به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۲۷۷۲۰۶

ناگفته‌های رئیس سابق موساد درباره عملیات اسرائیل در ایران

ناگفته‌های رئیس سابق موساد درباره عملیات اسرائیل در ایران
گروه سیاسی:  رئیس پیشین سازمان موساد به طور تلویحی نقش اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را پذیرفت.
یوسی کوهن همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تبعات احتمالی برای دانشمندان ایرانی در صورت ادامه همکاری با برنامه هسته ای تهران گفت: «آنها شاهد سرنوشت دوستانشان هستند.»
یوسی کوهن که چند روز پیش از ریاست سازمان اطلاعاتی اسرائیل کنار رفت این سخنان را در جریان گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون این کشور بیان کرد. این شبکه  مصاحبه با یوسی کوهن را در جریان یک برنامه تحقیقی پخش کرد. این سخنان رئیس پیشین موساد را می‌توان مهمترین اظهارنظری دانست که تاکنون از سوی یک مقام فعلی یا پیشین اسرائیل درباره نقش این کشور در حمله به تاسیسات هسته ای ایران و ترور دانشمندان ایرانی صورت گرفته است.
از سوی دیگر سخنان یوسی کوهن در این برنامه تحقیقی را می‌توان هشداری به دانشمندان هسته ای ایران قلمداد کرد. او در بخشی از سخنانش در مورد احتمال کمک اسرائیل به دانشمندان هسته ای ایران در صورت همکاری آنها با موساد گفت: «بله ما گاهی اگر دانشمندی مایل به تغییر زندگی حرفه ای خود باشد و دیگر به ما آسیبی نزند به او پیشنهاد می‌دهیم.»
رئیس پیشین موساد در بخشی از این برنامه در پاسخ به این پرسش که اگر امکان سفر به تاسیسات هسته‌ای نطنز وجود داشت او کدام بخش این مرکز را به بینندگان برنامه نشان می‌داد گفت: «زیرزمین! [جایی که] سانتریفیوژها قرار بود فعال باشند [اما اکنون] دیگر به آن شکلی نیست که قرار بود باشد.»
این اظهارات رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی اسرائیل در حالی بیان می‌شود که طی یک سال گذشته دو انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز روی داده است. مقامات ایران از اسرائیل به عنوان مسئول این دو حادثه یاد کرده اند.
هرچند یوسی کوهن در جریان گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل به طور مستقیم مسئولیت حمله به تاسیسات هسته ای نطنز را برعهده نگرفت اما برنامه تحقیقی این شبکه تلویزیونی از نظر حجم اطلاع رسانی درباره نقش اسرائیل در این حملات بی‌سابقه محسوب می‌شود. خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل در این برنامه جزئیاتی را از نحوه استقرار مواد منفجره در زیرزمین تاسیسات هسته‌ای نطنز بیان کرد. به گفته وی مردی که مسئول انفجار در زیرزمین این مرکز هسته‌ای بود پایه‌هایی را که سانتریفیوژها بر روی آنها قرار می‌گرفت در اختیار مقامات ایران گذاشته بود.
به گفته خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل هنگامی که ایرانی‌ها این پایه‌ها را در تاسیسات نطنز کار می‌گذاشتند «هیچ فکر نمی‌کردند که حجم زیادی از موارد منفجره را وارد این مرکز کرده‌اند.»کوهن حاضر نشد صراحتا مسئولیت خرابکاری در تاسیسات نطنز را بپذیرد اما گفت: "ما به ایران روشن می‌گوییم: نمی‌گذاریم به تسلیحات هسته‌ای دست یابید. کجای این حرف را نمی‌فهمید؟"یوسی کوهن به طور مستقیم در برابر دوریبن شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل مسئولیت ترور محسن فخری زاده، معاون وزیر دفاع ایران را برعهده نگرفت. با این حال در برنامه تحقیقی این شبکه تلویزیونی از رئیس پیشین موساد به عنوان فردی یاد شد که شخصا با «کل عملیات» حذف محسن فخری زاده موافقت کرده بود.در بخشی از این برنامه جزئیاتی از نحوه استقرار تیربار بر روی یک خودروی وانت در جریان عملیات ترور محسن فخری زاده ارائه شد. رئیس سابق موساد گفت: محسن فخری‌زاده سال‌ها هدف عملیات گردآوری اطلاعات بود. کوهن گفت موساد سال‌ها فخری‌زاده را از نزدیک زیر نظر داشت و از جمله به طور فیزیکی به او نزدیک بود.رئیس سابق موساد در پاسخ به سوالی از موضعش درباره کشتن دشمنان پرنفوذ اسرائیل گفت: "اگر کسی قدرتی دارد که خطری متوجه شهروندان اسرائیل می‌کند، وجود آن شخص باید خاتمه یابد."او در عین حال گفت اگر یک هدف بالقوه حاضر به تغییر مسیرش شود، اسرائیل به او کمک خواهد کرد. رئیس پیشین موساد در قسمتی از سخنانش گفت که تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران کار خود را رها کرده اند. به گفته یوسی کوهن آنها پس از هشدارهای اسرائیل که گاه حتی به صورت غیرمستقیم نیز ارسال شده بود تصمیم به کناره گیری از برنامه هسته‌ای ایران گرفتند.خبرنگار اسرائیلی از  کوهن پرسید اگر چنین افرادی حاضر به توقف کارشان نشوند چه؟ او پاسخ داد: "به دیدار دوستانشان خواهند رفت".یوسی کوهن،همچنین ابعاد تازه‌ای از عملیات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در  سرقت اسناد هسته‌ای ایران را فاش كرد.بنا بر گفته كوهن ۲۰ نفر از عوامل موساد در عملیات سرقت اسناد هسته‌ای در تهران حضور داشتند که هیچ کدام اسرائیلی نبودند.  کوهن گفت: پس از شناسایی این انبار به عنوان محلی که اسرار هسته‌ای ایران در آن نگهداری می‌شود، دو سال برای دستیابی به اسناد برنامه‌ریزی شد.رئیس سابق موساد گفت آنها برای تمرین یک نسخه بدل از محل نگهداری اسناد ساختند.به گفته او عوامل موساد برای سرقت اسناد تنها هفت ساعت وقت داشتند و پس از آن نگهبانان و خودروها می‌رسیدند و آن موقع "نمی‌شود از روی نرده بپرید یا از وسط دیوار بگذرید".یوسی کوهن گفت در شب عملیات "مشکل به خصوصی" پیش آمد، با این وجود تصمیم بر این شد که برنامه مطابق نقشه قبلی پیش برود.تیم موساد آژیرها را از کار انداخت و در انبار را باز کرد و ۳۲ گاو صندوق را باز کرد. یوسی کوهن گفت باز کردن هر یک از گاوصندوق‌ها "چند دقیقه‌ای طول می‌کشید".کوهن گفت تصاویر اسناد فارسی و دیگر چیزهایی که در گاوصندوق بود به طور زنده به مرکز فرماندهی در تل‌آویو مخابره می‌شد.او گفت: "فهمیدیم به چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم و بر برنامه هسته‌ای نظامی ایران تسلط داریم. برای همه ما هیجان فراوانی داشت."
خبرنگار اسرائیلی گفت پس از سرقت اسناد چندین کامیون برای فریب مقام‌های اطلاعاتی ایران در اطراف تهران حرکت داده شد تا آنها نتوانند کامیون حامل اسناد را شناسایی کنند. یوسی کوهن این حرف را تکذیب نکرد.او گفت صبح روز بعد مقام‌های ایرانی متوجه خالی شدن انبار اسناد شدند و همه راه‌های خروجی کشور را بستند.
برنامه تحقیقی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل در حالی پخش شد که رسانه‌های این کشور برای پخش گزارش‌های مرتبط با امور امنیتی باید موافقت مقامات امنیتی این کشور را جلب کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که پخش این گزارش همزمان با مذاکرات وین می‌تواند به منزله ارسال پیامی از سوی اسرائیل به تهران باشد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها