کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنجیر قوانین سختگیرانه بر پای ماینر‌های قانونی

استخراج رمزارز در مخفیگاه‌ها

اقتصاد 24 , 21 خرداد 1400 ساعت 9:58


گروه اقتصادی: محدودیت‌های سختگیرانه اخیر در چین برای استخراج بیت کوین موجب فرار ماینر‌ها از این کشور و کوچ آن‌ها به کشور‌های دیگر مثل قزاقستان یا حتی آمریکا شده است. به دنبال این محدودیت‌ها، توجه ماینر‌های چینی به قزاقستان جلب شده و برخی از شرکت‌های نگران این حوزه «شبانه» به این کشور آسیای میانه مهاجرت کرده‌اند.

در همین حال، شرکت کانان، تولیدکننده دستگاه‌های ماینر، اعلام کرد شعبه خدمات پس از فروش خود را در قزاقستان افتتاح کرده است. گفتنی است قزاقستان رویکرد مثبتی در قبال ارز‌های دیجیتال دارد و بانک مرکزی آن می‌خواهد پروژه آزمایشی ارز دیجیتال ملی را شروع کند؛ اما این سوال وجود دارد که آیا ایران نیز چراغ خاموش پذیرای ماینر‌های چینی همانند آنچه در فارم رفسنجام بودیم، خواهد بود؟ در گفتگو با رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در تلاشیم پاسخی برای این سوال بیابیم.

استخراج قانونی رمزارز؛ فرصتی که برای ایران از دست رفت
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران می‌گوید: محدودیت‌های اعمال شده در چین باعث شده ماینر‌ها به فکر وطن دیگری برای خود بیفتند که در این میان قزاقستان به دلیل مهیا کردن شرایط لازم برای استخراج کنندگان رمزارز تبدیل به بهشت ماینر‌ها شده است.محمدرضا شرفی ادامه داد: قزاقستان یکی از کشور‌هایی است که برق مازاد دارد و صادرکننده برق است و از این فرصت استفاده می‌کند و از آن در ارزش آفرینی در کشور خود بهره می‌برد.

چرا ماینر‌ها راه به مخفیگاه‌ها بردند؟
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه ما می‌توانستیم جا پای قزاقستان بگذاریم، گفت: این در حالی است که ما می‌توانستیم از منابع درآمدی صنعت استخراج در سال‌های گذشته روی انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین توسعه زیرساخت‌های تولید برق سرمایه گذاری کنیم و هم اکنون کشور از منافع آن منتفع شود.شرفی در پاسخ به اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه مشکل اصلی در مسیر قانونی کار کردن ماینر‌ها چیست، گفت: ایران به دلیل بی ثباتی در تصمیمات اقتصادی اعم از داخلی و خارجی و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و اشتباه مسئولان نه برای صنعت رمزارز، که برای صنایع دیگر هم نمی‌تواند جذب سرمایه کند.

به جز چینی‌ها که ناگزیر به ماندن هستند، باقی کشور‌های فعال رمزارز در ایران علاقه‌ای به ماندن ندارند
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران گفت: تا پیش از وضع قوانین سختگیرانه در حوزه رمزارز‌ها ازآنجا که ماینر‌ها برای استخراج از شرایط بهتری بهره می‌بردند ایران به بهشت ماینر‌ها تبدیل شده بود، اما با تصمیمات خلق الساعه، وضع تعرفه‌ای غیرمعقول در کنار قوانین سختگیرانه اینک نه بهشت، که جهنمی برای استخراج کنندگان قانونی رمزارز شده است.شرفی با هشدار نسبت به افزایش استخراج‌های غیرقانونی رمزارز در پی وضع قوانین سختگیرانه ازسوی دولت گفت: ایران دیگر نه تنها برای کشور‌های دیگر ازجمله چین برای سرمایه گذاری جذاب نیست، که ماینر‌های خودی نیز اگر فرصتی بیابند پایی برای فرار از ایران و کوچ به قزاقستان قرض می‌کنند.


کد مطلب: 277155

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277155/استخراج-رمزارز-مخفیگاه-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir