کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناوگروه ایران وارد اقیانوس اطلس شد

21 خرداد 1400 ساعت 11:08


گروه سیاسی:  معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران،  از «ورود موفقیت‌آمیز» ناوگروه نیروی دریایی به اقیانوس اطلس خبر داد و گفت که این ناوگروه متشکل از ناوبندر مَکران و ناوشکن «بومی» سهند «توانست برای اولین بار و بدون پهلوگیری در بنادر دیگر کشورها وارد اقیانوس اطلس شود».
امیر سیاری گفت علت این که این دریانوردی طولانی‌مدت در «شرایط جوی نامساعد اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی» صورت می‌گیرد، «ارتقای توان دریانوردی و اثبات قدرت ماندگاری طولانی‌مدت در دریاهای نامساعد است».
این ناوگروه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال از بندرعباس حرکت کرده و مسیر خود را برای اجرای طولانی‌ترین ماموریت دریایی به سمت اقیانوس اطلس شمالی ادامه می‌دهد.همزمان خبرگزاری‌های داخل ایران تصاویری از ناوشکن سهند روی آب را به نمایش گذاشتند که گفته می‌شود در اقیانوس اطلس گرفته شده است.روز ۱۴ خردادماه شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود که پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا این ناوها را از نزدیک زیر نظر دارند.مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند هنوز مقصد نهایی این ناوها دقیقا مشخص نیست، اما نهادهای امنیتی در تلاش هستند بدانند هدف ایران از اعزام این ناوها چیست.یک مقام آمریکایی گفته است که این ناوها طی روزهای گذشته مسیرهای «گیج‌کننده‌ای» را طی کرده‌اند و دقیقا معلوم نیست آیا به سمت اقیانوس اطلس خواهند آمد یا نه.
یکی از این ناوها، ناو مکران است. اوایل مهرماه پارسال، دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، از الحاق نخستین ناو ایرانی با نام مکران و با قابلیت حمل هفت هلیکوپتر و مجهز به تسلیحات و تدارکات گسترده خبر داد، ناوی که به گفته او بزرگ‌تر از ناو تدارکاتی خارک خواهد بود.
در همین حال جان کربی سخنگوی پنتاگون پیشتر هشدار داد که اگر ناوهای ایرانی به سمت ونزوئلا حرکت کنند، اقدام «تحریک‌آمیزی» است و تهدیدی برای آمریکا و متحدین آن محسوب می‌شود.
وی گفت: اگر ناوهای ایرانی حامل سلاح باشند آمریکا هماهنگ با شرکای خود اقدامات مناسب را برای جلوگیری از انتقال آن به ونزوئلا اتخاذ خواهد کرد.یک مقام آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است معلوم نیست این ناوها حاوی تسلیحات نظامی باشند یا نه، اما حامل قایق‌های تهاجمی کوچک هستند و آمریکا نمی‌خواهد این قایق‌ها را در آب‌های نزدیک خود ببیند.
این گزارش می‌افزاید شاید پیام ایران در میانه مذاکرات هسته‌ای این باشد که در نزدیکی اقیانوس اطلس هشدار دهد «ما اینجا هستیم و حضور داریم». این مقامات اظهار امیدواری کرده‌اند که ایران ناوهایش را به سواحل خود بازگرداند.

 


کد مطلب: 277133

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277133/ناوگروه-ایران-وارد-اقیانوس-اطلس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir