به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۲۷۷۱۵۲

علائم کمبود ویتامین B ۱۲ چیست؟

علائم کمبود ویتامین B ۱۲ چیست؟
گروه علمی: ویتامین B ۱۲ یک ماده مغذی است که تعدادی از نقش‌های مهم را در بدن انجام می‌دهد.سه مورد از مهمترین نقش‌های این ویتامین، کمک به تولید گلبول‌های قرمز خون، تشکیل DNA و عملکرد طبیعی سیستم عصبی است. اگر به طور مداوم سطح B ۱۲ بدن کم باشد، سیستم عصبی آسیب می‌بیند.

به گفته محققان، ویتامین B ۱۲ برای فرایند متابولیکی تولیدکننده میلین مهم است. میلین، پوشش اطراف رشته‌های عصبی است که همچون عایقی از آن‌ها محافظت می‌کند.محققان عنوان می‌کنند اگر ویتامین B ۱۲ کافی دریافت نکنید، میلین به طور متفاوتی تولید می‌شود و سیستم عصبی عملکرد خوبی ندارد. احساس سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پا‌ها می‌تواند نشانه‌ای از این اتفاق باشد.

شایان ذکر است که سوزن سوزن شدن می‌تواند دلایل دیگری نظیر خواب رفتگی پا‌ها یا دست‌ها باشد.سایر علائم کمبود ویتامین B ۱۲ شامل موارد زیر هستند:پوست به رنگ زرد کم رنگ درمی آید.زبان زخم و قرمز (گلوسیت)زخم‌های دهانیسوزن و سوزن شدنتغییرات در نحوه راه رفتن و حرکتاختلال بیناییتحریک پذیریافسردگیاز دست دادن حافظه (که می‌تواند نشانه زوال عقل هم باشد)تغییراتی در نحوه تفکر، احساس و رفتار.محققان تاکید می‌کنند که لازم است علائم کمبود این ویتامین به سرعت تشخیص داده شوند.

ویتامین B ۱۲ به طور طبیعی در طیف گسترده‌ای از غذا‌های حیوانی یافت می‌شود و به برخی از غذا‌های غنی شده هم اضافه می‌شود. غذا‌های گیاهی فاقد ویتامین B ۱۲ هستند، مگر اینکه غنی شده باشند.با خوردن غذا‌های متنوع از جمله موارد زیر می‌توانید مقادیر توصیه شده ویتامین B ۱۲ را دریافت کنید.جگر گاو و صدف، که بهترین منابع ویتامین B ۱۲ هستند.ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی که حاوی ویتامین B ۱۲ نیز هستند.برخی از غلات صبحانه، مخمر‌های غذایی و سایر محصولات غذایی که با ویتامین B ۱۲ غنی شده اند.ویتامین B ۱۲ تقریباً در همه مولتی ویتامین‌ها وجود دارد.
برچسب ها: ویتامین B۱۲
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها