به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۲۷۷۳۱۴

افزایش ۴۰ درصدی قیمت ادویه در سال جاری

افزایش ۴۰ درصدی قیمت ادویه در سال جاری
گروه اقتصادی: متأسفانه گرانی مواد غذایی به حدی رسیده که مردم برای تأمین نیاز مایحتاج سفره خود تا حد زیادی از محتوای آن کاسته‌اند. امابه طور قطع برخی از مواد از سبد خانوار‌ها خذف شدنی نیست.زرد چوبه، فلفل، دارچین، هل، زنجبیل و صد‌ها ادویه از آن دست کالا‌هایی است که تحت هر شرایطی در هر خانه‌ای یافت می‌شود. غذا‌های ایرانی با همین عطر و طعم ادویه‌ها معروف شده است. در حالی که مصرف سالانه ادویه در کشورمان ۲۲۰هزار تن است که ۱۷۰هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

متأسفانه رشد قیمت به طور زنجیره‌وار شامل تمام کالا‌ها و محصولات شده است. اگر برای تهیه ادویه‌های لازم سری به عطاری و سقط فروش‌ها زده باشید با قیمت‌های چند برابری ادویه‌های مختلف نسبت به سال گذشته روبرو شده‌اید.به طور مثال، قیمت هر کیلو فلفل سیاه با کیفیت متوسط حداقل ۰، ۲۰ هزار تومان، یک کیلو زرد چوبه با کیفیت متوسط حداقل ۱۰۰ هزار تومان، هرکیلو دارچین ساییده شده با کیفیت متوسط حداقل ۲۰۰ هزار تومان دربازار عرضه می‌شود.

افزایش چشمگیر قیمت ادویه در سال جاری
در همین رابطه علیرضا رضائی قهرودی رئیس اتحادیه عطار وسقط فروشان تهران  از افزایش ۴۰ درصدی قیمت ادویه در سال جاری خبرداد و گفت: بلبشویی که دولت در اقتصاد کشور ایجاد کرد، باعث شده سریال گرانی‌ها به هر محصول و کالایی برسد.رضائی گفت: ادویه جات به غیر از مصارف صنعتی و صنفی، کالامورد نیاز هر خانواده است. اماتقاضای این محصولات مانند سایر مایحتاج مردم، به دلیل گرانی بیش از حد و اندازه درآمد‌ها در حال آب رفتن است.

به گفته رئیس اتحادیه عطار وسقط فروشان تهران؛ بخشی از ادویه‌های مورد مصرف خانوار‌ها، صنایع وصنوف مرتبط مانند رستوران داران و ... از تولیدات داخلی تأمین می‌شود. اما بخشی از این ادویه‌ها نیز از خارج از کشور تأمین و وارد می‌شود.وی تصریح داشت: گرانی باعث کاهش مصرف سرانه ادویه در کشور شده است. کاهش درآمد خانوار‌ها خرید ادویه را به شدت کاهش داده تا جایی که نگرانی صاحبان واحد‌های سقط فروش و عطار از ریزش فروش ادویه بیشتر شده است.

این فعال صنفی ادامه داد: هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت بیش از ۴۰ درصدی ادویه در سال جاری به جزء عدم نظارت کافی قابل قبول نیست.رضائی گفت: علت اصلی این گرانی‌های ساختگی، دولت و وزارت صمت است. چراکه در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم هرج و مرج در تعیین قیمت‌ها بیش از گذشته شده است.

گرانی ادویه ربطی به گرانی دلار ندارد
رضائی در پاسخ به این سوال که با توجه به واردات بخش زیادی از ادویه‌ها، نرخ ارز تا چه حدی بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته گفت: شاید زمانی که قیمت دلار به شدت افزایش داشت واردات این محصولات نیز با توجه به گرانی نرخ ارزبالا رفت. حالا قیمت ارز به حد قابل توجهی کاهش داشته، اما چرا چسبندگی قیمت‌ها وجود دارد؟
رضائی تأکید کرد: عدم نظارت کافی دولت و وزارت صمت در بازار و افزایش بی رویه سایر قیمت‌ها دو عامل اصلی گران‌تر شدن ادویه است. اگرافزایش قیمت‌ها با همین شرایط ادامه داشته باشد نمی‌توان ترمز گرانی ادویه را تا پایان سال کشید و احتمال افزایش قیمت ادویه‌ها بیش از این هم وجود دارد.

این فعال صنفی ادامه داد: زمانی که دولت تورم ۵۰ درصدی را به طور رسمی و گرانی ۷۲ درصدی شکر، ۳۵ درصدی روغن و افزایش سایر محصولات و کالاها را اعلام می‌کند، نشان از ضعف، فساد و دروغگویی در سطح‌های مختلف مدیریت دولت است.رئیس اتحادیه عطار وسقط فروشان تهران معتقد است؛ هیچ ارگان و سازمانی پیگیر گرانی‌ها نیست و از هیچ صنفی علت افزایش قیمت‌ها پیگیری نمی‌شود. سیستم همه چیز را به حال خود رها کرده و هرشخصی در رده شغلی چه صنفی و چه خدماتی برای تأمین مالی خود ناگزیر دست به جیب دیگری کرده تا امورات زندگی بگذرد.

وی تصریح داشت: کاسب نان رابه نرخ روز می‌خورد. زمانی که اقتصاد کشور با رویه باری به هرجهت مدیریت می‌شود انتظار بیش از این هم نمی‌توان داشت.رئیس اتحادیه عطار وسقط فروشان تهران ادامه داد: افزایش مالیات، دستمزد کارگر، اجاره بها و حامل‌های انرژی و موارد دیگر در کنار افزایش فعالیت دلالان و واسطه گران تماماً مزید بر علت افزایش قیمت ادویه در سال جاری شده است.

این فعال صنفی با اشاره بر وضعیت کسب وکار در شرایط شیوع کرونا و رکود اقتصادی حاصل از محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها می‌گوید: صنف عطار و سقط فروش دارای چندین رسته فعال می‌باشد که برخی از رسته ھا مانند خواروبارفروشی ھای کوچک ھستند و فعالیت شان در زمان محدودیت و تعطیلی‌های کرونایی متوقف نشده بود، اما در این میان دو رسته؛ فروشندگان دخانیات و عطاری ھا، از فعالیت بازمانده و دچار ضررو زیان‌های زیادی شده اند.وی تصریح داشت:یکی از اقداماتی موثر و حمایتی دولت از این رسته شغلی که مورد آسیب قرار گرفته اند بخشودگی مالیات اصناف است. شاید حل این مشکل بتواند تا حدودی از ادامه زیان این رسته‌های شغلی جلوگیری کند.
مرجع : اقتصاد 24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها