به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۲۷۷۴۳۳

جدال لفظی دیپلمات‌های ارشد چین و آمریکا

جدال لفظی دیپلمات‌های ارشد چین و آمریکا
گروه بین الملل: بر اساس گزارشها، دیپلماتهای ارشد آمریکا و چین ظاهرا جدال لفظی تند دیگری پیدا کرده‌اند و پکن از آمریکا خواسته دست از مداخله در امور داخلی خود برداشته و همچنین واشنگتن را به سیاسی کردن مساله جستجو برای منشا همه گیری کووید-۱۹ متهم کرده است.
 یان جیچی، مشاور ارشد سیاست خارجی چین و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوی تلفنی با یکدیگر داشته‌اند که اختلافات گسترده در قبال چند حوزه مناقشه برانگیز از جمله محدود کردن آزادی‌ها در هنگ کنگ و بازداشت دسته جمعی مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ در شمال غرب چین را فاش ساخته است.
تقاضاها برای انجام تحقیقات جامع‌تر درباره منشا ویروس SARS-CoV-۲ که عامل کووید-۱۹ است، مشخصا برای چین از بابت صحبت از این که این ویروس ممکن است از لابراتواری در شهر ووهان چین به بیرون درز کرده باشد، حساس است.
 یانگ گفت، چین "نگرانی شدید" از بابت آنچه او داستانهای "پوچ" درباره درز ویروس از لابراتوار ووهان خواند، دارد.چین "قاطعانه مخالف هر گونه اقدام نفرت انگیز برای بهانه کردن همه گیری برای افترا زدن به چین و تغییر دادن تقصیرات است".
یانگ تاکید کرد: برخی افراد در آمریکا داستانهای پوچ را ساخته و تبلیغ کرده و مدعی درز از لابراتوار ووهان شده‌اند که چین شدیدا نسبت به آنها نگران است. چین از آمریکا می‌خواهد تا به حقایق و دانش احترام بگذارد، دست از سیاسی کردن ردیابی منشا کووید-۱۹ بردارد و بر همکاری بین‌المللی ضد همه گیری تمرکز کند.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام داشت، بلینکن "بر اهمیت همکاری و شفافیت در قبال منشا ویروس از جمله لزوم اجرای فاز دوم مطالعات (سازمان بهداشت جهانی) تحت رهبری کارشناسان در چین تاکید کرد".
آمریکا و برخی طرفهای دیگر چین را متهم به کوتاهی در ارائه داده‌های خام و دسترسی به سایتهایی به منظور انجام تحقیقات جامع‌تر درباره منشا ویروس و چگونگی شیوع اولیه آن کرده‌اند.
یانگ تاکید کرد: آمریکا دروغهای متعددی درباره سین کیانگ در تلاش برای از بین بردن ثبات و اتحاد در آن ساخته که راست و دروغ را با هم اشتباه گرفته و شدیدا پوچ هستند. چین قاطعانه با چنین اقداماتی مخالف است.او ادامه داد، "امور هنگ کنگ صرفا جزو امور داخلی چین هستند" و ناقضان یک قانون امنیت ملی فراگیر جدید اعمال شده بر آن باید مجازات شوند.
وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد، بلینکن نیز از طرف دیگر بر نگرانی آمریکا نسبت به وخامت هنجارهای دموکراتیک در هنگ کنگ و "نسل کشی و جنایات ضدبشری علیه اویغورهای عمدتا مسلمان و اعضای دیگر گروه‌های اقلیت مذهبی و قومی در سین کیانگ" تاکید کرده است.
او همچنین از پکن خواست تا فشارها علیه تایوان را کاهش دهد.
یانگ نیز گفت، تایوان در "منافع محوری" چین دخیل است و اینکه پکن "قاطعانه از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود دفاع میکند".لحن این گفتگوی تلفنی بازتاب دهنده مذاکرات مناقشه برانگیز ماه مارس در آلاسکا به عنوان نخستین نشست رو در روی آنها از زمان به ریاست جمهوری رسیدن جو بایدن بود که طی آن طرفها به طرزی تند و غیرمعمول علنا به هم بر سر دیدگاه‌های به شدت متفاوتشان در قبال یکدیگر و جهان نیش و کنایه زدند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها