کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مصرف روغن جامد باعث سکته قلبی می‌شود

23 خرداد 1400 ساعت 16:53


گروه جامعه: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ‌ها، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می‌شود. برای حفاظت از قلب خود این روغن ها را مصرف نکنید.زهرا عبداللهی افزود: مصرف روغن های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگها، آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد هم چنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را افزایش می دهد.

عبداللهی با بیان اینکه مصرف خانگی روغن ­های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی­ شود، ادامه داد: روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی ها، عمدتا در قنادی ها کاربرد دارد، اسید های چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان­ ها را بدنبال دارد. اگر چه این روغن­ ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده ­اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس داشته و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را بدنبال دارند بویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.
وی تصریح کرد: توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی استفاده شود و چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می کند.

به گفته عبداللهی، روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است ، را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از ۲ درصد و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند و مصرف روغن های مایع قطعا برای حفظ سلامت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد.


کد مطلب: 277680

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277680/مصرف-روغن-جامد-باعث-سکته-قلبی-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir