به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۷۷۱۵۳

درخصوص بیماری قارچ‌سیاه چه‌ می‌دانید؟

درخصوص بیماری قارچ‌سیاه چه‌ می‌دانید؟
گروه جامعه: متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: قارچ سیاه یک بیماری پیش‌رونده‌ است و معمولا در افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی هستند، بروز می‌کند و می‌تواند تهدیدکننده حیات فرد نیز باشد. ناصر خسروی در خصوص بیماری عفونی قارچ سیاه و تاثیر آن بر سلامتی افراد، اظهار کرد: این بیماری بیشتر در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی در بدن هستند، ایجاد می‌شود، عموما این بیماری در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ایی از جمله دیابت بروز می‌کند، باید گفت قارچ سیاه بیماری نوظهور و نوپدیدی نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: بیشترین اعضای بدن که در معرض بیماری عفونی قارچ سیاه درگیر می‌شوند، سینوس‌ها و حفره بینی است و از نشانه‌های این بیماری می‌توان به ترشح‌های سیاه‌رنگ اشاره کرد و به همین دلیل نیز این بیماری به قارچ سیاه معروف شده است.

وی ادامه داد: قارچ یک سیاه بیماری پیش‌رونده‌ است و  در افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیفی هستند، ایجاد می‌شود و یا ممکن است با بیماری زمینه‌ای مانند دیابت نیز درگیر باشند، این بیماری می‌تواند تهدیدکننده حیات فرد باشد.خسروی بیان کرد: برای درمان این بیماری می‌توان از داروهای ضدقارچی استفاده کرد، همچنین داروهایی که برای درمان سایر قارچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز برای درمان قارچ سیاه کاربرد دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص ارتباط قارچ سیاه و بیماری کرونا، توضیح داد: بیماری کرونا یک بیماری دومرحله‌ای است در مرحله اول بیماری ویروس در بدن فرد تکثیر می‌شود و مرحله دوم این بیماری، سیستم ایمنی بدن فرد به این ویروس پاسخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مرحله اول بیماری کرونا، داروهایی برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کند، اما در مرحله دوم باید سیستم ایمنی بدن بیمار برای درمان عوارض بیماری کرونا متوقف و سرکوب شود.خسروی بیان کرد: باتوجه به سرکوب شدن سیستم ایمنی بدن فرد درگیر با بیماری کرونا توسط داروهایی از جمله کورتون با دُز بالا، احتمال افزایش ابتلای فرد مستعد به قارچ سیاه بیش‌تر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پایان خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه قارچ سیاه بیماری نوپدیدی نیست، در سطح کشور گزارش‌هایی از ابتلا به آن را داشتیم و در چهارمحال‌ و بختیاری نیز افرادی وجود داشتند که به دلیل درگیری با دیابت به قارچ سیاه نیز مبتلا شده بودند، اما در حال حاضر در استان هیچ موردی از ابتلا به قارچ سیاه در اثر درگیری با کرونا گزارش نشده است.
برچسب ها: قارچ سیاه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها