به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۲۷۷۰۷۵

هشدار بایدن به پوتین در آغاز اولین سفر اروپایی

هشدار بایدن به پوتین در آغاز اولین سفر اروپایی
گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در آغاز اولین سفر رسمی خود به خارج از آمریکا به روسیه هشدار داد که در صورت مشارکت این کشور در "فعالیت های زیانبار" شاهد واکنش "جدی و موثر" آمریکا خواهد بود.
بایدن در ابتدای این سفر، که بعد از چهار سال روابط متشنج آمریکا با متحدان سنتی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، انجام می شود روشن کرد که قصد تقویت این روابط را دارد.
این نمونه معاصر پیمانی است که میان وینستون چرچیل و فرانکلین روزولت در سال ۱۹۴۱ امضا شد و تمرکز آن بر چالش هایی شامل تغییر اقلیم و امنیت خواهد بود.
 قصد دو رهبر نوسازی روابط حیاتی دو طرفه بعد از سال های متلاطم ریاست جمهوری دونالد ترامپ و فشارهای ناشی از همه گیری است.
بایدن در جریان سفر فشرده هشت روزه خود با ملکه الیزابت دیدار و در دو اجلاس سران گروه ۷ و ناتو شرکت خواهد کرد.او قرار است در پایان این سفر در ژنو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند.
کاخ سفید می گوید او درباره "طیف وسیعی از مسائل عاجل" با همتای روس خود گفت و گو خواهد کرد که شامل کنترل تسلیحاتی، تغییر اقلیم، مداخله نظامی روسیه در اوکراین، فعالیت های هک سایبری روسیه و زندانی شدن الکسی ناوالنی منتقد سرشناس  پوتین است.
 سه سازمان مرتبط با ناوالنی از سوی دادگاهی در مسکو با برچسب "افراط گرا" غیرقانونی اعلام شدند.
 بایدن بعد از فرود هواپیمای ریاست جمهوری در پایگاه هوایی میلدنهال در سافُک بریتانیا برای نیروهای آمریکایی در آنجا سخنرانی کرد و گفت که پیامی روشن برای پوتین خواهد داشت.
او گفت: "ما به دنبال مناقشه با روسیه نیستیم. ما خواهان یک رابطه پایدار و قابل پیش بینی هستیم..اما من روشن گفته ام: اگر دولت روسیه درگیر فعالیت های زیانبار شود، ایالات متحده به شکلی جدی و موثر به آن واکنش نشان خواهد داد."روابط میان واشنگتن و مسکو در ارتباط با مسائل متنوع در پایین ترین سطح قرار دارد.پوتین در ماه آوریل قدرت های غربی را به تلاش برای "شکستن کاسه کوزه ها بر سر روسیه" متهم کرد و هشدار داد که از "خط قرمز" مسکو رد نشوند.
طرح بایدن برای توزیع ۵۰۰ میلیون دز واکسن در جهان
پیشتر رسانه های آمریکایی گزارش دادند که دولت بایدن قصد دارد ۵۰۰ میلیون دُز واکسن کووید شرکت فایزر را طی دو سال آینده در میان ۱۰۰ کشور توزیع کند.
براساس گزارش ها حدود ۲۰۰ میلیون دُز امسال توزیع خواهد شد و باقی آن در سال ۲۰۲۲ در اختیار کشورها قرار خواهد گرفت. آمریکا برای بالا بردن سطح واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد تحت فشار بوده است.
دولت آمریکا این واکسن ها را به ۹۲ کشور کم درآمدتر و اتحادیه آفریقا خواهد داد.این طرح از طریق برنامه کووَکس - که سال پیش برای اطمینان از دسترسی عادلانه کشورهای کم درآمدتر به واکسن کرونا راه اندازی شد - اجرا می شود. آمریکا قبلا گفته بود ۶۰ میلیون دُز واکسن کرونا را از طریق کووکس توزیع خواهد کرد.
افراد آشنا با این طرح گفته اند که دولت آمریکا این واکسن ها را به بهای "غیرانتفاعی" خریداری خواهد کرد.جانسون پیشتر  گفت که رهبران گروه ۷ را ترغیب خواهد کرد نسبت به واکسیناسیون جهانی علیه کووید-۱۹ تا پایان سال آینده متعهد شوند.بریتانیا و کانادا هنوز نگفته اند چه تعداد واکسن به برنامه کووکس اهدا خواهند کرد.
برنامه اجلاس گروه ۷ چیست؟
آقای بایدن در سخنرانی خود در میان نیروهای آمریکایی گفت که "در هر مقطع" این سفر روشن خواهد کرد که "آمریکا برگشته و دمکراسی های جهان برای حل سخت ترین مشکلات و مسائلی که برای آینده ما مهم است همبستگی دارند."
او گفت که هدف او از این سفر "بسیج دمکراسی های اطراف جهان است."او و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه پیش از اجلاس گروه ۷ در کورن‌وال دیدار خواهند کرد.این گروه متشکل از هفت اقتصاد به اصطلاح پیشرفته - کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا - به علاوه اتحادیه اروپاست.
رهبران گروه ۷ روز جمعه وارد کورن‌وال خواهند شد و اجلاس روز بعد به جریان می افتد.موضوع اصلی مباحثات بهبود بعد از همه گیری، از جمله ایجاد "یک نظام بهداشتی قوی تر در جهان است که بتواند همه کشورها را در برابر همه گیری ها مصون بدارد."تغییر اقلیم و تجارت از دیگر موضوع های مهم مورد بحث در این اجلاس خواهد بود.
برچسب ها: جو بایدن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها