کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیرسم مار کبرای ایرانی برسلول‌ سرطان ریه

22 خرداد 1400 ساعت 10:53


گروه علمی: پژوهشگران یک مطالعه تاثیر سم مار کبرای ایرانی را بر رده سلول‌های سرطانی ریه در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردند.به گزارش ایسنا، اگرچه روش‌های درمانی متعددی مانند جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، ایمنی‌درمانی و... برای درمان سرطان وجود دارد؛ ولی به دلیل عوارض جانبی شدید این درمان‌ها و مقاومت دارویی، پژوهشگران به دنبال یافتن درمان‌ها و توسعه داروهای ضد سرطانی جدید هستند.
 

یکی از عوامل ضد سرطانی جدیدی که در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده، زهر جانداران به ویژه مارها است. بر همین اساس پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای تاثیر سم مار کبرای ایرانی را بر روی سلول‌های سرطان ریه (رده سلولی A549) بررسی کردند.برای انجام این مطالعه پس از زهرگیری از مار کبرا شکار شده از استان خراسان رضوی در انستیتو پاستور، با استفاده از روش کروماتوگرافی فراکشن‌های مختلفی از سم مار استخراج شد و سپس تاثیر آن‌ها بر روی سلول‌های سرطانی مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از این است که یکی از فراکشن‌های سم مار کبرا که حاصل از دو مرحله تخلیص بود، قابلیت سمیت سلولی دارد و می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. در این مطالعه مشخص شد که این فراکشن بر روی سلول‌های طبیعی و غیر سرطانی، اثر سمیت بسیار کم‌تری دارد.به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ می‌توان امیدوار بود که پروتئین خالص‌سازی شده در این مطالعه، در تحقیقات بعدی و آزمایش‌های حیوانی اثر قابل‌توجهی از خود نشان دهد و پس از تحقیقات بیشتر و طی مراحل بعدی بتوان از آن دارویی با حداقل عوارض در سلول‌های طبیعی برای درمان سرطان ریه به دست‌آورد.

در انجام این تحقیق سیده نرجس سادات، حسین مقصودی و فاطمه شهبازی؛ پژوهشگران دانشگاه پیام نور، به همراه کامران پوشنگ باقری و دلاور شهباززاده؛ پژوهشگران آزمایشگاه ونوم و بیومولکول‌های درمانی انستیتو پاستور، مشارکت داشتند.یافته‌های این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «اثر سمیت سلولی فرکشن‌های سم مار کبری ایرانی بر سرطان ریه» در فصل‌نامه بیماری‌های عفونی و گرمسیری منتشر شده است.


کد مطلب: 277345

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277345/تاثیرسم-مار-کبرای-ایرانی-برسلول-سرطان-ریه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir