کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اخطار به ونزوئلا و کوبا درباره ایران

20 خرداد 1400 ساعت 9:35


گروه سیاسی:  مقامات آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن به دولت‌های ونزوئلا و کوبا در مورد پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشور اخطار داده و از آن‌ها خواسته است این کشتی‌ها را در آب‌های خود راه ندهند.
 دو مقام در وزارت دفاع آمریکا گفتند: دولت جو بایدن از طریق کانالهای دیپلماتیک درحال فشار بر کاراکاس و هوانا است تا پهلو گیری کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشورها انجام نشود.
آمریکا همچنین به ونزوئلا هشدار داده است در صورت حضور کشتی‌های ایرانی در آب‌های این کشور، احتمال تخفیف تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا ضعیف‌تر خواهد شد.
هفته گذشته شبکه "سی. ان. ان"، در گزارشی ادعا کرد که پنتاگون[وزارت دفاع آمریکا] و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در حال ردگیری دقیق دو کشتی نظامی ایران هستند که تهران گفته است به سمت ونزئلا در حرکت‌ند. مقامات پنتاگون و دیگر سرویس‌های آمریکایی گفته‌اند که در حال حاضر عبور این کشتی‌ها نگران‌کننده نیست اما زیر نظر هستند و جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال ارزیابی این است که قصد ایران از اعزام این کشتی‌ها چیست. ونزوئلا و ایران که هر دو تحت تحریم آمریکا قرار دارند، متحد و شرکای تجاری یکدیگر هستند که به هم در زمینه ایستادگی در مقابل اقدامات آمریکا کمک کرده‌اند.در این گزارش طبق گفته چند مقام رسمی آمریکایی، با وجود این که هنوز معلوم نیست کشتی‌ها حامل سلاح باشند، ادعا شده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که یکی از این کشتی‌ها حامل نوعی قایق کوچک حمله سریع است که ایران با آن‌ها به ناوهای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس نزدیک می‌شد و ایجاد دردسر می‌کرد. تحلیل‌گران می‌گویند که اگر کشتی‌های ایرانی توان رسیدن به اقیانوس اطلس را پیدا کنند، گام رو به جلوی مهمی برای نیروی دریایی این کشور خواهد بود که در گذشته نتوانسته است این کار را انجام دهد.
جان کِربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای  گفت: در حالی که وزارت دفاع درباره مسائل اطلاعاتی نظری نمی‌دهد، متذکر می‌شویم که تحویل تسلیحات یک عمل تحریک‌آمیز و تهدیدی علیه شرکای ما در این نیم‌کره خواهد بود. از این رو، حق ما برای انجام دادن اقدامات مناسب در هماهنگی با شرکایمان برای جلوگیری از تحویل یا نقل و انتقال چنین تسلیحاتی محفوظ خواهد بود.
یکی از کشتی‌ها، ناو نظامی مکران در تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از بندر عباس هفت قایق کوچک حمله سریع روی عرشه‌اش داشته است. ناو کوچک‌تری که مکران را همراهی می‌کند، یک ناو محافظ است. نگرانی آمریکا این است که ایران قایق‌های حمله سریع را به ونزوئلا منتقل کند.

 


کد مطلب: 277067

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277067/اخطار-ونزوئلا-کوبا-درباره-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir