به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۷۷۳۳۳

ثبت بزرگترین زلزله‌ها در استان ایلام

ثبت بزرگترین زلزله‌ها در استان ایلام
گروه جامعه:در هفته گذشته صالح آباد استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۵.۲ را تجربه کرد و تبریز نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۲ ریشترلرزید.به گزارش ایسنا، مهمترین رخداد لرزه‌ای هفته گذشته زلزله ۵.۲ صالح آباد استان ایلام است که به گفته دکتر علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رومرکز این زلزله در مجاورت گسل "پیش ژرفای زاگرس" قرار گرفته است و احتمالا جنبائی سگمنتی از این سامانه گسلی، موجب رخداد این زلزله در عمق ۹ کیلومتری زمین شده است.
 
زلزله ۴.۲ ریشتری تبریز در استان آذربایجان شرقی زلزله مهم دیگری است که در روز ۱۸ خردادماه رخ داد. بیت اللهی در این باره نیز تاکید کرد: سگمنت‌هائی از گسل "شمال تبریز" در مجاورت رومرکز این زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۴.۲ ریشتری تبریز شده است.به گفته وی منطقه رخداد زمینلرزه ۱۸ خرداد در آذربایجان شرقی لرزه خیزی بالایی دارد به گونه‌ای که از سال ۲۰۰۶ تاکنون تعداد ۱۵۵۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ در تبریز استان آذربایجان شرقی (مدت ۱۵ سال) ثبت شده که از این تعداد ۶ زمینلرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۶۵ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرز ها کوچکتر از بزرگی ۴ بوده است و این آمار نشان از لرزه خیزی بسیار بالای این منظقه دارد.جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۵ خرداد
در سردشت استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۵۷ کیلومتری سردشت، ۷۰ کیلومتری ارماده استان کردستان و ۷۰ کیلومتری کانی سور استان کردستان بوده است.

یکشنبه ۱۶ خرداد
در صالح آباد استان ایلام، زلزله دیگری به بزرگای ۵.۲ در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۱۹ کیلومتری صالح آباد، ۳۹ کیلومتری مهران و ۴۱ کیلومتری چوار این استان بوده است. وقوع زلزله ۳.۵ از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه است.در این روز در منطقه امام حسن استان بوشهر زلزله ۲.۹ریشتری و در منطقه زیراب استان مازندران زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.در کیاسر استان مازندران زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۲۰ کیلومتری کیاسر، ۲۷ کیلومتری پل سفید و ۳۵ کیلومتری زیراب این استان گزارش شد.

دوشنبه ۱۷ خرداد
در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتری، در صالح آباد استان ایلام زلزله ۲.۶ریشتری، در بندر گناوه استان بوشهر زلزله ۲.۶ریشتری، در تبریز استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۶ ریشتری، در پلدختر استان لرستان زلزله ۲.۶ ریشتری و در بندرگناوه استان بوشهر زلزله ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.در این روز همچنین، زرین رود استان زنجان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در ۳۴ کیلومتری زرین رود استان زنجان، ۳۵ کیلومتری دمق استان همدان و ۳۸ کیلومتری آوج استان قزوین بوده است.

سه شنبه ۱۸ خرداد
در دوگنبدان استان کهکیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ریشتری و در صوفیان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.در تبریز استان آذربایجان شرقی زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۱۸ کیلومتری تبریز، ۲۰ کیلومتری صوفیان و ۲۲ کیلومتری سرد رود این استان گزارش شد. وقوع زلزله ۳ ریشتری در عمق ۶ کیلومتری زمین، وقوع زلزله ۲.۷ریشتری و دو زلزله ۲.۹، ۲.۶ریشتری، دو زلزله ۲.۵، ۴ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ،رخداد زلزله ۲.۸ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

چهارشنبه ۱۹ خرداد
در مردهک استان کرمان زلزله‌های ۲.۶ و  ۲.۵ریشتری رخداد و تبریز استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹ ریشتری، منطقه بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۵ریشتری، بهرمان استان کرمان زلزله ۲.۶ریشتری و درمنطقه توتکابن استان گیلان زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.در بندر گناوه استان بوشهر نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۲۳ کیلومتری بندر گناوه، ۲۸ کیلومتری بندر ریگ و ۴۰ کیلومتری امام حسن این استان بوده است.خانه زنیان استان فارس نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۵ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۹ کیلومتری خانه زنیان، ۲۵ کیلومتری بیضا و ۴۰ کیلومتری شیراز این استان گزارش شد.

پنجشنبه ۲۰ خرداد
در قره ضیاءالدین استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ریشتری و در ایوانکی استان سمنان زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.در خانه زنیان استان فارس بعد از یک زمین‌لرزه به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، زلزله دیگری به بزرگای ۲.۶ ریشتر رخ داد.صالح آباد استان ایلام نیز در این روز، با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲۶ کیلومتری صالح آباد، ۴۲ کیلومتری چوار و ۴۸ کیلومتری مهران این استان بوده است.

جمعه ۲۱ خرداد
در سرخه استان سمنان زلزله ۲.۹ ریشتری و در بندرگناوه استان بوشهر زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.در کیانشهر استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۷ کیلومتری کیانشهر، ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۳۳ کیلومتری راور این استان بوده است.در کرند استان کرمانشاه زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۱۵ کیلومتری کرند، ۲۶ کیلومتری سرپل ذهاب و ۲۷ کیلومتری گهواره این استان گزارش شد.
برچسب ها: زلزله
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها