به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۲۷۶۹۱۱

تائید حکم حبس ابد قصاب سربرنیتسا

تائید حکم حبس ابد قصاب سربرنیتسا
گروه بین الملل: دادگاه سازمان ملل متحد درخواست استیفای راتکو ملادیچ فرمانده سابق ارتش صرب بوسنیایی را رد و حکم حبس ابد برای نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت او را که در سال ۲۰۱۷ صادر شده بود، تایید کرد.
ملادیچ که به دلیل مسئولیت در کشتار سربرنیتسا و سایر جنایات جنگی در جنگ بوسنی به حبس ابد محکوم شده بود، در سال ۲۰۱۷ و به این حکم اعتراض کرده بود.او که با عنوان "قصاب بوسنی" شناخته می شود، یکی از اصلی‌ترین افراد مسئول جنایات جنگی و نسل کشی در طول جنگ در بوسنی است که در طی آن حدود ۱۰۰ هزار نفر کشته و دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فراری و آواره شدند.
در سال ۱۹۹۵ سربازان صرب بوسنیایی بیش از ۸۰۰۰ پسر و مرد مسلمان را در شهر سربرنیتسای بوسنی قتل‌عام کردند. ملادیچ که اکنون تقریبا ۸۰ -سال دارد، تا امروز هرگونه مسئولیت این جنایات را رد کرده است.با اعلام این حکم، دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی کشورهای یوگسلاوی سابق پایان می‌پذیرد.
کشتار سربرنیتسا در منطقه‌ای صورت گرفت که قرار بود زیر نظر سازمان ملل متحد باشد و فجیع‌ترین جنایت در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم قلمداد می‌شود.راتکو ملادیچ، معروف به "قصاب بوسنی"، یکی از آخرین کسانی بود که در "دادگاه کیفری بین‌المللی سازمان ملل برای یوگسلاوی سابق" محاکمه شد. او در سال ۲۰۱۱، پس از ۱۶ سال فرار دستگیر شد.در سال ۲۰۱۷، او در نسل‌کشی سربرنیتسا مقصر شناخته شد، اما برای عملیات ارتشش در سال ۱۹۹۲ از اتهام نسل‌کشی تبرئه شد. در آن عملیات بوسنیایی‌ها و کروات‌های بوسنی از خانه‌های خود بیرون رانده و یا در شرایط وخیم زندانی شدند.در سال ۲۰۱۶، همان دادگاه، رادوان کاراجیچ، رهبر پیشین صرب‌های بوسنی، را به اتهام طراحی کشتار سربرنیتسا و چند جنایت دیگر، محکوم کرد.
محکومیت حبس ۴۰ ساله که برای کاراجیچ به اتهام نسل‌کشی و جنایت جنگی صادر شد، بعدتر در سال ۲۰۱۹ به حبس ابد افزایش یافت که آن را در زندانی در بریتانیا خواهد گذراند.


 
برچسب ها: سازمان ملل متحد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها