کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا اهدا می‌کند

گروه ۷ یک میلیارد دوز واکسن رایگان به کشورهای فقیر اختصاص می‌دهد

21 خرداد 1400 ساعت 16:38

گروه بین الملل: نشست سران گروه هفت در حالی روز جمعه در بریتانیا آغاز خواهد شد که کشورهای عضو این گروه در نظر دارند یک میلیارد دوز از واکسن کرونا را به صورت رایگان به کشورهای فقیر جهان اختصاص دهند.


بنا به اعلام دولت بریتانیا که ریاست دوره ای گروه هفت را برعهده دارد «طرحی برای گسترش تولید واکسن» نیز از سوی کشورهای عضو اعلام خواهد داشت. بریتانیا قرار است ۱۰۰ میلیون دوز از یک میلیارد دوز وعده داده شده را تامین کند. پیشرفت قابل توجه کارزار واکسیناسیون در بریتانیا به لندن امکان داده است تا دوزهای اضافی خود را به دیگر کشورهای جهان اختصاص دهد. تاکنون نزدیک به ۷۰ میلیون دوز از واکسن کرونا در بریتانیا تزریق شده است. نیمی از یک میلیارد دوز وعده داده شده از سوی گروه هفت را ایالات متحده آمریکا تامین خواهد کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این مورد گفت: «وظیفه بشردوستانه ما این است که تا حد ممکن جان آدم ها را نجات دهیم.» یک میلیارد دوز واکسنی که گروه هفت وعده آن را داده قرار است از طریق ساز و کار «کوواکس» در بین «۹۲ کشور جهان» تقسیم شود. از این میان ۲۰۰ میلیون دوز قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ در اختیار کشورهای فقیر قرار گیرد. ساز و کار «کوواکس» تاکنون بیش از ۸۰ میلیون دوز از واکسن بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را در ۱۲۹ کشور یا منطقه جهان تقسیم کرده است. علاوه بر آمریکا و بریتانیا کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن نیز عضو گروه هفت هستند. رهبران این کشورها قرار است علاوه بر مقابله با همه گیری ویروس کرونا در مورد احیای اقتصاد پس از این همه گیری و تغییرات آب و هوایی نیز با یکدیگر گفتگو کنند. سران گروه هفت همچنین در نظر دارند به طور رسمی اخذ دستکم ۱۵ درصد مالیات از شرکت ها در سطح جهان را اعلام کنند. وزرای دارایی کشورهای عضو گروه هفت هفته گذشته در مورد وضع مالیات ۱۵ درصدی در سطح جهان به توافق دست یافتند. این تصمیم در راستای مقابله با فرارهای مالیاتی و استقرار شرکت ها در گریزگاه های مالیاتی اتخاذ شده است.

آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن اهدا می‌کند
ریيس جمهور آمریکا اعلام کرد که با اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر برای کشورهای فقیر خریداری خواهد کرد و از سایر کشورهای عضو گروه هفت نیز خواست که اقدام مشابهی انجام دهند.
 این تصمیم که بزرگترین مورد از اهدای واکسن توسط یک کشور است در اولین جلسه رهبران کشورهای گروه هفت در بریتانیا از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد. قرار است این ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار فقیرترین کشورهای جهان قرار بگیرد. یک مقام ارشد دولت آمریکا این اقدام را گامی مهم «برای تقویت اقدامات جهانی در مقابله با شیوع ویروس و امیدواری دادن به تمامی ساکنان جهان» توصیف کرد.وی افزود که واشینگتن با این اقدام قصد دارد نشان دهد که تنها هدف حفظ جان همه انسان‌هاست و دولت آمریکا در قبال اهدای واکسن هیچ چشم‌داشتی ندارد.مقام آمریکایی تاکید کرد که دولت جو بایدن انتظار دارد که سایر اعضای گروه هفت در تلاش جهانی برای پایان دادن به همه گیری ویروس کرونا مشارکت بیشتری بکنند.
شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیو ان تک» سازنده واکسن فایزر  اعلام کردند که در سال جاری ۲۰۰ میلیون دوز بیشتر و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نیز حدود ۳۰۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهند کرد.این واکسن‌ها که در کارخانه‌های شرکت «فایزر» در آمریکا تولید می شود به بهای تولید و بدون در نظر گرفتن سود فروخته خواهند شد.آلبرت بورلا، مدیر عامل شرکت «فایرز» گفت: «همکاری ما با دولت آمریکا به تولید میلیون‌ها دوز واکسن برای فقیرترین کشورهای جهان در اسرع وقت کمک خواهد کرد.»نهاد خیریه «آکسفام» که در زمینه مقابله با فقر فعالیت می‌کند خواستار اقدامات موثر برای افزایش تولید واکسن در سطح جهان شد.نیکو لوسیانی، مسئول برنامه واکسیناسیون در این نهاد گفت: «ما از اهدای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن استقبلا می‌کنیم چون می‌تواند ۲۵۰ میلیون نفر دیگر را واکسینه کند. ولی این رقم در مقایسه با نیاز جهانی همچون قطره‌ای در دریاست.»


کد مطلب: 277258

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277258/گروه-۷-یک-میلیارد-دوز-واکسن-رایگان-کشورهای-فقیر-اختصاص-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir