کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عارضه "آپنه خواب" چه نشانه هایی دارد؟

24 خرداد 1400 ساعت 10:28


گروه جامعه: عارضه "آپنه خوابِ" که درمان نشده و باعث وقفه های مکرر تنفسی در هنگام خواب می شود، می تواند منجر به بروز مشکلات جدی سلامتی شود و به همین دلیل آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند که لازم است این مشکل جدی تر از یک خروپف معمولی در نظر گرفته شده و فرد مبتلا حتما مورد معاینه و در صورت ضرورت، تحت درمان قرار بگیرد.به گزارش ایسنا، رئیس آکادمی پزشکی خواب آمریکا تاکید دارد: هرچند همه افرادی که خروپف می کنند، دچار عارضه آپنه خواب نیستند، اما خروپف یک علامت هشدار دهنده است که باید جدی گرفته شود.
 

اگر از جمله افرادی هستید که موقع خواب خروپف می کنید لازم است برای انجام معاینه یا آزمایش آپنه خواب به متخصص مراجعه کنید.وی افزود: درمان آپنه خواب می تواند وضعیت کلی سلامت و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.
طبق مطالعات آکادمی پزشکی خواب آمریکا، نزدیک به ۷۰ درصد از مردم این کشور هنگام خواب خروپف می کنند.
همچنین ۲۶ درصد آمریکاییها با عارضه آپنه خواب آشنا نیستند و ۴۸ درصد آنان علائم این بیماری را نمی دانند.
نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از افراد بزرگسال در آمریکا دچار عارضه آپنه خواب هستند اما طبق برآورد آکادمی پزشکی خواب در این کشور، ۲۳.۵ میلیون مورد ابتلا تشخیص داده نشده است.

طبق اعلام این آکادمی، پنج علامت هشدار دهنده در رابطه با این عارضه وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. این علائم شامل "خروپف کردن، خفگی یا نفس نفس زدن هنگام خواب، خستگی یا خواب آلودگی در طول روز، چاقی و فشار خون بالا هستند."سایر علائم آپنه خواب شامل موارد زیر است: خواب ناآرام، بی خوابی، سردردهای صبحگاهی، بیدار شدن از خواب در شب برای رفتن به دستشویی، مشکل در تمرکز، از دست دادن قدرت حافظه، تحریک پذیری یا مشکل در بیدار ماندن هنگام تماشای تلویزیون یا رانندگی.

به گفته رئیس آکادمی پزشکی خواب آمریکا، تاخیر در درمان آپنه خواب می تواند منجر به مشکلات جدی تری برای سلامتی شود. همچنین خوشبختانه با تشخیص و درمان بیماری می توان بسیاری از اثرات مخرب آپنه خواب را متوقف کرد و حتی برطرف ساخت.

روش درمانی متداول برای آپنه خواب، درمان فشار جریان هوای همواره مثبت (CPAP) است. در این روش با تامین جریان مداوم هوا از طریق ماسکی که هنگام خواب استفاده می شود، راه هوایی باز نگه داشته می شود. استفاده از این روش می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد، هوشیاری طی روز، تمرکز و خلق و خوی فرد را تقویت کند و حتی سلامت مغز و قلب را بهبود دهد. سایر درمان ها شامل تغییر موقعیت خواب، دستگاه داخل دهانی و نیز جراحی است.


کد مطلب: 277760

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277760/عارضه-آپنه-خواب-نشانه-هایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir