به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۷۷۰۵۴
نگرانی جدی شورای حکام از برنامه اتمی ایران

مسائل کلیدی در مذاکرات باقی مانده است

مسائل کلیدی در مذاکرات باقی مانده است
گروه سیاسی: مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین با اشاره آغاز دور جدید مذاکرات وین از هفته آینده، گفت: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم گیری شود البته اختلاف نظر در خصوص مسائل جدید نیست و اختلاف درباره نحوه بازگشت طرفین به توافق است.
  سید عباس عراقچی با اشاره به نشست خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، توضیحات مفصلی از آخرین وضعیت مذاکرات وین ارایه دادم، نمایندگان محترم نیز سوالات و دغدغه‌هایی داشتند که پاسخ‌ها و توضیحات لازم را خدمتشان ارایه کردم.
وی افزود: هر بار بعد از پایان مذاکرات خدمت نمایندگان می‌رسم و این ناشی از تعامل بسیار خوب با نمایندگان است، در این جلسات نکاتی مطرح می‌شود که برای ما روشنگر است و به پیشرفت مذاکرات کمک می‌کند.عراقچی در ادامه اظهار کرد: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم گیری شود. ما هفته آینده دور جدید مذاکرات را آغاز خواهیم کرد  و امیدواریم که در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم ولی درباره اینکه دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است. اختلاف نظرها درباره مسائل جدید نیست، در واقع اختلاف نظر در خصوص موضوع‌هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است.
در همین حال  سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: در جریان اجلاس شورای حکام آژانس اعضا درباره برنامه اتمی ایران "نگرانی جدی" داشته‌اند.
 میخائیل اولیانف در توییتر خود نوشت:بحث درباره رسیدگی به ایران در جلسه شورای حکام آژانس نشان داد که وضعیت فعلی که توافق هسته‌ای برجام به دلیل فشار حداکثری آمریکا تقریبا متوقف شده، مایه نگرانی جدی است. اکنون حتی منتقدان سنتی توافق هسته‌ای نیز ارزش آن را بهتر درک می‌کنند.جلسه شورای حکام آژانس متشکل از ۳۵ دولت عضو این نهاد از سه روز پیش در وین آغاز شده و قرار است تا روز جمعه  هم ادامه داشته باشد.
نماینده اتحادیه اروپا در آژانس و دفتر نمایندگی ایالات متحده در این نهاد از عملکرد ایران در برابر مقررات آژانس ابراز نگرانی کرده‌اند.پیشتر گزارش شده بود قدرت‌های غربی در شورای حکام با هدف حفاظت از مذاکرات در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای، قصد ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند.
با اینکه به نظر می‌رسد احتمال صدور قطعنامه علیه ایران کم باشد، نماینده اتحادیه اروپا با انتقاد از این کشور گفته است که اقدامات ایران توانایی آژانس در نظارت بر برنامه اتمی را کاهش داده است.
دفتر نمایندگی آمریکا در آژانس هم با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته هر چه سریعتر به سئوالات مدیرکل جواب دهد و تهدید کرده است که ادامه این وضعیت "باعث پیچیده شدن تلاش‌ها فعلی برای احیای توافق برجام و رفع تحریم‌های ایالات متحده خواهد شد".در آغاز جلسه شورای حکام، رافائل گروسی مدیرکل در بیانیه‌ای خطاب به اعضا اعلام کرد که ایران به غیر از کاهش سطح دسترسی بازرسان آژانس، باز هم به سئوالات درباره منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت و فعالیت‌های ایزوتوپی در یک مرکز اعلام نشده پاسخ نداده و از مکان نگهداری مقداری اورانیوم طبیعی هم آژانس را مطلع نمی‌کند.مدیرکل آژانس سپس با ابراز "نگرانی عمیق" از رویکرد ایران این موضوع را در یک کنفرانس خبری تکرار کرد و گفت که "عدم پیشرفت در شفاف‌سازی و ندادن پاسخ به سئوالات آژانس از سوی ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از اینکه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، تأثیر می‌گذارد".
همزمان با ادامه نشست شورای حکام، شبکه آمریکایی فاکس نیوز گزارش داده است که ایران به فعالیت‌های خود در توسعه یک سایت اتمی‌اش موسوم به "سنجریان" شدت بخشیده است. فاکس نیوز می‌گوید ایران در سایت مظنون به طراحی و آزمایش هایی است که در نهایت به این کشور امکان می‌دهد سلاح‌های اتمی در ابعاد کوچک طراحی و تولید کند.
کاظم غریب آبادی سفیر ایران در آژانس، گروسی را به ابراز "نگرانی مصنوعی" و "بزرگ‌نمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی‌اهمیت" متهم کرده و از وی خواسته تا اسرائیل برای پیوستن به مقررات بازرسی آژانس تحت فشار قرار دهد.همزمان با انتقادهای آژانس از ایران بابت پاسخ ندادن به سئوالات این نهاد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود ایران از نقظه گریز هسته‌ای که در زمان اجرای کامل برجام بیشتر از یک سال بود به چند ماه رسیده و با ادامه وضعیت موجود به چند هفته هم خواهد رسید.
نقطه گریز هسته‌ای به معنی مدت زمان لازم برای رسیدن به سلاح هسته‌ای از زمان تصمیم گیری تا دستیابی به مواد لازم برای ساخت آن است.
ابراز نگرانی‌ها در جلسه شورای حکام درباره اقدامات ایران در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایالات متحده به زودی آغاز شود.
 تصویرهای ماهواره‌ای جاجرود چه چیزی را نشان می‌دهد؟
انتشار تصاویر ماهواره‌ای از روستای "سنجریان" جاجرود در شمال شرق تهران در رسانه‌‌ها خبرساز شده است. تصویرها را شبکه فاکس‌نیوز آمریکا در حالی منتشر کرده که تنش درباره برنامه هسته‌ای ایران مخصوصا ابعاد احتمالا نظامی آن بالا گرفته است.در این گزارش با استناد به تصاویر ماهواره‌ای ادعا شده که در ماه‌های اخیر در منطقه‌ای از روستای سنجریان فعالیت‌هایی مشاهده شده که احتمالا با بخش نظامی برنامه هسته‌ای ایران مرتبط است.
تصویرهایی که فاکس نیوز منتشر کرده، نشان می‌دهد که در این منطقه در پاییز پارسال تا اوایل زمستان خاکبرداری و احتمالا ساخت و سازهایی انجام شده است. برآورد شده که براساس شواهد ظاهری در محل خاکبرداری احتمالا در زیر زمین ساخت و ساز شده است.
گرچه عکس‌های ماهواره‌ای به وضوح تغییراتی را در سطح زمین نشان می‌دهد.
گزارش فاکس نیوز بر اساس گزارش جامعی تهیه شده که یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا به نام موسسه علوم و امنیت بین‌المللی منتشر کرده که آن هم بر اساس اسنادی نوشته شده که پیشتر اسرائیل منتشر کرده بود. اسرائیل می‌گوید موساد موفق شده در دی ۱۳۹۶ به محل نگهداری اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای ایران نفوذ کند و هزاران صفحه سند و اسناد دیجیتال درباره "ابعاد نظامی" برنامه‌هسته‌ای ایران را به دست بیاورد و از کشور خارج کند.نشست خبری بنیامین نتانیاهو درباره این اسناد در آغاز با تمسخر مقامات ایران رو به رو شد، اما بعد مشخص شد که آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از سایت‌هایی که اسرائیل محل آنها را براساس این استاد افشا کرده بود، بازدید کرده است.همچنین خروج آمریکا از برجام بعد از دیدار مقامات اسرائیل با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا درباره همین اسناد رخ داد و احتمال ارتباط تصمیم دولت آمریکا با این اسناد را مطرح کرد.
اسنادی که اسرائیل می‌گوید از ایران آورده منبع گزارش جامعی است که موسسه علوم و امنیت بین‌المللی تهیه کرده است. در این گزارش فهرستی از ۲۰ مرکز آورده شده که براساس این اسناد به طرح موسوم به "آماد" مرتبط هستند. گفته شده که ساختمان واقع در روستای سنجریان یکی از آنها است.البته این گزارش می‌گوید که آژانس و سازمان‌های اطلاعاتی غربی پیشتر هم از وجود این مرکز مطلع بوده‌اند. اما براساس اسنادی که اسرائیل منتشر کرده در این مرکز تحقیقاتی در مورد مواد منفجره پر قدرت و آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای انجام شده است.همانطور که گفته شد ساختمانی که در روستای سنجریان، موضوع این خبر است، براساس اسناد منتشر شده از سوی اسرائیل بخشی از برنامه آماد است.
 توافق با ایران در گرو تثبیت جزئیات است
معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آخر هفته جاری گفت‌وگوهای احیای برجام با ایران از سر گرفته خواهد شد. وندی شرمن تأکید کرد تا زمانی که "میخ آخرین جزئیات کوبیده نشده است، نمی‌توان دانست که به توافقی خواهیم رسید".وندی شرمن از سوی دیگر افزود که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد در ایران، روند این گفت‌وگوها را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

 
برچسب ها: مذاکرات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها