجموع ۵٫۷ میلیون دز واکسن خارجی وارد شده به ایران تا روز دوشنبه ۱۷ خرداد ۴٫۸ میلیون دز به مردم تزریق شده است. چهار میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۵۸ هزار و ۲۸۵ نفر نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند. یعنی باید در حال حاضر ۹۰۰  هزار دز دیگر از این واکسن‌ها وجود داشته باشد.

بیش از ۴۰ روز از شروع واکسیناسیون سنی سالمندان می‌گذرد و اغلب آنها هنوز دز دوم را دریافت نکرده‌اند، مراجعه حضوری به مراکز تزریق واکسن نیز بی‌فایده است.نبود واکسن و توقف واکسیناسیون در بیشتر استان‌های کشور تا حدی بود که سخنگوی سازمان غذا و دارو چهارشنبه گذشته مجبور شد از کسانی که به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند ولی واکسن موجود نبوده و واکسینه نشده‌اند عذرخواهی کند.علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی  گفته که علت نبود واکسن در ایران، بدقولی روسیه و چین در تحویل واکسن است.

سرنوشت مبهم ۹۰۰ هزار دز واکسن
اما مشکل نبود واکسن طی چند روز گذشته جدی‌تر از قبل شده، این در حالی است که باید ۹۰۰ هزار دز دیگر از واکسن‌های وارداتی به کشور وجود داشته باشد.اگر چه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید توقف واکسیناسیون حرف درستى نیست. اما براساس آمارهای وزارت بهداشت تنها ۶۵۸ هزار نفر دز دوم را دریافت کرده‌اند که از توقف یا لااقل سرعت بسیار کند واکسیناسیون خبر می‌دهد. گزارش‌ همشهری نیز می‌گوید که واکسیناسیون در استان‌های تهران، اهواز، خراسان شمالی، اصفهان و مرکزی متوقف شده است.

واکسیناسیون سالمندان در حالی متوقف شده و بسیاری از مراکز به مراجعه‌کنندگان می‌گویند واکسن نیست که براساس آمارها، سرنوشت ۹۰۰ هزار دز واکسن کرونای وارداتی مبهم است و مشخص نیست این ۹۰۰ هزار دز واکسن کجاست.

پیش از این هم در حالی که واکسیناسیون سالمندان در حال انجام بود مشخص شد ۳۰۰۰ کارمند صداوسیما بدون نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. با آغاز انتخابات هم گفته شد که اعضای ستادهای انتخاباتی باید در برابر کرونا واکسینه شوند. ایسنا هم در گزارشی به نقل از مشاور وزیر کشور اعلام کرد که «بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و پیگیری ستاد انتخابات کشور، ‎واکسیناسیون عوامل برگزاری انتخابات در دستور کار قرار دارد و با توجه به همزمانی واکسیناسیون عمومی و رعایت حق هموطنان قرار شد از توان و ظرفیت مضاعف بخش خصوصی و واکسن ایرانی استفاده شود.»آیا بخشی از این ۹۰۰ هزار دز واکسن کرونا به ستادهای انتخاباتی رفته است؟
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


sam
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۱:۲۸
گم نشد. به بازار سیاه فرستاده شد.متاسفانه کشور به شکل دلالیسم اداره میشود (373743)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها