کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات ایران تاثیری بر مذاکرات ندارد

20 خرداد 1400 ساعت 9:25


گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران بدون برجام، خطرناک‌تر می‌شود، گفت فشار انتخابات ایران چیزی را بر مذاکرات وین دیکته نمی‌کند.
ند پرایس در نشست خبری  خود درباره دور بعدی مذاکرات وین اظهار کرد: ما انتظار داریم که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در روزهای آینده، احتمالاً اوایل هفته بعد، به وین بازگردد تا در آن دور ششم مذاکرات غیرمستقیم از طریق اعضای باقی‌مانده برجام با ایرانیان شرکت کند. وقتی صحبت از آژانس انرژی هسته ای بین‌المللی می‌شود، ما به شدت نگران هستیم که ایران هنوز اطلاعاتی را که مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل سوالات مربوط به مواد هسته‌ای احتمالی اعلام نشده، ارائه نداده است. این سوالات مربوط به تعهدات اساسی ایران در توافقنامه پادمان جامع با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که توسط پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا ان‌پی‌تی لازم است و یک موضوع جدا از تعهدات برجامی ایران است. ما به طور کامل از گروسی مدیرکل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم که در پی این اطلاعات مورد نیاز از ایران است.
وی ادامه داد: ایران باید به طور کامل و معناداری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای تطابق داشته باشد و باید این کار را بدون تأخیر بیشتر انجام دهد. ما می‌فهمیم که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای در روزهای آینده ممکن است دوباره برای گفت‌وگو در مورد این مسائل دیدار کنند و ما از نزدیک و به طور کامل از مدیر کل حمایت خواهیم کرد مادامی که او درگیر این موضوع است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در پاسخ به این سوال که آیا ایران هنگام دیدار رئیس جمهوری با همتایان اروپایی خود در روزهای آینده موضوع گفت‌وگو خواهد بود یا خیر گفت: نمی‌خواهم از کاخ سفید پیشی بگیرم.پرایس درباره تاثیر انتخابات ایران و اینکه آمریکا هیچ فشاری برای تحقق این مذاکرات و توافق با ایران ندارد، گفت: ما درک می کنیم که این یک چالش است که ما باید آن را درمان کنیم و خیلی فوری با آن برخورد کرده‌ایم اما این به هیچ وجه تحت تاثیر تقویم انتخاباتی نیست. این امر چیزی غیر از این واقعیت دیکته نمی‌کند که هرچه ایران از سختگیرترین رژیم تأیید و نظارت که تاکنون مذاکره شده است مصون بماند، برنامه هسته‌ای ایران به طور بالقوه خطرناک‌تر می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: بلینکن وزیر خارجه طی دو روز گذشته در کنگره با جزئیات در این مورد صحبت کرد و اظهار داشت که وقتی برجام شروع به کار کرد، مزیت فوق‌العاده آن این واقعیت است که باعث افزایش "زمان شکست" فعالیت هسته‌ای ایران شد.پرایس اضافه کرد: برجام زمان حرکت ایران به سمت مواد شکافت‌پذیر را به یکسال رسانده بود، افزود: اکنون که ایران از این مفاد مهم در برجام فاصله گرفته است، ایران توانسته از فناوری از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته تر، مقادیر بیشتری از مواد هسته‌ای را جمع‌آوری کند که به آن اجازه می‌دهد بار دیگر "زمان شکست" را به سطحی کاهش دهد که ما مطمئناً با آنها راحت نیستیم و ما فکر نمی‌کنیم متحدان و شرکای هم با آن راحت باشند. به همین دلیل است که ما با این مساله بسیار فوری برخورد می‌کنیم. ما در وین درگیر دیپلماسی هستیم زیرا معتقدیم که دیپلماسی با دوام‌ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: موثرترین راه برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نمی‌تواند ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای منطقه یا جاهای دیگر را با سلاح هسته‌ای تهدید کند، بازگشت به برجام است.


 


کد مطلب: 277064

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277064/انتخابات-ایران-تاثیری-مذاکرات-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir