کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش بی‌سابقه مهاجران در مرز آمریکا

21 خرداد 1400 ساعت 10:15


گروه بین الملل: در جدیدترین بحران انسانی در آمریکا، شمار مهاجران بدون مجوز که در مرز آمریکا و مکزیک تجمع کرده‌اند و بازداشت شده‌اند به سطح بی‌سابقه‌ای طی بیست سال گذشته رسیده است.
اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده گفت که تنها در ماه مه، ۱۸۰ هزار و ۳۴ مهاجر غیرقانونی را که عمدتا مردان بزرگسال و مجرد بوده‌اند بازداشت کرده است.این رقم از تعداد ۱۷۸ هزار و ۸۵۴ نفر در ماه آوریل و ۱۷۲ هزار نفر در مارس بیشتر است.این رقم همچنین بالاترین تعداد مهاجر غیرقانونی از سال آوریل ۲۰۰۰ است و شمار قابل توجهی از آنان از بیرون از منطقه آمریکای مرکزی خود را به مرز آمریکا رسانده‎‌اند.در میان این افراد، تعدادی از شهروندان کشورهایی مانند اکوادور، ونزوئلا، کوبا، هائیتی و حتی برخی از کشورهای آفریقایی دیده می‌شوند.
طبق آمار اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا تعداد کودکان بی‌سرپرست اهل آمریکای مرکزی در میان مهاجران در ماه گذشته اندکی کاهش یافته و از ۱۳ هزار و ۹۴۰ کودک در ماه آوریل به ۱۰ هزار و ۷۶۵ کودک در ماه آوریل رسیده است.
این سازمان گفته است که از ۱۸۰ هزار و ۳۴ نفری که در ماه مه بازداشت شدند، ۱۱۲ هزار و ۳۰۲ نفر از کسانی بودند که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تحت برنامه اخراج مهاجران غیرقانونی موسوم به برنامه ۴۲ اخراج از آمریکا شدند. جو بایدن این برنامه را ادامه داده است.اداره گمرک و حفاظت مرزی گفته است که تحول مثبت این است که در ماه مه، تعداد متوسط خردسالانی که روزانه دستگیر و به مراکز کودکان منتقل می‌شوند به ۶۴۰ کودک کاهش یافته است. با این همه، در حال حاضر ۱۶۲۰۰ کودک مهاجر بدون سرپرست در مراکز وزارت بهداشت آمریکا تحت نظر هستند.خاویر بکرا، وزیر بهداشت آمریکا در سخنانی در نشست کنگره آمریکا در روز سه‌شنبه گفت که این کودکان خویشاوندی در آمریکا ندارند.جو یون چانگ، دستیار وزیر بهداشت ایالات متحده گفته است که تعداد کودکان مهاجر بدون همراه که به نحوی به مرز آمریکا رسیده‌اند "به رقم بی سابقه‌ای رسیده است."به روزرسانی آمار اداره گمرک و حفاظت مرزی پس از سفر دو روزه کاملا هریس، معاون رئیس جمهور به گواتمالا و مکزیک منتشر شده که در نظر داشت به "ریشه‌های" مهاجرت به آمریکا رسیدگی کند. اما او تنها خطاب به کسانی که در نظر دارند به صورت غیرقانونی عازم مرز آمریکا شوند گفت: "نیایید"
کاخ سفید از پاسخ تند خانم هریس به سئوال یک خبرنگار ناخرسند شده است. از او سئوال شد که چرا برای مشاهده وضعیت مهاجران به جای سفر به خارج، شخصا به مرز نمی‌رود؟
به گزارش جاروود، خبرنگار شبکه تلویزیونی کابلی، خانم هریس در برابر این سئوال گزارشگر شبکه ان‌بی‌سی "آشکارا خود را باخت" و واکنش او "خنده‌ای عصبی" بود که کاخ سفید از آن یکه خورده است.کانادا کشور هم‌مرز آمریکا در شمال پیشنهاد کرده است شماری از مهاجران آمریکای مرکزی را بپذیرد.مارک مندیسینو، وزیر مهاجرت کانادا، گفت "من فکر می‌کنم ما حتما ظرفیت پذیرش شماری از این افراد را داریم."
کانادا متعهد شده است در سال ۲۰۲۱ هزاران پناهجو را بپذیرد اما از پذیرش پناهجویانی را که در زمان شیوع ویروس کرونا به آن کشور رفتند خودداری کرد. مشخص نیست که کانادا در نظر دارد چه تعدادی از مهاجرانی را که در بازداشتگاه‌های آمریکا هستند بپذیرد و چه شرایطی برای پذیرش آنها دارد.در طول مبارزات انتخاباتی، جو بایدن وعده داده بود که "برنامه انسانی‌تری" را برای رسیدگی به بحران مهاجرت غیرقانونی در پیش بگیرد اما پس از رسیدن به این مقام، تا کنون ساخت دیوار مرزی را متوقف کرده است. او همچنین سیاست ترامپ را کنار گذاشته که طبق آن، مهاجران می‌بایست به جای بازداشتگاه در آمریکا، در طول زمان رسیدگی به درخواست مهاجرت خود در مکزیک بمانند.
او از کنگره خواسته تا راهی برای حل بحران میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی بیابد که سالهاست در ایالات متحده هستند اما شهروندی این کشور را ندارند.به گزارش واشنگتن پست، دولت آمریکا اخیرا از افسران مهاجرت و گمرک ایالات متحده خواسته است تا قبل از اخراج برخی از مهاجران دارای مشخصات ویژه از سرپرستان خود اجازه بگیرند که می‌تواند تعداد بازداشتی‌ها را کاهش دهد.
جمهوریخواهان سیاست مهاجرتی جو بایدن را عامل اصلی هجوم مهاجران و افزایش بازداشت آنان می‌دانند و آلخاندرو جیاماتئی، رئیس جمهوری گواتمالا هم قبل از ملاقات با معاون رئیس جمهوری آمریکا این نظر را تایید کرد.

 


کد مطلب: 277125

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277125/افزایش-بی-سابقه-مهاجران-مرز-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir