کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پس از مسمومیت غذایی چه باید بخوریم؟

18 خرداد 1400 ساعت 17:33


گروه علمی: بیماری ناشی از غذا که بیشتر به آن مسمومیت غذایی گفته می‌شود، نتیجه خوردن غذای آلوده، فاسد یا سمی است.بهترین خوراک پس از مسمومیت غذایی، غذا‌های ملایمی است که معده را اذیت نمی‌کند. نوشیدنی‌های خالصی که به آب رسانی به بدن فرد کمک کرده و به روند بهبودی پس از مسمومیت غذایی کمک می‌کند.
 

مسمومیت غذایی زمانی رخ می‌دهد که فرد غذایی آلوده و یا پخته نشده همراه با میکروب‌هایی نظیر «کامپیلوباکتر»، «اشریشیا کلی»، «نوروویروس»، «سالمونلا» و یا «ویبریو» مصرف کند.زمانی که فردی این چنین غذا‌هایی را بخورد، حالت‌هایی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی معده و سر درد را تجربه می‌کند. این علائم می‌تواند آرام نگه داشتن معده برای عدم قی کردن غذا را دشوار کند.به محض آنکه فرد احساسی بهتر داشته باشد، ممکن است بار دیگر بخواهد غذا‌هایی را مصرف کند که انرژی وی را بازگرداند.

زمانی که فرد پس از یک دوره مسمومیت غذایی، غذایی را مصرف می‌کند، هدف آن است که غذایی را بخورد که گوارش آن راحت باشد. این مسأله ممکن است بدین معنا باشد که فرد از یک رژیم غذایی پیروی کند، که به رژیم غذایی «برات» شناخته می‌شود. رژیم BRAT یک رژیم غذایی برای افرادی است که دچار استفراغ یا اسهال شده اند. این رژیم شامل موز، برنج، پوره سیب و نان تست است.

به نظر می‌رسد که این رژیم، رژیم غذایی مناسبی باشد زیرا چهار ماده غذایی طعمی ملایم داشته و نشاسته فراوانی دارد. این مواد سبب چسبندگی مدفوع شده و موارد اسهال را کاهش می‌دهند.اگرچه تحقیقات کافی برای موثر بودن رژیم غذایی برات وجود ندارد؛ اما برخی شواهد نشان می‌دهد موز سبز و نیز برنج منابع غذایی مفیدی برای کودکانی هستند که اسهال دارند.موز در رژیم غذایی برات دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که ممکن است به جایگزینی الکترولیت‌های از دست رفته کمک کند.

سایر غذا‌های مفید برای دفع اسهال
بلغور جو دوسر کم شکر
سیب زمینی ساده
تردک‌های نمکی (کراکر نمکی)
مرغ پوخته بدون پوست
بوقلمون
این غذا‌ها نیز برای مصرف مناسب هستند؛ چرا که نرم و دارای نشاسته بوده و حاوی مواد مغذی هستند. هرچه بیماری بیشتر طول بکشد، پروتئین بیشتری فرد برای روند بهبود نیاز دارد. به محض اینکه معده فردی بتواند این غذا‌های ملایم را تحمل کند، فرد باید بتواند ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت به رژیم غذایی عادی خود بازگردد.


کد مطلب: 276840

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276840/مسمومیت-غذایی-باید-بخوریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir