کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سقف متحرک چیست و مناسب چه مکان های می باشد؟

23 خرداد 1400 ساعت 11:30

گروه کسب و کار: سقف متحرک پوسته بالایی ساختمان است که می تواند به راحتی، به طور کامل یا جزئی جابه جا شود تا حداقل بخشی از فضای داخلی را در فضای باز قرار دهد. معمولا سقف جمع شونده روی شیارها باز می شود؛ اما می توان آن را نیز باز کرد، بازو دائمی آن را مانند درپوش بلند یا مانند پنکه یا عنبیه باز کرد.


سقف های جمع شونده برای استادیوم های قابل تبدیل عملا ضروری هستند؛ اما در سایر اشکال سازه ای نیز یافت می شوند. این ویژگی در پنجره های سقفی قابل باز شدن یا درهای تله ای در یک سقف اعمال نمی شود. باید بخش عمده ای از سقف را شامل شود. انعطاف پذیری یک محل زندگی در فضای باز یا داخلی در همان منطقه را می توان با یکپارچه سازی سقف متحرک مستقل از تکامل که به راحتی باز و بسته می شود، به دست آورد.

مزایای سیستم های سقف متحرک چیست

نمونه کارهای اجرا شده سقف متحرک
اگر مسابقات بین المللی فوتبال را تماشا کرده باشید، احتمالا با سیستم های سقف جمع شونده آشنا هستید. آن ها استادیوم ها را می پوشانند و این اجازه می دهد تا رویداد حتی در باران، سرما یا گرما به جلو سوق یابد. علاوه بر این، آن ها سرپناهی برای تماشاگران فراهم می كنند.
انواع سیستم های سقف جمع شونده بسته به طراحی معماری سازه، از یک مکان به مکان دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، استادیوم تویوتا در ژاپن دارای سقفی به سبک آکاردئون است؛ در حالی که پارک میلر دارای سقفی مانند فن است. در بیشتر موارد، فلز درصد قابل توجهی از سازه را تشکیل می دهد؛ اما استادیوم های دیگری با سقف پارچه ای مقاوم در برابر آب وجود دارد. سیستم های سقف جمع شونده در ورزشگاه ها مورد استفاده عامه قرار می گیرند. با این حال، آیا می دانید می توانید یکی را برای برنامه های مختلف نیز بسازید؟ آن ها برای استفاده های صنعتی، تجاری و حتی مسکونی ایده آل هستند.

راحتی در مناطق باز
در فضاهای بزرگ و باز که در برابر عواملی مانند عوامل جوی باد و باران، هوای سرد یا آفتاب آسیب پذیر هستند، سقف  متحرک می تواند آسایش و آرامش خاطر را به همراه داشته باشد. از این گذشته، یک بازی فوتبال که در یک رگبار اتفاق می افتد برای هیچ کس جالب نیست. هنگام خیس شدن زمین ها مسابقات تنیس باید لغو شود. به علاوه، در بعضی از نقاط جهان به دلیل گرمای خفه کننده، امکان آرامش در مقابل آفتاب وجود ندارد. جایی که سقف های جمع شونده ابتکاری وارد می شوند.
سقف های متحرک در سالن ها، استادیوم و دیگر مکان های سقف دار به آسانی و با سرعت به فضای باز تبدیل می شود - ایجاد بهترین تجربه ممکن برای تماشاگران، مهمانان و ورزشکاران. سقف های جمع شونده یا متحرک کاربردهای عملی متنوعی دارند: تقریبا همه چیز ممکن است.
سقف های متحرک مناسب چه مکان هایی هستند؟

نمونه سقف متحرک پادناتنت
همان گونه که اشاره شد، سقف های متحرک برای مکان ها و سالن های مختلفی به کار می روند. برخی از مکان هایی که با کاربرد این نوع سقف ها کارایی و کیفیت آن ها بالا می رود، عبارت اند از:

استادیوم ها
این یک استادیوم بزرگ فوتبال، یک میدان چند منظوره یا یک زمین تنیس باشد، هدف اصلی همیشه یکسان است: راحتی هر چه سریع تر تماشاگران. بسته به ساختار و مشخصات معماری محل برگزاری، فن آوری ها و سیستم های متنوعی برای نصب سقف متحرک در دسترس است.
شرکت هایی در ساخت سقف های متحرک همچون شرکت پادناتنت برای مکان های بزرگ ورزشی متخصص هستند. برای مثال، یکی از اولین استادیوم های فوتبال مجهز به یک سقف جمع شونده - Commerzbank Arena در فرانکفورت - محل زندگی یک تیم بوندس لیگای آلمان - از سیستم محرک شرکت ECCON استفاده می کند.

مکان هایی که برای محل های رویدادها و مناسبت ها به کار می روند
رویدادها به گونه ای طراحی شده اند که مردم را برای گذراندن اوقات خوشی دور هم جمع کنند. اما مکان رویداد، به ویژه اگر فضای باز در معرض هوا باشد، می تواند تأثیر عمده ای در میزان لذت و راحتی مهمانان بگذارد. به همین دلیل است که مکان هایی که شرایط آب و هوایی نامطمئن دارند اغلب از شام در تراس های بزرگ، کنسرت در حیاط یا اجراهای بیرون چشم پوشی می کنند. سقف های متحرک آن ها امکان انعطاف پذیری بالا، قابلیت اطمینان در برنامه ریزی و راحتی را فراهم می کنند. رویداد های فضای باز فضای خاصی را ایجاد می کند که همه از آن لذت می برند. سقف متحرک می تواند یک راه حل عملی برای آوردن یک سقف متحرک حتی به چالش برانگیزترین مکان پیدا کند.

سقف متحرک پادناتنت
ساختمان ها
ساختمان هایی که حیاط، گنبد شیشه ای یا تراس دارند اغلب به دلیل ناامن بودن شرایط آب و هوایی محلی نمی توانند از زیبا ترین فضاهای خود استفاده کنند. در این موارد، یک سقف ثابت می تواند امکانات شگفت انگیز فضاهای فضای باز را محدود و یا یک اتاق را کاملا تاریک کند. با یک سیستم سقف جمع شونده، ایجاد شرایط راحت در مدت زمان کوتاه - چه برای ایجاد سایه در روزهای گرم و آفتابی و چه برای محافظت در برابر باد و باران - امکان پذیر است. موقعیت، معماری و اندازه ساختمان تا حد زیادی بی ربط است.
 


کد مطلب: 277585

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277585/سقف-متحرک-چیست-مناسب-مکان-های-می-باشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir