کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اظهارات پومپئو درباره ترور سردار سلیمانی

21 خرداد 1400 ساعت 12:02


گروه سیاسی: وزیر خارجه پیشین آمریکا، گفت که ترور سردار سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، «ارتباط عمیقی با توافق‌های صلح ابراهیم» داشته است.
مایک پومپئو این سخن را در گفت‌وگویی با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت بیان کرد.
این نخستین بار است که یک مقام ارشد پیشین آمریکایی دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا،ترور سردار سلیمانی را به پیمان‌های صلح میان اسرائیل با کشورهای عربی منطقه ربط می‌دهد.
وی اظهار داشت که ترور سردار سلیمانی به «همه جهان ثابت کرد که آمریکا در جنگ علیه ایران مصمم است».پیمان صلح اسرائیل و امارات ۸ ماه بعد از ترور سردار سلیمانی اعلام شد. اما از گفته مایک پمپئو چنین استنباط می‌شود که از زمانی که آمریکا، اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس در مذاکرات پشت پرده برای نهایی کردن این پیمان بوده‌اند، ترور سردار سلیمانی نیز به عنوان بخشی از اقدامات مربوط به آن در دستور کار بوده است.
وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین برای نخستین بار فاش کرده که معامله فروش جنگنده‌های آمریکایی اف‌۳۵ به امارات متحده عربی برای توافق صلح میان امارات و اسرائیل اهمیت «حیاتی» داشته است.مایک پمپئو همچنین گفته است با فروش جنگنده‌های اف‌۳۵، آمریکا به سران امارات نشان داد که به آنها باور دارد و آنان را شریک امنیتی می‌داند.
بر اساس «پیمان‌های ابراهیم»، امارات و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا در میانه تابستان سال گذشته پیمان کامل صلح امضا کردند و مدتی پس از آن، بحرین توافق عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را امضا کرد. امارات و بحرین که ۲۳ سال بعد از اسرائیل پدید آمدند، با این کشور در جنگ نبودند.

 


کد مطلب: 277135

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277135/اظهارات-پومپئو-درباره-ترور-سردار-سلیمانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir