به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۲۷۷۸۶۱

دی‌ان‌ای تنها عامل تعیین کننده قد انسان نیست

دی‌ان‌ای تنها عامل تعیین کننده قد انسان نیست
گروه علمی: آیا عوامل محیطی می‌توانند تاثیر قابل‌ توجهی بر روی قد افراد بگذارند و یا قد افراد تنها توسط دی‌ان‌ای آن‌ها تعیین می‌شود؟به گزارش ایسنا، قد افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. بلند قد ترین فرد شناخته شده تاکنون ۲.۷۲ متر بوده است و کوتاه‌ترین فرد تنها ۶۷ سانتی‌متر بوده است.به طور معمول قد فاکتوری تغییر ناپذیر در نظر گرفته می‌شود که توسط ژنتیک کنترل می‌شود.چهار متخصص ژنتیک، ژنوم‌شناسی، زیست‌شناسی سلولی به این سوال پاسخ داده‌اند که آیا عوامل محیطی تاثیر قابل توجهی برروی قد می‌گذارند یا خیر؟ هر چهار نفر یک پاسخ داشتند: بله!
 
چه شواهدی مبنی بر اثرگذاری عوامل محیطی بر قد وجود دارد؟
پروفسور پیتر ویسچر(Peter Visscher)، متخصص ژنتیک از دانشگاه کوئینزلند در استرالیا می‌گوید: شواهد زیادی مبنی بر افزایش قد افراد در طول زمان همراه با صنعتی شدن کشورها وجود دارد و این تغییر در قد افراد مربوط به محیط است زیرا عوامل ژنتیکی در دوره‌های کوتاه چند دهه‌ای قادر به چنین تغییراتی نیستند. این عوامل محیطی می‌تواند شامل دسترسی به غذا و خدمات بهداشتی باشد.مطالعات چندین موردی نشان داده است که رژیم غذایی بر قد افراد اثر می‌گذارد.پروفسور ساوریو آلبرتی(Saverio Alberti) متخصص ژنتیک از دانشگاه مسینا(Messina) در ایتالیا می‌گوید: یک مثال برای این موضوع تولد نوزادان با قد کوتاه‌تر در قحطی سال ۱۹۴۴ در هلند است. کودکانی که در این زمان متولد شدند چهار سانتی‌متر از میانگین قد هلندی‌ها کوتاه‌تر بودند.

نقش ژنتیک در تعیین قد چیست؟
به طور کلی ۸۰ درصد قد انسان تحت تاثیر ژن‌هاست. دی‌ان‌ای حداکثر قدی که فرد می‌تواند داشته باشد را کنترل می‌کند در حالی که عوامل محیطی تعیین می‌کنند که شخص به حداکثر قد ممکن می‌رسد یا خیر.به همین دلیل پیش‌بینی قد در مناطقی که کودکان دچار سو تغذیه هستند دشوار است اما در کشورهایی که افراد مواد غذایی کافی در دسترس دارند می‌توان قد افراد را به وسیله‌ی ژنتیک آن‌ها پیش‌بینی کرد.

حداکثر قد ممکن برای انسان چقدر است؟
این احتمال وجود دارد که قد انسان از نظر فیزیولوژیکی دارای محدودیت باشد و با گذر از این مرز در عملکرد خون‌رسانی قلب اختلال ایجاد شود. تصور می‌شود حداکثر میزانی که قد یک فرد می‌تواند رشد کند ۲.۷ متر برابر با قد بلندترین فرد جهان تاکنون است.متوسط قد جهانی در صدها سال به طور پیوسته در حال افزایش بوده است اما از ۳۰ سال پیش تاکنون این رشد متوقف و ثابت شده است، آیا این به معنای رسیدن به حداکثر قد ممکن است؟
دکتر ایرینی مارولی(Eirini Marouli)، متخصص ژنتیک در دانشگاه کویین مری(Queen Mary) در لندن می‌گوید: منطقی است که میانگین قد افراد نیز محدودیت داشته باشد اما فرضیه‌ی دیگری نیز وجود دارد که بیان می‌کند تغییر در سبک زندگی مانع تغییر میانگین قد افراد شده است.آیا قد انسان به حداکثر میزان خود رسیده است؟ پاسخ این سوال تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.
برچسب ها: افزایش قد ژنتیک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها