به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۷۷۱۳۶

آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن اهدا می‌کند

آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن اهدا می‌کند
گروه بین الملل: رييس جمهور آمریکا اعلام کرد که با اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر برای کشورهای فقیر خریداری خواهد کرد و از سایر کشورهای عضو گروه هفت نیز خواست که اقدام مشابهی انجام دهند.
 این تصمیم که بزرگترین مورد از اهدای واکسن توسط یک کشور است در اولین جلسه رهبران کشورهای گروه هفت در بریتانیا از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد.
قرار است این ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار فقیرترین کشورهای جهان قرار بگیرد. یک مقام ارشد دولت آمریکا این اقدام را گامی مهم «برای تقویت اقدامات جهانی در مقابله با شیوع ویروس و امیدواری دادن به تمامی ساکنان جهان» توصیف کرد.وی افزود که واشینگتن با این اقدام قصد دارد نشان دهد که تنها هدف حفظ جان همه انسان‌هاست و دولت آمریکا در قبال اهدای واکسن هیچ چشم‌داشتی ندارد.مقام آمریکایی تاکید کرد که دولت جو بایدن انتظار دارد که سایر اعضای گروه هفت در تلاش جهانی برای پایان دادن به همه گیری ویروس کرونا مشارکت بیشتری بکنند.
شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیو ان تک» سازنده واکسن فایزر  اعلام کردند که در سال جاری ۲۰۰ میلیون دوز بیشتر و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۳۰۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهند کرد.این واکسن‌ها که در کارخانه‌های شرکت «فایزر» در آمریکا تولید می شود به بهای تولید و بدون در نظر گرفتن سود فروخته خواهند شد.آلبرت بورلا، مدیر عامل شرکت «فایرز» گفت: «همکاری ما با دولت آمریکا به تولید میلیون‌ها دوز واکسن برای فقیرترین کشورهای جهان در اسرع وقت کمک خواهد کرد.»نهاد خیریه «آکسفام» که در زمینه مقابله با فقر فعالیت می‌کند خواستار اقدامات موثر برای افزایش تولید واکسن در سطح جهان شد.نیکو لوسیانی، مسئول برنامه واکسیناسیون در این نهاد گفت: «ما از اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن استقبلا می‌کنیم چون می‌تواند ۲۵۰ میلیون نفر دیگر را واکسینه کند. ولی این رقم در مقایسه با نیاز جهانی همچون قطره‌ای در دریاست.»
او در ادامه بیانیه خود افزود: «ما باید به سمت توزیع گسترده‌تر کارخانجات تولید واکسن در سراسر جهان حرکت کنیم تا سایر کشورها نیز بدون قید و بند و محدودیت‌های مربوط به حق ثبت و حقوق معنوی واکسن‌های موجود بتوانند تولید را در ابعاد میلیاردی افزایش دهند.»جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گذشته از لغو حقوق معنوی و ثبت واکسن‌های کرونا دفاع کرده بود ولی تاکنون در این زمینه اجماع بین المللی بوجود نیامده است.دولت آمریکا قبل از این نیز تعهد داده که تا پایان ماه ژوئن حداقل ۸۰ میلیون دوز واکسن و ۲ میلیارد دلار پول نقد به طرح «کوواکس» سازمان بهداشت جهانی و «اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی» اهدا خواهد کرد.
واشینگتن در عین حال از تولید محلی واکسن‌های کرونا در کشورهای دیگر از جمله در چارچوب معاهده همکاری بین آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند موسوم به «کواد» حمایت کرده است.
تصمیم جدید آمریکا برای اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن در شرایطی اعلام می شود که تا امروز حداقل ۶۴ درصد از جمعیت بالغ آن کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و فشار بر آمریکا برای اهدای تعداد بیشتری واکسن به کشورهای محتاج افزایش یافته است.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها