کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنرمند فقیدایرانی درحراج بونامزشگفتی‌ساز شد

روزنامه شرق , 25 خرداد 1400 ساعت 11:43


گروه فرهنگی: حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز در حالی دوم ژوئن ۲۰۲۱ (چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰) در نیوبوند استریت لندن برگزار شد که اثری از صادق تبریزی، پیشگام فقید مکتب سقاخانه، در کنار آثاری دیگر از هنرمندان این مکتب با استقبال خریداران روبه‌رو شد.در این حراج دو اثر از تبریزی عرضه شده بود که تابلوی دو اسب‌سوار مربوط به دهه 70 میلادی که با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم در ابعاد 75 در 106 سانتی‌متر اجرا شده بود، به قیمت 11 هزار دلار به فروش رفت.

این در حالی است که این اثر به وضوح دارای ریختگی و شکستگی رنگ بود و بدون ترمیم در این حراج شرکت داده شده بود. اثر دیگر این هنرمند با عنوان زنان اسب‌سوار نیز که در ابعاد 70 در 70 سانتی‌متر مربوط به دهه 90 میلادی بود 9هزارو 800 دلار فروخته شد.در این حراج گران‌ترین اثر ایرانی تابلوی زمین‌لرزه از حسین زنده‌رودی به ابعاد 150 در 134 سانتی‌متر مربوط به سال 1971 میلادی بود که ب 230 هزار دلار فروخته شد. تابلویی از منوچهر یکتایی به رقم 74 هزار دلار، تابلویی از حسین کاظمی به مبلغ 52 هزار دلار و مجسمه‌ای برنزی از پرویز تناولی به رقم 35 هزار دلار جزء گران‌ترین آثار ایرانی این حراج بودند.

اثری از کاظم حیدر (1932- 1985) هنرمند فقید عراقی با عنوان «قلب شهید» با رقم 846 هزار دلار به‌عنوان گران‌ترین اثر به‌فروش‌رفته این حراج شناخته شد و اثر جواد سلیم (1919-1961) دیگر هنرمند فقید عراقی هم 627 هزار دلار به فروش رسید.اما جدا از شگفتی‌سازی هنرمندان ایرانی در این حراج، اصولا باید حضور هنرمندان ایرانی را در شرایط بسیار حاد ناشی از تحریم‌ها یک نوع شگفتی به حساب آورد. عدم امکان انجام معاملات پولی از طریق بانک‌های ایرانی و انتقال پول از حساب‌های بانکی در خارج از این کشور، شرایط دشواری را برای تمام شئون زندگی ایرانی از جمله هنر ایجاد کرده است‌. هزینه‌های سفر و فروش آثار در خارج از کشور برای گالری‌های ایرانی، سه‌ برابر شده و گالری‌ها و نمایشگاه‌گردان‌های هنر ایران چاره‌ای جز چشم‌پوشی از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ندارند.

این به آن معناست که سود محدود و دیده‌شدن کمتر برای هنر ایران رقم خورده است. شاید اگر نبودند گروهی اندک از هنردوستان ایرانی خارج از کشور که همچنان دلشان برای هنر ایران می‌تپید، چراغ خرید و فروش آثار هنرمندان ایرانی در عرصه بین‌الملل برای همیشه خاموش می‌شد. حراج هنر مدرن و معاصر بونامز در حالی برگزار شد که برخلاف حراج‌های مشابه نه به صورت آنلاین و برخط که به شکل حضوری و با حضور پرشمار خریداران و مجموعه‌داران عرب برگزار شد؛ خریدارانی که حاضرند صدها هزار دلار برای حمایت از هنرمندان هم‌زبان خود خرج کنند.


کد مطلب: 277996

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/277996/هنرمند-فقیدایرانی-درحراج-بونامزشگفتی-ساز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir