به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۲۷۷۷۴۲

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نایلون و پلاستیک

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نایلون و پلاستیک
گروه اقتصادی: برای افزایش قیمت محصولات همیشه دلیل جدیدی از سوی تولید کنندگان و خرده فروشان وجود دارد. افزایش دستمزد، بیمه، اجاره بها تا مواد اولیه، موضوعاتی است که تولید کننده و اصناف را درگیر کرده است.
امروز بسته‌بندی برخی محصولات بهانه دیگری برای گرانی به ویژه در مواد غذایی شده است. استفاده نایلون و پلاستیک در بسته بندی میوه، لبنیات سنتی، اغذیه فروشان، صنعت رستوران داری، مارکت‌ها بیش از گذشته رشد داشته است. از این رو هر چند وقت یک بار با افزایش قیمت پلاستیک و نایلون، هزینه بسته‌بندی محصولات و مواد غذایی  گران‌تر می‌شود.

مردم مصرف کننده به اجبار باید میوه‌های خود را به طور بسته بندی شده خریداری کنند. نایلون‌های مصرفی در فروشگاه‌ها و ظروف مورد نیاز لبنیات و بسته‌بندی مواد غذایی در کارخانجات تولیدی که به نوعی به صنعت پتروشیمی و پلیمری وابسته است در تعیین قیمت نهایی مواد خوراکی مردم نقش اساسی دارد. در هر صورت مصرف کننده نهایی نه تنها باید هزینه گرانی مواد خوراکی را بپردازد بلکه باید تمام هزینه‌های اجباری در این مسیر را متحمل شود.

اکبر مشهدی زاده، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین تهران گفت: عمده مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات نایلونی و پلاستیکی داخلی است. قیمت مواد پلاستیکی و نایلون در سال جاری به دلیل کاهش قیمت مواد پتروشیمی و پلیمری مورد نیاز تولید پلاستیک و نایلون به دنبال ریزش ارز نیمایی با افت ۱۰ درصدی مواجه شده است. علی رغم این شرایط، اما متأسفانه همچنان قیمت پلاستیک و نایلون گران می‌شود.
مشهدی زاده علت گرانی‌ها را افزایش هزینه‌های جاری می‌داند و می‌گوید: با گرانی نرخ دستمزد، بیمه، اجاره بها، لوازم یدکی، انرژی‌های حامل و سایر هزینه‌های سربار نرخ مواد پلاستیکی با افزایش ۳۰ درصدی در سال جاری رو به رو شده است.

این فعال صنفی گفت: تمامی صنایع و کسبه به پلاستیک و بسته بندی وابسته هستند، از مغازه‌های کوچک زیر پله‌ای تا کارخانجاتی با ۱۰ هزار کارگر به این صنعت و محصولات وابسته اند. از این رو تولید کنندگان و توزیع کنندگان این عرصه، محصولات را تحویل این مراکز می‌دهند و هر تغییری در روند تولید و توزیع می‌تواند بر قیمت نهایی کالا و محصولات مصرفی مردم تأثیر گذار باشد. 

از ابتدای سال جاری مواد اولیه پتروشیمی و مواد پلیمری افزایش قیمت نداشته است. اما پلاستیک و نایلون با گرانی ۳۰ درصدی رو به رو است. این فعال صنفی علت اصلی گرانی را افزایش نرخ تولید می‌داند و معتقد است؛ تا سال ۹۸ تولیدکنندگان پلاستیک و نایلون درتأمین مواد اولیه در مضیقه بودند و ناچار باید هزینه‌های زیادی را جهت خریداری مواد اولیه پتروشیمی و پلیمری می‌پرداختند.وی تصریح داشت: در ۱۰ ماه اخیر به دلیل کاهش نرخ ارز نیمایی قیمت مواد اولیه جهت تولید پلاستیک و نایلون افزایش نداشته و قطعاً باعث کاهش ۱۰ درصدی قیمت موادا ولیه نسبت به سال ۹۸ نیزشده است.

نمی گذارند بازار آرام باشد
رئیس اتحادیه پلاستیک تهران تأکیدداشت: متأسفانه هیچ گاه بازار نباید روی آرامش را به خود ببینید. زمانی که نرخ مواد اولیه برخلاف تصور مسیر کاهش را طی می‌کندصنوف تولید کننده و توزیع کننده مواد پلاستیک و نایلون در سال جاری با افزایش نرخ هزینه‌های تولید مواجه شده است.مشهدی زاده گفت: ۲ هزار و ۹۵۰ واحد تولیدی و توزیعی پروانه دار تحت پوشش اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین فعال می‌باشند. این واحد‌های صنفی در سال جاری با افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید ناگزیر مجبور به افزایش قیمت پلاستیک و نایلون شده‌اند.

رئیس اتحادیه پلاستیک تهران گفت: هر واحد صنفی باید مواد اولیه مورد نیاز خودرا از طریق بورس کالا تهیه کند و از طریق سایت بهین یاب سهمیه مورد نیاز تولید رادریافت کند.وی گفت: اما هیچ گونه محصول تولیدی مشمول سهمیه‌ای نیست و رقابت آزاد است. مواد اولیه و مواد پلیمری در سال ۹۸ به دلیل نوسانات ارزی ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشت. در ۱۰ ماه اخیر هیچ افزایش قیمتی به دلیل کاهش نرخ ارز نیمایی برروی این مواد انجام نگرفته است. حالا واحد‌های تولیدی مواد غذایی مانند لبنیات و سایر کارخانجات که عرضه مواد غذایی را برعهده دارند نرخ مواد پلاستیکی و نایلونی مورد نیازرا تحت هر بهانه‌ای با همان نرخ گذشته مواد پلیمری محاسبه می‌کنند.

مشهدی زاده ادامه داد: پتروشیمی و دیگر تولیدکنندگان مواد اولیه در کشور شرایط خاص کارگاه‌های کوچک را در نظر بگیرند و لحاظ کنند چراکه همین کارگاه‌ها باعث اشتغال زایی و رونق تولید در کشور می‌شود.
این فعال صنفی تأکیدداشت: پاسکاری قیمت‌ها به هر دلیل و بهانه‌ای تنها مردم را متضرر می‌کند. یک روز به بهانه گرانی نرخ ارز مواد اولیه گران وروز دیگر به دلیل هزینه‌های تولید، محصول نهایی افزایش قیمت می‌یابد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها