کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درد سر مردم در صف‌های تزریق واکسن کرونا همچنان ادامه دارد

چرا برای ترزیق واکسن کرونا صف‌های طولانی وجود داشت؟

اقتصاد 24 , 19 خرداد 1400 ساعت 9:46


گروه جامعه: مردم ایران ایستادن در صف را به طور اجبار عادت کرده‌اند. اما این بار صف کشی برای تزریق واکسن آن هم در شرایطی که تجمع و ازدحام در یک جا خطر آلودگی افراد به کرونا ویروس را بیشتر می‌کند موضوعی نیست که از کنار آن به راحتی بتوان گذشت.درد سر مردم در صف‌های تزریق واکسن کرونا همچنان ادامه دارد. شهروندان تهرانی در برخی از مراکز واکسیناسیون باید ساعت‌ها در صف واکسن کرونا بمانند تا شاید نوبت تزریق به آن‌ها برسد. آن هم درفضایی که کاملاً شلوغ و نگران کننده است.

متخصصان از ابتدای شیوع این بیماری توصیه داشتند که افراد در معرض ازدحام قرار نگیرید و از دورهمی و یک جا بودن پرهیز کنند.اماهمزمان با اعلام رده‌های مختلف سنی برای تزریق واکسن ازدحام و شلوغی مقابل خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت در تهران اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم در پی داشت. طبق طبقه بندی سنین مختلف مردم برای تزریق می‌بایست پس از ثبت نام الکترونیکی به مراکز تعیین شده جهت تزریق واکسن مراجعه کنند. سالمندانی که باتکیه بر عصا ناچار باید به دل این شلوغی بزنند آن هم به دلیل نبود فضای کافی و مناسب جهت حضور مردم برای واکسیناسیون شدن!

نه جای پارک خودرو مشخص است نه تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی. اگر سری به مراکز تعیین شده رفته باشید قطعاً شلوغی وبلبشویی را ازجلوی ساختمان تا قبل از نشستن روی صندلی برای تزریق واکسن دیده اید. سالمندان بدون همراه قادر به رفتن به این مراکز نیستند. زن و مرد، پیر و جوان صف بسته اند. اما آنقدر امکانات کم و بی نظمی زیاد است که همراهان این عزیزان، سرگردان یا بدنبال جایی برای پارک خودرو هستند یا باید با هر سختی سالمند خود را به داخل مرکز بهداشت ببرند.ادامه واکسیناسیون سنین مختلف در سطح شهر‌ها با توجه به ضرورت قطع زنجیره کرونا بیش از هر موضوع دیگری برای شهروندان اهمیت دارد. 

هزینه اماکن دولتی پرداخت می شود اما استفاده از آن نمی شود
در این شرایط جای این سوال باقی است که چرا با توجه به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی فضا‌هایی مانند مصلی تهران، نمایشگاه بین المللی و ورزشگاه‌های دولتی برای واکسیناسیون مردم آماده نمی‌شود.محمد طبیبیان فعال اقتصادی و شهروند سبزدر همین رابطه  گفت:مراکز متعددی در اختیار دولت سازمان‌های مربوطه آن است که امروز به دلیل شیوع بیماری بلا استفاده مانده است.

طبیبیان گفت: از وزارت آموزش و پروش ونفت گرفته تا بانک‌ها وسایر سازمان‌های دولتی زمین‌های زیادی را برای سالن‌های پذیرایی، ورزشی و اقامتگاه‌های موقت در سطح شهر تهران جهت رفاه و استفاده کارکنان خود آماده کرده‌اند.وی تصریح داشت: از اسفند ماه سال ۹۸ تا کنون پس از شیوه کرونا فعالیت و برگزاری مراسم‌ها دراین مکان‌ها به حالت تعلیق درآمده است و هیچ کاربری ندارند.

به گفته این شهروند سبزدولت نباید بگذارد منابع مالی هدر برود. علی رغم تعطیلی فعالیت‌ها در این مراکز، هزینه‌های جاری آن متوقف نشده است. برای یکبار هم شده به فکر مردم باشید.اماکنی که در اختیار سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها می‌باشد دارای امکانات زیادی مانند پارکینگ، سال‌های بزرگ مسقف و بدون سقف می‌باشد که این مراکز بهترین مکان برای حضور و استقرار تیم‌های بهداشتی می‌باشد.این فعال اقتصادی می‌گوید: دولت برای یکبار هم که شده دلش برای مردم بسوزد. بگذارد مردم با خیال راحت برای تزریق واکسن بدون نگرانی ازجای پارک، ازدحام و شلوغی و عدم رعایت فاصله گذاری از این مراکز و مکان‌ها استفاده کنند.وی گفت:این طرح علاوه بر اینکه می‌تواند برای دولت صرفه اقتصادی داشته باشد، از شیوع بیماری در همین صف‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

فضا‌هایی که می‌تواند مکانی برای تزریق واکسن به آحاد مردم باشد
از زمان شیوع کرونا ویروس تا کنون زمین‌های ورزشی، ورزشگاه‌ها، سالن‌های تأتر و ده‌ها مکانی که در آن‌ها فعالیت به طور موقت تعطیل شده همچنان بلا استفاده باقی مانده است.بیش از یکسال و نیم از عمر شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. دیگر خبری از برپایی نمایشگاه نیست. در این شرایط هم خارجی‌ها وهم فعالان اقتصادی داخلی اجازه برپایی نمایشگاه را ندارند. هرچند خبر‌هایی از راه اندازی چند نمایشگاه به گوش رسید امااز این رویداد به دلیل هراس مردم از بیماری استقبالی چندانی نشد.

از فضای بزرگ نمایشگاه بین المللی که بگذرید به فضای مناسب مصلی تهران می‌رسید. در این مکان دولتی با دستور العمل ستاد مبارزه با کرونا نمازجمعه برگزار نمی‌شود. همچنین برگزاری مراسم مذهبی و اجتماعی تا اطلاع و دستور العمل‌های ستاد اجرا نخواهدشد. این بخش بدون مردم و بدون برگزاری مراسم سال رابه امید قطع زنجیره ویروس کرونا می‌گذراند.

از سوی دیگر عدم استقبال مردم، باشگاه‌های ورزشی به ویژه مکان‌های دولتی را به حالت نیمه تعطیل درآورده است. درشرایط فعلی نحوه فعالیت باشگاه‌های ورزشی طبق دستورالعمل ستاد کرونا و با هدف کاهش زمینه انتقال ویروس کرونا می‌باشد. همین موضوع باعث شده که استفاده مردم ازاین فضا‌ها بسیار کم شود.

این چند نقطه از فضا‌های دولتی این روز‌ها در تعطیلی بسر می‌برند. اما نه تعطیلی به معنی اینکه هیچ ترددی در آن صورت نمی‌گیرد. کارمندان و کارکنان در این مراکز طبق ضابطه باید حضور داشته باشند و طبق سنوات در پایان ماه حقوق خود را دریافت کنند.نکته جالب اینجاست؛ هدف از فعال بودن نصفه نیمه در این مراکز چیست؟ هدر رفت منابع مالی دولت برای پرداخت هزینه‌های جاری مانند آب و برق، حقوق و دستمزد و ده‌ها هزینه جاری دیگر و یا خدمت رسانی به شهروندان!

شرط حضور مردم در این مکان‌ها کاهش شدت بیماری کروناست. برای رسیدن به نقطه باید همه منابع اقتصادی صرف قطع کردن زنجیره کرونا شود.اتلاف وقت مردم در صف‌های طولانی تزریق واکسن به همراه هدررفت منابع مالی دولت در فضا‌های نیمه تعطیل مانند نمایشگاه بین المللی، مصلی تهران موضوعی است که هرچند تازگی ندارد، اما این بار جان مردم را تهدید می‌کند.

علی‌رغم وعده دولت برای درمان رایگان همه بیماران مبتلا به کرونا، هزینه‌درمان این بیماری برای بسیاری کمرشکن است.از ابتدا کارشناسان هزینه درمان کرونا در ایران را بین ۵۰۰ هزار تا حدود ۳۰۰ میلیون تومان تخمین می‌زنند. این هزینه با توجه به شرایط بیمار و نیاز او به آی‌سی‌یو یا خدمات ویژه تعیین می‌شود. این رقم علاوه بر بار مالی به دوش خانوار‌ها، هزینه دولت را نیز افزایش می‌دهد.در اختیار قرار دادن نمایشگاه بین المللی، مصلی تهران، ورزشگاه‌های و سایر اماکن جهت تردد مردم برای تزریق واکسن، راهی برای کاهش شیوع این بیماری و تسریع در انجام واکسیناسیون ملی است.


کد مطلب: 276902

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/276902/چرا-ترزیق-واکسن-کرونا-صف-های-طولانی-وجود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir