به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۲۷۷۳۷۰

بازنشستگان همچنان زیر خط فقر هستند

بازنشستگان همچنان زیر خط فقر هستند
گروه اقتصادی: محمدعلی براتی (فعال صنفی بازنشستگان کارگری از قروه کردستان) با بیان اینکه آنچه برای حداقل‌بگیران به عنوان افزایش متناسب‌سازی منظور کرده‌اند، به شدت ناکافی‌ست، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ما حداقل‌بگیران حتی مشمول اصلاح متناسب‌سازی هم نشدیم و قرار نیست در خردادماه، مابه‌التفاوت بگیریم. با اینهمه در ماه‌های گذشته، با افزایش سرسام آور هزینه‌های زندگی، افزایش متناسب‌سازی و مستمری‌ها کاملاً بی‌اثر شده است.

وی با اشاره به افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی همه اقلام خوراکی در طول یکساله اخیر می‌گوید: همچنان آمارهای تورمی بالای ۴۰ درصد است و روز به روز همه کالاها و خدمات گران می‌شوند؛ حتی خدمات عمومی و دولتی نیز گران شده‌اند؛ مانند بلیط اتوبوس یا هزینه‌های حمل و نقل. در چنین شرایطی آنچه سازمان برای افزایش حقوق حداقل بگیران منظور کرده بود، به سادگی باد هوا شد و از میان رفت.

به گفته براتی، بازنشستگان کارگری همچنان زیر خط فقر هستند و نمی‌توانند از پس هزینه‌های حداقلی زندگی بربیایند.او تاکید می‌کند: کل مستمری یک بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر به اندازه‌ی پول توجیبی یک هفته‌ی فرزندان مسئولان نیست؛ کسی درد بازنشسته را می‌فهمد که مجبور باشد با چهار میلیون تومان هم کرایه خانه بپردازد و هم زندگی کند!

این فعال صنفی با بیان اینکه اگر سبد معیشت را بازنگری کنند، درمی‌یابند که در همین سه ماه گذشته از سال، هزینه‌های زندگی دوبرابر شده؛ تاکید می‌کند: قادر به تامین حداقل‌های ضروری زندگی مثل مسکن، درمان و آموزش برای بازنشستگان و فرزندان آن‌ها نیستند؛ نمی‌توانند تورم را کنترل کنند و از صعود هزینه‌های زندگی جلوگیری نمایند. در چنین شرایطی، بازنشستگان هیچ امیدی به متناسب‌سازی یا دائمی شدن آن ندارند چون به هیچ‌وجه با این راهکارها وضع زندگی مستمری‌بگیران بهبود نمی‌یابد.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها