کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید ماسک‌ ۳بعدی بااستفاده از هوش مصنوعی

23 خرداد 1400 ساعت 13:21


گروه علمی: مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: شرکت ما موفق به تولید ماسک‌های سه بعدی با استفاده از هوش مصنوعی شده است.هدی شیرمحمدی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به سابقه ۱۱ ساله این شرکت در تولید ماسک اظهار کرد: با شیوع کرونا در جهان، تغییرات سریع، بزرگ و محسوسی در جهان ایجاد شد و زمینه فعالیت ما نیز با شدت و شیب بیشتری همراه شد.
 

او افزود: بیشترین تغییر رخ داده در بحث تیراژ تولید بود، قبل از شیوع کرونا روزانه ۵ الی ۶ هزار عدد ماسک تولید می‌کردیم اما با شیوع کرونا، در کمتر از ۱۰ روز توانستیم ظرفیت تولید خود را ۸ برابر کنیم و در فاز اول، روزانه ۴۰ هزار ماسک تولید کردیم.شیرمحمدی ادامه داد: رصد بازار جهانی و پیش بینی شیوع کرونا در کشور منجر برنامه ریزی جهت تهیه و تامین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز و کافی برای ۶ ماه، جذب نیروی مورد نیاز و گسترش فضای کاری شد. در نتیجه با اعلام شیوع کرونا در ایران، ما شرایط لازم برای تامین نیاز داخل را در اختیار داشتیم. این تمهیدات باعث شد تا در فاز اول، روزانه ۴۰ هزار ماسک و در فاز دوم روزانه ۶۵ هزار ماسک تولید کنیم.

این فعال فناور گفت: یکی از معضلات اصلی در ابتدای شیوع کرونا در کشور با کمبود شدید ماسک در بیمارستان ها، مراکز درمانی و وزارت بهداشت مواجه بودیم که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود. در چنین شرایطی ما طی هر ۵ الی ۶ روز کاری حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار ماسک به وزارت بهداشت تحویل می‌دادیم. این حجم وسیعی بود و در آن زمان نیز اولویت با کادر درمان بود و بسیاری از بیمارستان‌ها به ماسک تجهیز شدند و توانستند از آن بحران تا حد زیادی عبور کنند.

او ادامه داد: از طرفی واردات ماسک هم با قیمتی حدود ۱.۵ دلار و با ارزبری بسیار زیاد صورت می‌گرفت ولی ما آن ماسک را با قیمتی حدود، ۱۰ درصد قیمت خارجی تحویل می‌دادیم و ارزبری نیز رخ نمی‌داد؛ حتی ماسک با کیفیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل میگرفتند.

شیرمحمدی در پاسخ به چگونگی و انواع ماسک تولیدی در شرکت گفت: برخلاف خیلی از شرکت‌های داخلی و خارجی که دو یا سه مدل ماسک تولید می‌کنند، ما ماسک‌هایی با ویژگی‌هایی متفاوت در بخش‌های مختلف مانند صنعت (همچون صنایع فولاد، مس، صنایعی که در مناطق جنوبی کشور و با دمای بالا مشغول به فعالیت هستند) ماسک بانوان، ماسک کودک و… تولید کنیم که باعث شد طیف وسیعی و زیر شاخه‌های زیادی از ماسک از لحاظ سایز، رنگ بندی، راندمان، راحتی تنفس، شکل، قالب  داشته باشیم.

او افزود: این رویکرد ادامه داشت تا به دوران کرونا رسیدیم و ماسک‌های n۹۵ و n ۹۹ تولید شده بیشتر برای کادر درمان تولید شد. قبل از آن بیشتر برای صنایع بود. ما حتی برای کادر درمان، رنگ ماسک را نیز تغییر دادیم و در طیف‌های مختلف ماسک تولید کردیم و این از لحاظ روحی برای آن‌ها بسیار مطلوب بود.

طراحی و تولید ماسک سه بعدی با استفاده از هوش مصنوعی
شیرمحمدی با اشاره به اهمیت مد و جذابیت‌های ظاهری تولید ماسک‌ها در سراسر جهان بیان کرد: در حال حاضر در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، ماسک نیز جزو مد و فشن محسوب می‌شود که این باعث شده است تا علاوه بر راندمان و سلامتی، زیبایی نیز در نظر گرفته شود. پس ما به تولید و بومی سازی ماسک‌های سه بعدی یا فیش فیس که روی صورت به خوبی می‌نشیند، با دهان در تماس نیستند، زیبایی جالب توجهی دارند و علاوه بر آن نیز دارای راندمان خوبی هستند، اقدام کردیم.

او افزود: باتوجه به اینکه ماسک‌های چینی، کره‌ای و ژاپنی دارای قالب‌های کوچک و ماسک‌های اروپایی دارای قالب‌های بزرگ هستند، ابتدا با استفاده از image processing و هوش مصنوعی ماسکی را طراحی کردیم که با صورت ایرانی‌ها بیشترین سازگاری را داشته باشد و سپس به سمت تولید رفتیم. تقریبا یک هفته قبل، مجهزترین دستگاه تولید ماسک‌های سه بعدی با قالب‌های ارگونومیک مناسب صورت‌های ایرانیان را در کشور راه اندازی کردیم و در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار عدد از این ماسک را تولید می‌کنیم. ماسک‌های سه بعدی N۹۹ برای اولین بار در ایران و منطقه تولید می‌شود..

۹۰ درصد ماسک صنایع خودرو و فولاد را تامین می‌کنیم
شیرمحمدی با بیان اینکه ما ۹۰ درصد ماسک صنایع تامین می‌کنیم، گفت: در صنایع خودروسازی تامین ماسک را انجام می‌دهیم. بالغ بر ۹۰ درصد نیاز ماسک در کارخانه فولاد، ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، صنایع سیمان، مس، معادنی مثل سنگ آهن و ... نیز توسط شرکت ما تامین می‌شود. همچنین برای کادر درمان نیز در یک سال اخیر بالغ بر ۱۰ الی ۱۵ میلیون ماسک تولید کرده و جز تامین کنندگان اصلی ماسک n۹۵ این بخش نیز بودیم.

او با اشاره به سهم بازار خارجی بیان کرد: در اوایل کرونا، با وجود تقاضا از دیگر کشورها، نیاز کشورمان را اولویت قرار داده و به هیچ کشوری ماسک صادر نکردیم. بعد از تامین نیاز کشور، با دریافت مجوز صادرات از وزارت بهداشت که تنها به تعداد محدودی از شرکت‌ها که از لحاظ کیفی دارای درجه خوبی بودند، اعطا شد، فعالیت صادراتی ما آغاز شد. 


کد مطلب: 277634

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277634/تولید-ماسک-۳بعدی-بااستفاده-هوش-مصنوعی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir