کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رشد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی در جهان

24 خرداد 1400 ساعت 18:14


گروه بین الملل: انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم با انتشار تحقیقی جدید فاش کرد، به نظر می‌رسد که مجموع کلاهکهای هسته‌ای در زرادخانه‌های نظامی جهان در سال جاری میلادی رو به افزایش است.
 انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم اعلام کرد: ۹ دولت مسلح به تسلیحات هسته‌ای در جهان – آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) – در مجموع بر اساس برآوردها در ابتدای ۲۰۲۱، ۱۳۰۸۰ سلاح هسته‌ای داشتند. این رقم نسبت به رقم ۱۳۴۰۰تایی که انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم در ابتدای ۲۰۲۰ برآورد کرده بود، کاهش نشان می‌دهد.با این حال تحقیق این انستیتو نشان میدهد این روند در حال افول ظاهرا به بن بست خورده است.
این تحقیق تصریح کرد: به رغم این کاهش کلی، سال گذشته میلادی رقم برآورد شده تسلیحات هسته‌ای استقرار یافته فعلی نزد نیروهای عملیاتی از میزان ۳۷۲۰ عدد در سال گذشته میلادی به ۳۸۲۵ افزایش یافته است.طبق اعلام انستیتوی پژوهش صلح بین‌الملل، آمریکا و روسیه در سال ۲۰۲۰ به کاهش دادن زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دادند اما بر طبق برآوردها هر دوی آنها حدود ۵۰ کلاهک هسته‌ای بیشتر در وضعیت استقرار عملیاتی در ابتدای سال ۲۰۲۱ نسبت به یک سال قبل از آن داشته‌اند.این انستیتو تصریح کرد: تسلیحات هسته‌ای استراتژیک استقرار یافته هر دو کشور در چارچوب محدودیتهای تعیین شده از سوی معاهده سال ۲۰۱۰ تدابیر مربوط به کاهش و محدود سازی بیشتر تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت جدید) باقی ماندند، اگر چه این معاهده مجموع کلاهک هسته‌ای انبار شده را محدود نمی‌کند.این انستیتو همچنین به این اشاره کرد که چین در حال مدرنیزه سازی و توسعه انبار تسلیحات هسته‌ای خود به همراه هند و پاکستان است.
ماه فوریه روسیه و آمریکا بر سر تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی استارت جدید برای پنج سال دیگر بدون مذاکرات مجدد بر سر هیچ یک از شرایط آن توافق کردند. این معاهده که حالا تاریخ انقضایش پنج فوریه ۲۰۲۶ است، تنها توافق کنترل تسلیحاتی باقی مانده بین دو کشور است.


 


کد مطلب: 277897

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277897/رشد-کلاهک-های-هسته-ای-عملیاتی-جهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir