به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۲۷۷۶۳۳

حذف کنکور در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد

حذف کنکور در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد
گروه جامعه:معاون آموزشی اسبق وزارت علوم از لزوم تحقق حذف کنکور در دستور کار دولت سیزدهم خبر داد.مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  درباره انتظارات دانشگاهیان از دولت آتی به منظور بهبود سیاست‌ها و اقدامات در آموزش عالی اظهار کرد: تمرکز در اختیارات برای آموزش عالی یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که باید در دولت جدید صورت بگیرد.او افزود: گفتنی است که بخشی از اختیارات فرهنگی، مالی و آموزشی آموزش عالی در نهاد‌های مختلف پخش شده است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: همسازی سازی و یکپارچه سازی نظام پرداخت یکی دیگر از کار‌هایی است که باید در دولت آتی به آن توجه شود که این موضوع علی رغم اینکه مصوب مجلس شورای اسلامی، یعنی مجلس فعلی است، اما تا کنون اجرایی نشده و انتظار می‌رود که در مدیریت آینده کشور به تحقق این مسئله توجه جدی شود.
او با بیان اینکه بحث ساماندهی نظام آموزش عالی از دیگر اقدامات دولت آتی باید باشد، تاکید کرد: در حال حاضر پرداکندگی نظام آموزش عالی بسیار زیاد است و مصوبه‌ای را از سال ۱۹۷۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آمایش عالی داریم که به صورت ناقص به این موضوع عمل شده است.

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مصوبات متعالی برای سامان دهی به نظام عالی کشور است که اگر این امر تحقق پیدا کند وضعیت آموزش عالی بهتر خواهد شد.

شریعتی نیاسر بیان کرد: ضرورت توجه به ماموریت گرایی مراکز آموزش عالی یکی دیگر از وظایفی است که در دولت آتی باید به آن پرداخته شود و این موضوع نکته مهمی است که دولت باید در نظام آموزش عالی آن را حمایت کند تا هر کدام از مراکز آموزش عالی متناسب با ماموریت‌هایی که دارند در مسیر خود حرکت کنند، اما عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود تا هر مرکز دانشگاهی همه کاره باشد و این عامل اتلاف سرمایه را به همراه خواهد داشت و در ادامه نظام شرور در هم تنیده غیر قابل کنترلی را برای نظام آموزش عالی رقم می‌زند.

بودجه نظام آموزش عالی به شدت ضعیف است
معاون آموزشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: وضعیت آموزش بودجه عالی بسیار ضعیف است، در بحث بودجه دو بعد در نظر گرفته می‌شود که بعد عدد مطلق به این معناست که وضعیت اعتباری که به آموزش عالی داده می‌شود خیلی کم است و در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان بوده و باید گفت که به هیچ عنوان رقم قابل قبولی متناسب با توان مندی‌های موجود در نظام آموزش عالی نیست.

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بعد ثبات مالی از دیگر ابعاد بودجه نظام آموزش عالی است که به آن توجه کمی می‌شود، تاکید کرد: مدیریت آموزش عالی کشور همیشه در طول سال بلاتکلیف است و تا آخرین روز یعنی ۲۹ اسفند هر سال مدیران دانشگاهی همواره در این زمینه از خود اختیار ندارند و به دنبال سازمان برنامه و بودجه برای تامین بودجه مالی خود هستند، به همین علت عدم ثبات در نظام پرداخت و تامین اعتبار برای مراکز آموزش عالی یک تزلزل در نظام اجرایی آموزش عالی ایجاد می‌کند.

شریعتی نیاسر گفت: حذف کنکور یک ماموریتی برای آموزش عالی بوده و تحقق آن منوط به عزم جدی دولت آینده وهمکاری مجلس است.
او با بیان اینکه حذف کنکور مصوب سال ۸۶ مجلس بوده، تاکید کرد: با گذشت چند دوره از مجلس شورای اسلامی، اما هنوز به دلایل مختلف حذف کنکور عملیاتی نشده است. همچنین این مسئله کوچک نیست، بلکه یک مسئله ملی است که تقریبا به همه نسل نوجوان و جوان و خانواده‌ها و ... بستگی دارد.

معاون آموزشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نزدیک ۲۰ درصد از جمعیت کشور درگیر مسائل آموزشی از قبیل آموزش و پرورش، آموزش عالی و ... هستند؛ بنابراین امر آموزش به خصوص در نظام آموزش عالی بسیار مهم است.شریعتی نیاسر اضافه کرد: باید یک هماهنگی بسیار ضروری بین آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی شکل گیرد تا فارغ التحصیلان ایرانی بتوانند در سایر دستگاه‌های اجرایی کشور و سایر بخش‌های تولیدی ورود جدی پیدا کنند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: کنکور
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها