به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۷۷۳۰۸

یورو در غیاب صدای خاطره‌انگیز؟

یورو در غیاب صدای خاطره‌انگیز؟
گروه ورزشی: در طول ۱۰، ۱۵ سال گذشته عادت کرده بودیم عادل فردوسی‌پور را در قامت تهیه‌کننده، مجری و گزارشگر تمام تورنمنت‌های مهم فوتبالی مثل جام‌جهانی و جام‌ملت‌های اروپا ببینیم. او تجارب بسیار درخشانی در این زمینه داشت. آخرین ویژه‌برنامه از این دست که عادل برای تلویزیون تولید کرد، برنامه «بیست‌هجده» بود که به پوشش جام‌جهانی روسیه اختصاص داشت.

برای پیش‌بینی نتیجه مسابقه سوم ایران در مرحله گروهی جام‌جهانی در مقابل پرتغال، در همین برنامه یک مسابقه پیامکی ترتیب داده شد که طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۰‌میلیون نفر در آن شرکت کردند و هنوز هیچ‌یک از برنامه‌های سازمان در هیچ حوزه‌ای موفق به شکستن این رکورد نشده است. در آخرین دوره جام‌ملت‌های اروپا در سال ۲۰۱۶ هم اگرچه عادل تهیه‌کننده و مجری ویژه‌برنامه نبود، اما گزارش مسابقات مهم آن دوره، از جمله بازی فینال بین فرانسه و پرتغال را بر عهده داشت. حالا اما آن روزها گذشته و نخستین تورنمنت معتبر بین‌المللی در دوران خانه‌نشینی فردوسی‌پور آغاز شده است. این تورنمنت، جام‌ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ است که سرنوشت پرفراز و نشیبی داشته است.
همان طور که از نامش پیداست، این بازی‌ها قرار بود سال گذشته برگزار شود و ذیل عنوان آن هم «جشن شصت سالگی اتحادیه فوتبال اروپا» درج شده بود، اما شیوع ویروس کرونا، برگزاری این مسابقات را یک سال به تعویق انداخت. البته تنها وجه متفاوت مسابقات امسال این نیست، چرا که یوفا تصمیم گرفت برای اولین بار بازی‌ها را به میزبانی ۱۲ شهر برگزار کند. این بازی‌ها سرانجام از دیشب با انجام مسابقه افتتاحیه بین ترکیه و ایتالیا در ورزشگاه المپیک رم آغاز شد.

* شیوه برگزاری: مسابقات با حضور ۲۴ تیم در شش گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. در نهایت دو تیم اول هر گروه در کنار چهار تیم برتر سوم به مرحله یک‌هشتم نهایی می‌رسند. در حقیقت تنها دو تیم سوم از گردونه مسابقات کنار می‌روند. این دومین دوره برگزاری مسابقات یورو با ۲۴ تیم است. پیش از این، بازی‌ها با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شد و بسیاری بر این باورند که کیفیت مسابقات در آن زمان بالاتر بود. به هر جهت در مرحله گروهی دو کشور میزبانی از مسابقات هر بازی را بر عهده دارند.

* گروه‌بندی: در گروه اول ایتالیا، ترکیه، ولز و سوئیس کنار هم قرار گرفته‌اند، گروه دوم از بلژیک، دانمارک، روسیه و فنلاند تشکیل می‌شود، در گروه سوم اتریش، مقدونیه، هلند و اوکراین را کنار هم داریم، گروه چهارم با حضور تیم‌های انگلیس، کرواسی، جمهوری چک و اسکاتلند شکل گرفته، در گروه پنجم اسپانیا، اسلواکی، سوئد و لهستان کنار هم هستند و در گروه جذاب و دشوار ششم که به اعتقاد خیلی‌ها برازنده عنوان «گروه مرگ» است، شاهد هم‌نشینی آلمان، فرانسه، پرتغال و مجارستان هستیم. پرتغال و فرانسه فینالیست‌های دوره قبلی هستند، تکلیف آلمان هم که روشن است. البته با توجه به شانس بالای تیم‌های سوم برای راهیابی به مرحله بعد، احتمال قابل‌توجهی وجود دارد که هر سه تیم مدعی را در یک‌هشتم نهایی ببینیم.

* برنامه بازی‌های امشب: چنان که گفتیم این مسابقات از دیشب با برگزاری دیدار افتتاحیه بین ایتالیا و ترکیه آغاز شد. بازی‌ها به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت و روز ۲۰ تیر با برگزاری دیدار فینال به پایان می‌رسد. امروز و امشب هم سه بازی خواهیم داشت. از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران ولز و سوئیس دیگر بازی گروه اول را در شهر باکو برگزار می‌کنند، از ساعت ۲۰:۳۰ دانمارک و فنلاند در نخستین بازی گروه دوم در کپنهاگ به مصاف هم خواهند رفت و از ساعت ۲۳:۳۰ بلژیک و روسیه در سن‌پترزبورگ دیگر بازی این گروه را برگزار می‌کنند.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: عادل فردوسی پور
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها