به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۲۷۷۸۵۰

جهانبخش: بهترین نسل تیم ملی هستیم

جهانبخش: بهترین نسل تیم ملی هستیم
گروه ورزشی: بازیکن تیم ملی فوتبال ایران گفت: در حال حاضر نسل فوق العاده‌ای در تیم ملی وجود دارد و ضمن احترام به همه بازیکنان ملی باید بگویم این نسل با قدرت از بهترین نسل‌های تیم ملی است.به گزارش ایرنا، «‌علی‌رضا جهانبخش» در بازی با هنگ‌کنگ و کامبوج بازوبند کاپیتانی تیم ملی ر بر دستان خود بست تا بزرگ‌ترین افتخار فوتبالی‌اش شکل بگیرد.او به طور حتم یکی از بازیکنان تاثیرگذار ایران در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است و دراگان اسکوچیچ حساب ویژه‌ای روی توانایی‌های این بازیکن باز کرده است.او در گفت‌وگویی حرف‌های جالبی را بر زبان آورد و از اطمینان درباره تلاش و غیرت ملی‌پوشان در بازی با عراق حرف زد، او گفت: با تمام وجود به میدان می‌رویم تا دل مردم را شاد کنیم.

فکر می‌کردی روزی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شوی،این رویای بزرگی برای تو نبود؟
فوتبال را به صورت حرفه ای از سال ۹۰ شروع کردم؛ مثل تمام فوتبالیست‌ها آرزویم این بود به تیم ملی دعوت شوم. فوتبال را از سن پایین در ایران آغاز کردم و بازی کردن در تیم ملی قطعا همیشه یک آرزو برای من بوده است. از تیم جوانان شروع کردم و مهمترین هدفم رسیدن به تیم ملی بود. خدا را شکر به این هدفم رسیدم، بعد از شش ماه که به تیم ملی دعوت شدم در تورنمنت بزرگ جام جهانی فرصت پیدا کردم بازی کنم. از تمام لحظاتی که در این زمان سپری کردم لذت بردم. هر موقع که پیراهن مقدس تیم ملی را به تن کردم با تمام انرژی برای تیم ملی تلاش کردم تا بتوانم در این مسیر پرچم جمهوری اسلامی ایران در جایگاه بهتری قرار دهم.

بستن بازوبند کاپیتانی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، افتخار کوچکی نیست؟
به‌نظرم حس متفاوتی است و من این تجربه را در سال ۲۰۱۳ در بازی‌های جوانان که در امارات برگزار شد، داشتم. قطعا مسوولیت سنگینی است. وقتی این مسوولیت را در تیم نداری، فشار کمتری روی تو وجود دارد و بیشتر تمرکزت روی بازی خودت خواهد بود؛ اما وقتی کاپیتان تیم می شوی به مراتب شرایط متفاوت می شود. شرایطی که این سال‌ها اتفاق افتاده و کاپیتان‌هایی که کنار آن‌ها بازی کردم، تجربه بزرگی برای من بود. کاپیتان های فوق‌العاده ای این چند سال در تیم ملی بودند، جواد نکونام و مسعود شجاعی که خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم. بنظرم بحث کاپیتانی در تیم ملی قطعا موضوعی نیست که یک بازیکن برای آن هدف‌گذاری کند و ممکن است برای هر فوتبالیستی اتفاق بیافتد. احسان حاج صفی و کریم انصاریفرد هم دو تن از بازیکنانی هستند که نسبت به سن‌شان فوق العاده با تجربه‌اند و سالیان سال است که در تیم ملی بازی می‌کنند و من کنار آنها تجربه کسب می کنم و مطمئنا این تجربه را به نسل های بعدی انتقال خواهم داد.

مسوولیت سختی است؟
به‌نظرم کاپیتان تیم ملی بودن یک افتخار بزرگ و حس شیرین است. اینکه بتوانی رابط خوبی بین مربی و بازیکنان باشی، بنظرم مسوولیت خیلی بزرگی است. چرا که کاپیتان تیم می تواند در آرامش همه اعضا تاثیرگذار باشد. بدون شک هر وقت این مسوولیت به گردنم بیفتد، تلاش می کنم به نحو احسن انجام بدهم.

به غیر از شما کاپیتان‌های دیگری نیز داریم.
این موضوع قاعدتا چیزی است که همیشه وجود داشته و در ادوار مختلف مسوولیتی که گردن کاپیتان تیم ملی است، همیشه همین بوده که بازیکنان، کادر فنی و کسانی که پشت صحنه برای تیم زحمت می کشند و دیده نمی‌شوند بتوانند موفقیت در سایه آرامش را به دست بیاورند. قاعدتا در تیم های فوتبال پشت صحنه‌ها همیشه تاثیرگذارتر بوده است. این که زحمات تمام افراد دیده شود خیلی مهم است. در این دو و سه هفته ای که کنار تیم ملی بودم، حاج صفی و انصاریفرد تلاش کردند تا این مسائل را حل کنند و من هم قطعا اگر بتوانم سعی می کنم از حق بازیکنان دفاع کنم. مطمئنا روندی که در حال حاضر برای پاداش در تیم ملی حاکم است در روحیه بچه ها تاثیرگذار است.

شرایط تیم ملی چگونه است؟
از امکانات کیش اول می گویم شرایطی که وجود داشت خیلی خوب بود. هر چیزی که تیم به آن نیاز داشت، در اردوی کیش فراهم بود. امکانات هتل، شرایط تمرین و حتی پرواز اختصاصی که از کیش به بحرین آمدیم. خدا را شکر در این دو و سه هفته امکانات فوق العاده بود. همچنین موضوع پرداخت پاداش پیروزی‌ها هم باعث شده بازیکنان انرژی مضاعفی بگیرند.

رابطه رییس فدراسیون و بازیکنان چطور است، می‌گویند صمیمیتی‌ زیاد بین او و شما بازیکنان برقرار است؟
این موضوعی است که برای خودم جالب بود. بالاخره رابطه نزدیک بازیکنان با عزیزی خادم می تواند به تیم ملی کمک کند. بارها دیده ام که بازیکنان در لابی و رستوران هتل از مشکلات و مسائلی که دارند با رییس فدراسیون راحت صحبت می کنند. به‌نظرم این امر می تواند در روحیه بازیکنان خیلی تاثیرگذار باشد. این چرخه ای است که باید وجود داشته باشد. فدراسیون فوتبال در خصوص تیم های ملی فوتسال، بانوان و حتی فوتبال پایه برنامه‌ریزی کرده و هدف‌هایی برای این تیم ها در نظر گرفته و خیلی مهم است اهداف محقق شوند. با در نظر گرفتن این موارد و حمایت‌هایی که فدراسیون فوتبال و شخص خود عزیزی خادم از این برنامه ها دارند، می‌توان نوید این را داد که سال‌های خیلی خوبی را در فوتبال، فوتسال، بانوان و فوتبال پایه برای تیم ملی شاهد باشیم.

همه متحد شده‌اند تا از این برهه به سلامت عبور کنیم.
اتحاد جامعه فوتبال در این مدت مثبت بوده است. هر موقع که تیم ملی به جام جهانی رفته، از نظر باشگاهی هم پیشرفت کرده‌ایم و در مسائل اسپانسرینگ، مالی و امکانات خیلی خوبی برای تیم ملی فراهم شده است. زمانی که ما در جام جهانی بازی کنیم، بدون شک نگاه‌ها به فوتبال ایران بیشتر می شود و از طرفی می‌توانیم نمایندگان بیشتری در اروپا داشته باشیم. این چرخه‌ای است که همه اجزای آن به هم وصل است. آنچه مسلم است این است که صعود تیم ملی به جام جهانی برای هر کشوری اهمیت بالایی دارد و ان‌شاءالله این اتفاق بزرگ هم برای تیم ملی ما رخ بدهد.

قبول داری یکی از بهترین نسل‌های تیم ملی را داریم.
در حال حاضر نسل فوق العاده‌ای در تیم ملی وجود دارد و ضمن احترام به همه بازیکنان ملی باید بگویم این نسل با قدرت از بهترین نسل‌های تیم ملی است. ما در دوره های مختلف، بازیکنان فوق العاده خوبی داشتیم. ولی به جرات می گویم چه از نظر فنی، چه از نظر شخصیتی یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران، همین تیم است که تا ۴ یا حتی ۶ سال آینده فوتبال ایران را تامین می کند. بازیکنان با استعدادی در این تیم هستند. بازیکنان جوان و با تجربه‌ای که در لیگ برتر ایران بازی می کنند و البته بازیکنانی که در لیگ های اروپایی هستند. به‌نظرم این ترکیب می تواند خیلی مثبت باشد و نوید این را می دهد که در سال های آینده تیم ملی بهتر و بهتری خواهیم داشت. تمام اینها به همان حمایت و اتحاد ملی برمی‌گردد که به امید خدا بتواند این تیم را به جلو ببرد و باعث موفقیت و شادی بیشتر در بین مردم باشد.

بازی با عراق، همه نگاه‌ها به این مسابقه است؟
نیازی نیست که یک‌بار دیگر بگویم بازی برابر عراق همیشه برای ما حساس و مهم بوده است. در ادوار مختلف به سختی عراق را بردیم و به مراتب این موضوع، حساسیت را بیشتر کرده و از سوی دیگر عراق تیم خوب و قابل احترامی است. به‌نظرم بازی سختی پیش روی ماست. مطمئنا کسب سه پیروزی برابر هنگ کنگ، بحرین و کامبوج از نظر روحی روانی در عملکرد بازیکنان تاثیرگذار بوده است. ما باید با تمام قوا و انرژی به مصاف عراق برویم. با بچه ها هر روز درباره بازی با این تیم صحبت می کنیم؛ حساسیت زیاد است، ولی با این استعداد و همبستگی که میان بازیکنان برقرار است، تمام تلاش‌مان را می کنیم تا سربلند از زمین مسابقه خارج شویم.

امیدوار باشیم که در جام جهانی قطر حضور داشته باشیم؟
درباره این مسائل همیشه صحبت کردن شیرین است. اما فکر می کنم قطعا هر چیزی را گام به گام جلو برویم، خیلی بهتر است. اولین قدم بزرگ بازی با عراق است که به امید خدا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذاریم. بعد هم بدون شک مرحله نهایی سخت تر است؛ چون با تیم‌هایی که همیشه رقبای سنتی ما بوده‌اند روبرو می شویم. تیم‌هایی مانند کره، عربستان و ژاپن که از شرایط خیلی خوبی برخوردار هستند و آن جا نیز کار آسانی نداریم. ولی همانطور که گفتم بالاخره از نسلی صحبت می کنیم که جام جهانی و جام ملتها را سپری کرده و فکر می کنم بتواند این تجربه را به تورنمنت‌های بعدی انتقال بدهد. امیدوارم بتوانیم نتایج خوبی رقم بزنیم.

همه انتظار دارند سال دیگر علیرضا جهانبخش در فوتبال باشگاهی بدرخشد.
این سوال را در این مدت خیلی از من پرسیدند. من با برایتون تا دو سال دیگر قرارداد دارم. قطعا می‌توانم این را بگویم سال سختی پیش رو داریم. امیدوارم این یکی دو سالی که کمتر بازی کردم را بتوانم این فصل جبران کنم و قدمی که در فوتبال اروپا برداشتم را جلو ببرم تا با عملکرد خود در تیم باشگاهی مردم را شاد کنم. در این یکی دوسال راجع به این مسائل خیلی صحبت شده، اما حس فوق‌العاده خوب این حمایت‌هایی است که از طرف مردم وجود دارد. از طرفی بالاخره باید همه شرایط و جوانب را در نظر بگیرم. من با باشگاه برایتون قرارداد دارم. در یک زمان مناسب راجع به این مسائل مفصل صحبت خواهم کرد.

جام جهانی قطر و تورنمنت بزرگی که اولین بار در خاورمیانه برگزار می شود، نظرت چیست؟
اگر فقط بخواهیم راجع به پتانسیل صحبت کنیم، باید بگویم من از یک خانواده فوتبالی می آیم و همه اداور جام جهانی را به ترتیب از سال ١٩٩٨ به بعد دنبال کردم. در تمام این دوره ها ستاره های تیم ملی حضور موفقی داشتند. اما پتانسیلی که در این نسل وجود دارد، فوق العاده خوب بوده و هر قدر صحبت راجع به این موضوع کم است. استفاده از این پتانسیل و استعداد این بچه ها و اینکه چگونه بتوانیم بهترین شرایط را فراهم کنیم، به‌نظرم خیلی مهم‌تر از خود پتانسیل است که این موضوع می تواند شرایط مختلفی داشته باشد. ولی می توانم به جرات بگویم خواستن و پتانسیل رسیدن به موفقیت خیلی در بچه ها وجود دارد و خود بازیکنان نیز کاملا به این موضوع آگاه هستند. بحث دیگر موضوع اتحاد ملی و علاقه مردم به فوتبال و جام جهانی است. همانطور که می دانیم جام جهانی در کشور همسایه ما یعنی قطر برگزار می شود. در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه استقبال خیلی خوبی شد و این می تواند یک امتیاز مثبت برای ما باشد. انجام بازی‌ها در کشور قطر قابل توجه است و از طرفی همانطور که گفتم مهم‌تر آن بود که در این دو سه هفته شاهد برنامه ریزی های دقیق و حمایت های فدراسیون فوتبال بودیم. صحبت‌هایی مسئولین فدراسیون و شخص خود عزیزی خادم خیلی مثبت است. مطمئنا با ادامه همین رویه می توانیم یک دوره فوق‌العاده خوب را برای جام جهانی داشته باشیم و شاهد این باشیم که بازیکنان، ۳ و حتی ۴ دوره جام جهانی را تجربه کنند. رفتن به جام جهانی یک اتفاق خیلی بزرگ و البته صحبت راجع این موضوع خیلی سخت است. باید حتما آن را تجربه کنیم و درصورت حضور در مسابقات پایانی تمام دنیا بازی‌های ما را نگاه می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است، به عنوان یک ملی‌پوش نظرت در این باره چیست؟
ما می توانیم بخش خیلی کوچکی از کمک های اجتماعی را انجام دهیم. امیدوارم مسیر طوری پیش برود که کشورمان روز به روز پیشرفت کند و جاهایی که از نظر دور مانده‌اند، دیده شوند. این مهمترین مسئله است و آرزو می کنم اتفاقات خوبی برای مردم کشورمان رقم بخورد. از مردم عزیز کشورم تشکر می کنم. همیشه از ما حمایت کرده‌اند. از شما می خواهم برایمان دعا کنید و انرژی مثبتی بفرستید تا با سربلندی از زمین مسابقه برابر عراق خارج شویم.
برچسب ها: علیرضا جهانبخش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها