به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۷۶۹۰۴

عقب‌افتادگی سنگینی در زیرساخت‌های تجارت داریم

عقب‌افتادگی سنگینی در زیرساخت‌های تجارت داریم
گروه اقتصادی: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: کاندیدا‌ها باید از دادن وعده‌هایی که خود باعث ایجاد تورم و تولید نقدینگی می‌شود دوری کنند و سیاست‌هایی که پیش می‌گیرند برنامه‌های پوپولیستی به منظور کسب رای نباشد.

به گزارش ایلنا، فرشید فرزانگان در مورد وعده‌های اقتصادی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: روند کلی در مورد اظهارات اقتصادی کاندیدا‌های ریاست جمهوری که تا کنون مشاهده شده، براساس انتقاد از دولت فعلی است. همه مشکلاتی که کشور با آن مواجه است را به حضور دولت فعلی نسبت می‌دهند، منتسب کردن همه مشکلات فعلی به دولت آقای روحانی یک قضاوت نسنجیده است چراکه دولت فعلی نیز همان سیاست‌های کلی که تاکنون وجود داشته را دنبال کرده و خود این دوستان هم کم و بیش بخشی از آن بوده‌اند.

وی افزود: به جز دولت اصلاحات که رقم تورم و رشد نقدینگی در آن شتاب کمتری داشته و در دوره‌ای تورم تک رقمی شده، در بقیه موارد رویکرد اصولی در تعامل با جهان مشاهده نشده و مداخله زیاد در بازار و عدم ارتباط سازنده با نظام بین‌الملل، بخش اصلی مشکلات بوده که لازم است در این موارد رویکرد جدیدی اتخاذ شود.

فرزانگان با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری گفت: کشور نیاز به اصلاحات ساختاری در فضای اقتصادی دارد. صرف انتقاد بدون توجه به ریشه مشکلات که تحریم‌ها، فشار بین‌المللی و همینطور عدم تسهیل در روابط بین‌المللی با نظام جهانی است به دور از عدالت و انصاف است. لازم است کاندیدا‌ها ضمن اشاره به ایجاد اصلاحات ساختاری در فضای اقتصادی، منابع تامین درآمد‌های وعده داده شده را مشخص کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ثبات در فضای اقتصاد کشور و تسهیل در روابط تجاری بین‌المللی و ارتباط مطلوب و شایسته با همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه، همچنین نگاه همزمان به غرب و شرق جهت تسهیل تجارت اهمیت قابل توجهی برای کشور دارد.رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات بیان کرد: کاندیدا‌ها باید از دادن وعده‌هایی که خود باعث ایجاد تورم و تولید نقدینگی می‌شود دوری کنند و سیاست‌هایی که پیش می‌گیرند برنامه‌های پوپولیستی به منظور کسب رای نباشد و برنامه‌های زیرساختی باشد.

فرزانگان متذکر شد: توجه به بودجه‌های عمرانی در دستور کار باشد، مدت زمان قابل توجهی است که مسائل عمرانی کشور زیر بار فشار سنگین تحریم بوده و پروژه‌های سنگین و مهم کشور با سختی و کندی بسیار جلو می‌رود.وی افزود: وعده‌هایی که برای کسب رای در کوتاه مدت باشند به هیچ عنوان برای فضای کشور مناسب نیست. ضروری است برای تولید، توسعه تجارت، ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی مانند توسعه گمرکات، راه‌ها، بنادر، افزایش خطوط فعال کشتی‌رانی، صندوق‌های حمایت از صادرات و... توسط کاندیدا‌ها اعلام برنامه شود. بستر لازم برای تسهیل تجارت در کشور آنچنان که نیاز فضای اقتصاد کشور است ارتقا پیدا کند و زیر ساخت‌ها برای توسعه تجارت فراهم شود.

فرزانگان با اشاره به وعده افزایش یارانه نقدی گفت: کار‌های زیرساختی در کشور علاوه بر تولید اشتغال و ثروت باعث تسهیل تجارت هم در آینده نزدیک می‌شود. کمک به دهک‌های پایین جامعه هم با تخصیص یارانه نقدی اصلا توصیه نمی‌شود، کمک‌های یارانه‌ای به مصرف‌کننده نهایی باید به صورت کالا برای دهک‌های ضعیف جامعه صورت بگیرد. اصولا نگاه زیرساختی به حوزه اقتصاد و تجارت رویکردی است که با تخصیص یارانه متفاوت است. همچنین عدم دخالت در بازار، نظام بازار آزاد، توسعه زیرساخت تجارت کشور، تسهیل تجارت و روابط بین الملل باید مورد عنایت همه کاندیدا‌ها قرار بگیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: به ویژه در مورد زیرساخت کشور برای تجارت ما عقب افتادگی‌های سنگینی داریم توجه به رویکرد فناورانه در این عرصه ضرورت دارد که لازم است حتما برنامه‌ریزی شود، اما متاسفانه این موارد در اظهارات کاندیدا‌ها دیده نمی‌شود. لازم است کاندیدا‌ها توجه زیادی به مسائل سلامتی کشور و فعالان حوزه سلامت، آموزش و توسعه انسانی، آزادی‌های فردی و اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد. شاخص رفاه اقتصادی و شاخص کامیابی اقتصادی هر روز در جامعه ایران کاهش پیدا کرده است.

فرزانگان همچنین تصریح کرد: کاندید‌های ریاست جمهوری ضرورت دارد تا به شاخص‌های جهانی و رویکرد‌های علمی در اقتصاد بپردازند. توسعه اقتصادی باید در اولویت کشور قرار بگیرد که در این راستا باید منابع و هزینه‌کرد در یک زمان‌بندی مشخص تعریف شوند و از صحبت‌های کلی بپرهیزند و کاندیدا‌ها متعهد شوند که در یک زمان‌بندی دقیق در فضای تحریم یا بدون تحریم، پیشرفت کشور را ضمانت کنند. در هر شرایطی، توسعه زیرساخت اقتصادی در اقدام عملیاتی قرار گیرد و به آن متعهد باشند.
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها