به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۲۷۷۰۹۶

تاثیر منفی تغییر رژیم غذایی بر چربی‌های سالم

تاثیر منفی تغییر رژیم غذایی بر چربی‌های سالم
گروه جامعه: بر اساس نتایج یک مطالعه پیش‌بالینی، تغییر عادات غذایی یا تغییر ساعت شبانه‌روزی می‌تواند بر بافت چربی سالم تاثیر داشته باشد.
بافت چربی سالم به تامین انرژی کمک، از رشد سلول حمایت و از اندام‌ها محافظت می‌کند و بدن را گرم نگه می‌دارد. محققان دریافتند، رژیم غذایی با کیفیت و رژیمی که به‌صورت موزون (به‌عنوان‌مثال، در طول چرخه فعال ما) مورد استفاده قرار گیرد، در حفظ چربی سالم مهم است.
سلول‌های چربی مولد که به حد سلول‌های چربی بالغ رشد می‌کنند، سلول‌های چربی سالمی می‌شوند که بافت چربی ما را تشکیل می‌دهند و انرژی را به‌عنوان چربی ذخیره می‌کنند. محققان کشف کردند که  این سلول‌های چربی مولد در طول چرخه ۲۴ ساعته تحت الگوی طبیعی مصرف انرژی دستخوش تکثیر روزانه موزون می‌شوند.
بااین‌حال، هنگامی که محققان یک رژیم غذایی پرچرب را معرفی کردند، یا الگوی زمانی مصرف غذا را تغییر دادند، به‌طوری که موش‌ها هم در مرحله خواب و هم بیداری، به همان اندازه غذا می‌خوردند، این الگوی ۲۴ ساعته تکثیر پیش‌سلول‌های چربی، از بین رفت.
دکتر کریستین اکل-ماهان، استادیار مرکز بیماری‌های متابولیک و تحلیلی در موسسه پزشکی مولکولی پیشگیری از بیماری‌های انسانی در دانشگاه تگزاس و محقق اصلی این تحقیق گفت: «دریافتیم، وقتی موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، این رژیم غذایی باعث افزایش تکثیر پیش‌سلول‌های چربی و از بین بردن الگوی موزون آن شد.»
وی پیش‌بینی کرد که این تغییرات ۲۴ ساعته در تکثیر این سلول‌ها برای حفظ چربی سالم در طول زندگی بسیار مهم هستند.
با گذشت زمان، اختلال در ریتم شبانه‌روزی و خوردن یک رژیم غذایی پرچرب، سلول‌های چربی سالم را از بین می‌برد و نتایج این مطالعه نشان داد که برگشت به حالت عادی دشوار است. تخلیه سلول‌های پیش‌ساز سلول‌های چربی اجازه ایجاد سلول‌های چربی جدید سالم در بافت را نخواهد داد، در نهایت باعث کمبود در ذخیره چربی و ریختن چربی اضافی به اندام‌های دیگر مانند کبد و عضله می‌شود.
اکل-ماهان می‌گوید: وجود چربی در این مناطق می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ و مقاومت به انسولین شود.
دکتر آلیکس ریباس -لاتره از موسسه هلمولتز دانشگاه لایپزیگ آلمان گفت: «در یک دنیای ایده‌آل، هر فردی چرخه خواب و بیداری طبیعی را حفظ می‌کند و در ساعات نامناسب روز، نه خیلی دیر قبل از خواب یا صبح زود غذا نمی‌خورد.»
وی توصیه کرد: «باید از رژیم‌های غذایی پرچرب که مشخص شد، تکثیر موزون پیش‌سلول‌های چربی ما را از بین می‌برد، اجتناب کرد. زمان‌سنج ۲۴ ساعته‌ای که ما داریم، هنگامی که صحبت از چربی سالم است، اهمیت دارد و ما باید تا آنجا که می‌توانیم از آن محافظت کنیم.»
این مطالعه با عنوان «مکانیسم‌های سلولی و فیزیولوژیکی شبانه‌روزی محرک تکثیر سلول‌های روزانه و گسترش بافت چربی سفید»، توسط موسسه ملی بهداشت و بنیاد تحقیقات آلمان پشتیبانی شد.
برچسب ها: رژيم غذايي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها