کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امضای میکروبی شهرها، کلید ارتقاء سلامت

20 خرداد 1400 ساعت 15:30


گروه علم و فناوری:شایدشما در مورد میکروبیوم روده انسان؛ جامعه موجودات ریز دستگاه گوارش، چیزهایی شنیده باشید؛ مجموعه‌ای که می‌تواند از طریق روش‌های مرموز بر سلامتی ما تأثیر بگذارد، اما شهرها نیز دارای میکروبیوممنحصر به خود هستند.
محققان آمریکایی از جوامع میکروبی ۶۰ شهر در شش قاره نمونه‌برداری کرده و بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ نمونه گرفته‌شده از مترو و سیستم‌های حمل و نقل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این نمونه‌برداری، محققان مجموعه اساسی از ۳۱ گونه میکروبی را شناسایی کردند که تقریباً در همه مکان‌ها یافت می‌شود، از جمله گونه‌هایی مانند Cutibacterium acnes؛ یک نوع باکتری رایج که روی پوست انسان نیز زندگی می‌کند. اما آنها همچنین دریافتند که جوامع میکروبی در شهرهای مختلف دارای ترکیبات متمایز یا «امضا» هستند.
پروفسور کریس میسون، نویسنده اصلی این تحقیق از کالج پزشکی ویل کرنل در نیویورک می‌گوید: ما قبلا هم می‌دانستیم که هزاران گونه میکروبی در نقاط پرجمعیت شهرها وجود دارند اما هنوز درک نکرده بودیم که جامعه این موجودات بسیار ریز تا چه حد در بین شهرها متفاوت است. اکنون ما به این نتیجه رسیدیم که حتی از روی کفش فرد می‌‌توان تا ۹۰ درصد دریافت که او از چه شهری آمده است.به گفته میسون این اختلافات می‌تواند تا حدودی به دلیل محیط‌های مختلف با دما و سطح رطوبت متفاوت باشد.اریکا هارتمن، استادیار مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه نورث‌وسترن نیز می‌گوید: «از نظر تاریخی، ما همیشه روی میکروب‌های بیماری‌زا تمرکز می‌کردیم و سعی در سالم‌سازی سطوح تا حد ممکن داشتیم. این امر به‌ویژه در طی همه‌گیری اخیر کووید ۱۹ صادق بوده است. اما با برداشتن یک قدم به عقب و بررسی همه میکروب‌ها و نه تنها میکروب‌های بیماری‌زا، دیدگاه‌های متفاوتی بدست خواهیم آورد.»
هارتمن افزود: «گرچه برخی از میکروب‌ها ممکن است شما را بیمار کنند، اکثریت قریب به اتفاق آنها خنثی و یا حتی ممکن است مفید باشند. بنابراین بسیار مهم است که همیشه همراه با میکروب‌ها باشیم نه بر ضد آنها. در این صورت می‌توانیم میکروبیوم‌های شهری متنوع و مقاوم در برابر عوامل بیماری‌زا را شناسایی و به افزایش سلامت جامعه کمک کنیم.»

 


کد مطلب: 277060

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277060/امضای-میکروبی-شهرها-کلید-ارتقاء-سلامت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir