کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۸۰ هنرمند، یک نوستالژی را زنده کردند

22 خرداد 1400 ساعت 11:58


گروه فرهنگی: سومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو روز گذشته (۲۱ خرداد ۱۴۰۰) در گالری عطر تهران برگزار شد. «صادق فرهادیان» بنیانگذار کاربافو و یکی از کیوریتورهای این نمایشگاه درباره اهمیت کارت پستال و اهداف خودش از برگزاری این نمایشگاه با ایلنا به گفت و گو نشست. او معتقد است: «کارت پستال بخشی از حافظه تاریخی ما ایرانیان است که با بروز شبکه‌های اجتماعی به دست فراموشی سپرده شده اما می‌توانیم این نوستالژی را با ارائه آثار اورجینال هنرمندان زنده نگه‌داریم.» در سومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو ۸۰ هنرمند حضور دارند و ۲۷۰ اثر با قیمت مناسب به نمایش گذاشته شده است. در ادامه مشروح گفتگو با فرهادیان، موسس کاربافو را می‌خوانید:

ابتدا درباره تنوع موضوعی کارت پستال‌ها در این نمایشگاه بگویید. با توجه به اینکه کارت پستال‌های چاپی، تنوع و ویژگی‌های خاص خودشان را داشتند شما در این نمایشگاه چگونه اقدام کردید و آثار چطور انتخاب شد؟
زمانی که به کیوریتورها اعلام کردیم می‌خواهیم سومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو را برگزار کنیم به این جمع‌بندی رسیدیم که دست هنرمندان را باز بگذاریم تا بتوانند با تکنیک‌های مختلف، آثار خود را خلق کنند. در نتیجه نمایشگاه حاضر متشکل از تکنیک‌های فراوانی است که بیشترین آن‌ها مربوط به تکنیک‌های نقاشی، طراحی، چاپ دستی و چاپ دیجیتال می‌شود. علاوه بر این، آثار سه بعدی هم در نمایشگاه وجود دارد که هنرمندان با استفاده از ترکیب خمیرهای خاص و طراحی آن را خلق کرده‌اند.

آیا از روی کارت پستال‌ها، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی دوره حاضر قابل شناسایی است؟
ما از هنرمندان خواستیم به عنوان یک هنرمند امروزی و معاصر وارد این نمایشگاه شوند و موقعیت عصر حاضر را در آثار خود داشته باشند. صرفا نگاه ما به این شکل نبود که بخواهیم بر اساس نمونه‌های کلاسیک کارت پستال، آثار را جمع آوری کنیم. من فکر می‌کنم هر دوره تاریخی باید مختصات خودش را در هنر حفظ کند و در این نمایشگاه هم برای دست‌یابی به هدفی که گفتم تلاش شده است.

کارت پستال‌ها ابعاد متفاوتی دارند؛ در نمایشگاه کاربافو ابعاد کارت پستال‌ها به چه شکل است؟
دقیقا همین طور است. در تجربه اول نمایشگاه کارت پستال ابعاد متقاوتی در نظر گرفته شده بود اما در این دوره سایز ۵آ انتخاب شد و از هنرمندان در خواست کردیم همه آثارشان را در سایز ۲۱ در ۱۵ سانت خلق کنند و این دوره را با سایز یکسان و یک شکل در نظر گرفتیم. در این دوره آثار متعددی از تعداد هندمندان زیادی روی دیوار رفته است. ما هنرمندانی داریم که فیگوراتیو و هندمندان دیگری هم هستند که آبستره کار می‌کنند. هنرمندان‌هایی هم هستند که به بازنمایی تاریخی و ایجاد حس نوستالژی پرداخته‌اند. یکی از هنرمندان از تمبرهای قدیمی الهام گرفته است. در کل، واکنش‌های مثبتی دریافت کردیم. نتیجتا تکنیک‌ها و نگرش‌های متفاوتی وجود دارد و این به گستردگی نمایشگاه کمک زیادی کرده است.

بازنمایی دوره تاریخی مربوط به رونق کارت پستال به سبک و سیاق امروزی و طبیعتاً مدرن، چقدر مورد استقبال مخاطبان قرارمی‌گیرد؟
همانطور که می‌دانید، این سومین دوره نمایشگاه کارت پستال کاربافو است. علاوه بر این هنرمندان دیگری هم در زمینه کارت پستال فعالیت می‌کنند. این‌ها نشان می‌دهد مخاطبان نسبت به این کار حس خوبی دارند و از چنین ایده‌هایی استقبال می‌کنند.

سال‌هاست که حتی عکس‌های آنالوگ و چاپی جای خودشان را به عکس‌های دیجیتال در گوشی‌های هوشمند داده‌اند با این توصیف، تغییر هویت کارت پستال چگونه شکل گرفته است؟
هویت کارت پستال تا چندی پیش تغییر زیادی نکرده بود و از تجربه تاریخی پیداش خودش تا پیش از بروز گوشی‌های همراه هوشمند و به ویژه شبکه‌های مجازی دارای کم‌ترین تغییر بود. به بیان دیگر از آغاز کارت پستال تا چند سال پیش، بیشتر شاهد نمونه‌هایی بودیم که عمدتا چاپی بود و به شدت مورد استقبال جامعه ما قرار می‌گرفت. البته در این زمینه باید بگویم که نمونه‌های اورجینال کارت پستال در گذشته وجود داشت و بعضا استادان تاریخ هنر نیز در این زمینه نمونه‌های ارزشمندی را بر جای گذاشته‌اند اما عمده فضا متعلق به آثار غیر اورجینال بود.

خاطره ما ایرانی‌ها از کارت پستال، بیشتر چاپی است و عمدتا از کارت پستال‌های چاپی استفاده می‌کردیم. در این مقطع ما تلاش کردیم تا حافظه کارت پستال چاپی را به فضای مجازی بسپاریم و خودمان روی کارت پستال‌های اورجینال متمرکز شویم. به بیان دیگر با بروز شبکه‌های اجتماعی کمتر کسی تمایل دارد کارت پستال چاپی بخرد و عمدتا افراد در جامعه مدرن با استفاده از ظرفیت‌های این شبکه‌ها ابراز احساسات می‌کنند. ما در این زمینه تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت عظیم هنرمندان کارت پستال را به هدیه‌ای ارزشمند و اورجینال تبدیل و آن را حفظ کنیم.

آیا اساسا کارت پستال، امروز هم می‌تواند کارکرد داشته باشد؟
دلیل اینکه کارت پستال را انتخاب کردیم این است که کارت پستال در هویت تاریخی ما ایرانیان نقش دارد اما فراموش شده است. علاوه بر این افراد با تقدیم کارت پستال به همدیگر در گذشته احترام و ارادت ویژه‌ای می‌گذاشتند. دلیل انتخاب ما، زنده کردن همان سنت بود اما تلاش کردیم کارت پستال را تبدیل به محصولی هنرمندانه و اورجینال کنیم که دارای قیمت مناسبی باشد. در این نمایشگاه آثار قاب شده و پاسپارتو نیست و این موضوع هم به تقویت نوستالژی و هم به ارزندگی قیمت کمک زیادی کرده است. ایجاد توان خرید برای ما اصل مهمی بود و برای همین تلاش کردیم آثار هنرمندان حرفه‌ای را به قیمت مناسب عرضه کنیم.


کد مطلب: 277368

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277368/۸۰-هنرمند-یک-نوستالژی-زنده-کردند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir