به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۷۷۹۳۶

مهم‌ترین مساله دولت بعدی، اقتصاد است

مهم‌ترین مساله دولت بعدی، اقتصاد است
گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه جمعیت زیر خط فقر به ۳۰ درصد رسید، گفت: مهم‌ترین مساله دولت بعدی مسائل اقتصادی است. مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: مهم‌ترین مساله روز بحث انتخابات ریاست جمهوری است. مهم‌ترین مساله دولت بعدی مسائل اقتصادی است که در مناظره‌ها کمتر به آن پرداخته شد و نامزدها به جای بحث روی چالش‌های اقتصادی مدینه فاضله‌ای تبیین کردند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: مشکلات اقتصادی سر راه دولت بعدی خواهد بود؛ ما در برنامه بنای ایران مشکلات و راهکارها را دیده ایم که پس از استقرار دولت انتظارات بخش خصوصی را به عنوان چالش‌ها و راهکارها ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دولت بعدی باید با انتخاب یک تیم هماهنگ به ویژه در بخش اقتصادی، مسائل را حل کند.خوانساری با اشاره به بودجه ۱۴۰۰، گفت: بودجه سال ۹۹ به میزان ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که بودجه امسال با رشد ۱۴۰ درصدی به ۱,۳۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.وی افزود: اگرچه گفته شده ۳۴۰ هزار میلیارد تومان در صورت عملکرد درآمدی در بودجه خواهد آمد اما تجربه نشان داده به دلیل پیش بینی مصارف، حتی اگر درآمدی نباشد، مصارف انجام خواهد شد. حال حتی اگر این ۳۴۰ هزار میلیارد تومان در بودجه نیاید باز هم بودجه ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ به میزان ۸۱ درصد رشد دارد.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به این حجم از افزایش پیش بینی می‌شود کسری بودجه بالایی داشته باشیم. مخصوصاً که دولت بعدی هم مستقر خواهد شد کسری بودجه بیشتر می‌شود.وی افزود: کسری بودجه منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود. نقدینگی در سال ۹۱ به میزان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود که در پایان سال ۹۹ به ۳,۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسید. این حجم از نقدینگی تورم‌های بالایی به دنبال خواهد داشت. در اردیبهشت امسال تورم ۴۱ درصد بود.

خوانساری تصریح کرد: هر چقدر هم در نیمه دوم سال تلاش شود باز هم این تورم تا پایان سال یک عدد دو رقمی بالا خواهد بود.وی به طبقات اجتماعی اشاره کرد و گفت: تورم، نقدینگی و کاهش رشد اقتصادی منجر به افزایش فاصله طبقاتی شده و جمعیت زیر خط فقر را از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسانده است.خوانساری افزود: بنگاه‌های اقتصادی به علت شرایط تورمی و موانع کسب و کار از سرمایه گذاری اجتناب کردند. موجودی سرمایه به منفی ۱۳ صدم درصد رسیده است.

وی گفت: در سالهای ۹۸ و ۹۹ رشد سرمایه گذاری نسبت به استهلاک منفی شده است. اگر علت را شناسایی نکنیم کشور آسیب‌های جدی می‌بیند.خوانساری به بیکاری هم اشاره کرد و افزود: تعداد شاغلین در سال ۹۹ به دلیل کندی رشد اقتصادی و کرونا با کاهش یک میلیون نفری از ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافت.

وی در ادامه گفت: همچنین امتیاز شاخص تاب آوری ایران در سال گذشته ۱۶.۱ درصد از ۱۰۰ بوده که موجب شده ایران از ۱۳۰ کشور رتبه ۱۲۸ را داشته باشد. در واقع اقتصاد مقاومتی را طراحی کردیم اما به آن عمل نکردیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در سال گذشته ایران رتبه یک را در کاهش ارزش پول داشته است، زیرا سال‌ها تورم داشتیم و نرخ ارز هماهنگ با آن تغییر نکرد و یک دفعه فنرش رها شد.

وی با اشاره به تجارت در سال ۱۴۰۰ گفت: طی ۲ ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه پارسال ارزش صادرات و واردات ۱۲.۸ میلیارد دلار بود که ۳۸ درصد رشد کرده که ۶.۳ میلیارد دلار صادرات (رشد ۴۸ درصدی) و ۶.۵ درصد واردات (رشد ۲۹.۵ درصدی) داشته ایم.خوانساری افزود: اگر مشکلاتی همچون چالش‌های برگشت ارز حل شود صادرات بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق گزارش گمرک قبل از کرونا توقف کالاها در گمرک ۲۰ روز بود که هم اکنون به ۵۰ روز رسیده است. هر یک روز توقف هم یک درصد به قیمت کالا اضافه می‌کند.خوانساری گفت: طبق پیش بینی بانک جهانی امسال رشد اقتصادی ایران بالاتر از ۲ درصد خواهد بود. اگرچه با توجه به کمبودهای سال گذشته رقم بالایی نیست اما چون رشد است امیدواریم درصدی از بیکاری را کاهش دهد و کسب و کارها رونق بگیرد.
مرجع : مهر
برچسب ها: مسعود خوانساری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها